[quote="TOYAGA"]
[quote]1мм попада в някакъв "толеранс" "резерв" при проектирането на вилки и главини[/quote]
Не! Нито на вилки, нито на главини! Един милиметър е "дърводелски" допуск - в производството на мебели примерно се допускат подобни отклонения, но при машинни елементи, за каквито говориш, 1 мм е доста над допустимото ПО ПРИНЦИП. В КОНКРЕТНИЯ случай обаче става въпрос за РАЗГЛОБЯЕМО СЪЕДИНЕНИЕ между тези два елемента, при това съединение, чиито параметри би следвало да са (и със сигурност са) съобразени с възможността с въпросния механизъм често да борави неквалифициран/неумел/небрежен/некадърен персонал. От такава гледна точка считам, че едномилиметровата шайба няма да доведе до катастрофа. Допълнително напрежение във вилката ще има, но определено натоварването няма да е "прекалено" - в смисъл, че ще е пренебрежимо от гледна точка на безопасността... За износването нека каже bikerider...
[quote]1мм при оста на колко голямо разчекване при втулките отговаря[/quote]
Решаването на правоъгълен триъгълник/ци май се учеше в прогимназията...
[/quote]
За безопасността спор няма - според мен няма изобщо никакъв риск за теб или за главината, или за спирачката. Нито за короната на вилката.
Говорехме за чисто теоретично напрежение. Едва ли да ти се счупи короната или главината или краката на вилката. Силно се съмнявам.
За триенето при втулките - ми говорим за части от милиметъра несъосие Както TOYAGA каза - говорим за правоъгълен триъгълник с малък катет дебелината на шайбата, голям катет axle-to-crown разстоянието на вилката. Сметни чрез подобни триъгълници отклонението от вертикала при втулките (за улеснение приеми че има само един чифт втулки и се намират усреднено на ниво средата на ботушите).
Моят личен опит с такива отклонения е с малък Shiver където десния крак се мести 3-4мм наляво-надясно по оста когато не е стегнат. Веднъж забравих да натисна вилката преди да стегна десния крак (да станат краката успоредни ), съответно той остана с 1-2мм по-навън отколкото трябва. Е в такава ситуация имаше ОСЕЗАТЕЛНО триене в работата на вилката. Най-директната аналогия е със леко посукана двукоронна вилка - всеки спускач ще ти каже колко запича вилката при дори малко несъосие на краката.
Еми това триене неизбежно скъсява живота на втулките. Колко точно зависи от модела на вилката, шайбата която си сложил, маслото което
употребяваш, стила ти на каране и.т.н.
Edit: btw, кажи каква е вилката и най-вече спирачката? Не знам кой какво те е посъветвал, но няма резба която да пострада от махане на 0.5мм. Освен ако цялата резба е 1-2мм. Правилото както ти казах е минимум 5мм (около 5 оборота при метрична резба).