Курбели

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Курбели

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 5:26 pm

Водя спор с един човек :(!: който се опитва да ми обясни че освен дължина на рамото (175) броя на зъбците (22 32 42 ) и вида на средното движение Spline or Square , имало и някакъв друг параметър като разстояние между рамката и това колко мм влиза самия курбел по оста .

Вярно ли е това ?
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот Stuny » Съб Авг 18, 2007 5:40 pm

Да!
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 5:42 pm

мноооого изчерпателно :bowdown:

вярно е че няма или ... ?
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот Stuny » Съб Авг 18, 2007 5:56 pm

Може би трябва да се замисляш малко когато пишеш , след като сам не можеш да си разбереш въпроса.

Да, има.
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 5:59 pm

както и да е :(!:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот Jabsco » Съб Авг 18, 2007 8:12 pm

Не верно кви са тия работи?Аз поне не съм забелязъл за такива стандарти.Какви има?
Аватар
Jabsco
 
Мнения: 660
Рейтинг: 1925
Регистриран на: Пет Дек 15, 2006 7:50 pm
Местоположение: София

Мнениеот LiFo » Съб Авг 18, 2007 8:51 pm

Има. Тва е колко ти е широк shell-a на средното (т.е. обвивката с леглата на лагерите и резбата).
Примерни размери: 68мм, 73мм (тва си го избираш като си купуваш BB)
Предполагам, че за това става дума, нищо, че не се отнася директно към курбелите.
Ако тези размери на рамката и BB не съвпадат, може да се използва една дистанционна шайба, но трябва да се внимава при монтажа да не се прецакат някои други параметри...
Law:
There is no law without an exception!
Exception: Murphy's law
Аватар
LiFo
 
Мнения: 301
Рейтинг: 1785
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 11:13 pm
Местоположение: Soon on Mars

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 9:05 pm

Нека да задам вапроса по конкретно - старите ми курбели са Suntour XR-172-PB предполагам това за което говориш е 172 ?
А новите ще са ТруВатив X Flow ще има ли проблем? Средното е на квадрат

Едит : Сега се сетих че 172 е дължината на рамото :confused:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот Ozzie » Съб Авг 18, 2007 9:28 pm

Ако x-Flow не са на квадрат, ще ти трябва ново средно движение за съответния стандарт. Ако ще сменяш средното движение, трябва да съобразиш и дължина на остта, да е същата като на старото ти средно.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот jivkonik » Съб Авг 18, 2007 9:32 pm

Presize написа:Нека да задам вапроса по конкретно - старите ми курбели са Suntour XR
а новите ще са ТруВатив X Flow ще има ли проблем? Средното е на квадрат

Ами ще ти разкажа моя скорошен случай. Карах с касета Деоре (68мм дълга, 113 мм дълга ос), курбелите са CODA на квадрат. На старата ми рамка всичко ОК - комбинацията работи успешно над 3 години. Слагаме всичко това на новата рамка, четем по инструкциите на производителя - трябва ни ос-касета със 113 мм дължина - чудесно, Деорето и такава! Монтираме, тестваме - идеално, съвпада всичко, превключва на 6! Карам, седмица минава, на 8-мия ден строен на светофар забелязвам, че нещо трудно се върти курбела с левия крак в посока на свободния ход, което не би трябвало да бъде така! Слизам, зяпам, обръщам колелото въртя - бре, запъва се някъде! След внимателен оглед виждам, че фланеца, с който се завива касетата (десния, металния) опира в курбела! Бря! И то опира достатъчно, за да създава осезаемо триене та се усеща и при въртене. Отивам следобяд на майстор - там огледи, свалихме средното, намерихме VP средно (фланеца е по-тънък от шиманските) и то със 110 мм ос, което пасна идеално и вече има видимо разстояние между курбела и фланеца и сега всичко е на 6!
Обяснение нямам, още повече, че работеха заедно курбели и касета повече от 3 години без ядове, и не бяха разглабяни след сглобяването си нито веднъж!
С 2 думи - "очаквай неочакваното", ако нещо не пасне като хората новия курбел със старата касета смени касетата, въпреки, че старата сигурно ти работи добре и без луфтове (както беше в моя случай).
;) Може да ти избяга chainline (линията на веригата) навътре или навън. В такъв случай сменяш касетата с малко по-дълга или по-къса ос (размерите вървят с по 3 мм разлика в дължината точно с тази цел, да си намери човек подходящата) в зависимост дали ти трябва курбела с плочите по-навън или по-навътре за да ти е добре линията на веригата и да превключва нормално предния дерейльор. Общо взето не ляга всеки квадратен курбел на всяка квадратна касета еднакво. При другите стандарти за захват това е избегнато в голяма степен. :agree:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот Stuny » Съб Авг 18, 2007 9:43 pm

Виж аxle length на тези и тези курбели.
Същото го има и при квадрата , там оста не влиза точно до определена точка в курбела (с времето влиза все повече), но пак различните курбели са правени за ралични по дължина оси на средното.
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 9:45 pm

Ozzie - Поне да беше прочел какво съм написал и какъв е точно въпросът ми, като нямаш какво да кажеш поне спами като онзи по горе .

jivkonik - Mерси за изчерпателния отговор , нямам представа каква е точно касетата ми и каква дължина е , но сега като знам че ако нещо се обърка то ще е от нея . :beer:

Eдит : Stuny значи това Chain Line A50 е стандартно , но при двете дължината на оста е различна (113 и 121)

Едит 2: Значи намерих това PDF и в него има размерите за всички модели crank set ове на Truvativ

X-FLOW 113 - 48.5

http://sram.com/_media/techdocs/2005_cr-4arm-e-r2.pdf
Последна промяна Presize на Съб Авг 18, 2007 10:06 pm, променена общо 2 пъти
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот Stuny » Съб Авг 18, 2007 10:01 pm

Presize написа:едит : Stuny значи това Chain Line A50 е стандартно , но при двете дължината на оста е различна (113 и 121)


Да , за единия трябва ос 121мм за да има правилен чейн лайн , а за другия 113 , не знам за твоите дали ще успееш да си намериш инфо, за шимано май има за всички модели в хартиените им каталози (за ралика от на сайта) , т.е може да попиташ в магазина.

Като цяло мисля , че вероятноста да нямаш проблеми при смяна на курбелите е доста голяма , най-много да се наложи настройка на предния дерайльор.
Stuny
 
Мнения: 1257
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Окт 23, 2002 8:49 am

Мнениеот Ozzie » Съб Авг 18, 2007 10:05 pm

Оправяй се както можеш тогава.

Мисля, че ти дадох отговор на въпроса да ли ще можеш да си ползваш новите курбели със старото средно или не.
По-добре с хубава жена на надуваем матрак, отколкото с надуваема жена на хубав матрак...
Аватар
Ozzie
 
Мнения: 12470
Рейтинг: 1698
Регистриран на: Сря Мар 31, 2004 10:13 pm
Местоположение: Варна

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 10:08 pm

Все още немога да разбера защо продължаваш да пишеш :dunno:

Едит : Сънтура

Compatible bottom bracket : Square / 122.5mm
47,5mm :bawling:

Значи ще ми трябва по- късо във заключение. :confused: :dunno:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот jivkonik » Съб Авг 18, 2007 10:27 pm

Presize написа:Все още немога да разбера защо продължаваш да пишеш :dunno:

Едит : Сънтура

Compatible bottom bracket : Square / 122.5mm
47,5mm :bawling:

Значи ще ми трябва по- късо във заключение. :confused: :dunno:

Не бързай със заключенията, и аз четох по книгите за моето и ти описах какво се получи в действителност! Най-добре да ти монтират нещата в магазин (сервиз) където имат налични касети на квадрат. Като се сложат на твоето сегашно средно и се види линията на веригата веднага ще се прецени става или не става! :)
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 10:57 pm

Ще видим ,моята линия винаги съм имал проблеми с нея ухото отзад ми е доста кривичко и ходи на вътре малко :^: Реално има ли друг проблем освен колко навътре ще влезне венеца , болтовете докрая ли ще го избутат ? :popcorn: :beer:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот jivkonik » Съб Авг 18, 2007 11:10 pm

Presize написа:Ще видим ,моята линия винаги съм имал проблеми с нея ухото отзад ми е доста кривичко и ходи на вътре малко :^: Реално има ли друг проблем освен колко навътре ще влезне венеца , болтовете докрая ли ще го избутат ? :popcorn: :beer:

Курбела влиза в квадрата на оста на конусна сглобка, т.е. понятето "край" е малко размито в случая. С натрупване на сваляния - монтирания на курбела към касетата неговия квадрат леко се поизносва и той влиза все по-навътре в сглобката с оста. Болта го осигурява да не се измъква. Ако болта вече не може да го осигурява т.е. курбела е влязъл толкова навътре по оста, че болта се навива целия и не допира курбела (не знам дали е възможна такава ситуация на практика, или курбела ще е изхварлен отдавна) това значи, че живота на квадратната сглобка е свършил и курбела е за изхвърляне. Моя курбел явно върви към тази си участ, сега за сега касетата VP с тънкия си фланец го спаси.... да видим до кога.... :smash: :sniper:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 11:20 pm

Аха разбира венеца стой въху оста без болта да упражнява напрежение върху венеца .При мен няма такава ситуация защото цялото колело е на 3 месеца и не мисля че износването е толкова голямо. Мисълта ми беше след като оста е по дълга, ще влезне ли болта до край след като венеца вече е до края на квадрата :D

надявам се да си ме разбрал :rofl:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот jivkonik » Съб Авг 18, 2007 11:24 pm

Курбела (венеца, както го наричаш ти) никога не стига "края" на квадрата, той се заклинва някъде по трасето. Болта оказва доста голям натиск върху курбела, за да го притиска към квадрата на оста и да си стои на мястото, където се е заклинил. Мястото на заклинване не зависи от дължината на оста на касетата. От дължината на тази ос зависи линията на веригата!
Сега разбра ли всичко?! :popcorn:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот Presize » Съб Авг 18, 2007 11:30 pm

All bow to the all mighty jivovnik :bowdown: :bowdown: :bowdown:

10x :beer:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот tailor » Нед Авг 19, 2007 1:28 pm

Presize написа:Нека да задам вапроса по конкретно - старите ми курбели са Suntour XR-172-PB предполагам това за което говориш е 172 ?
А новите ще са ТруВатив X Flow ще има ли проблем? Средното е на квадрат

Едит : Сега се сетих че 172 е дължината на рамото :confused:
"XR" е серията - "172" е модела - "PB" допълнителни характеристики.
Различните курбели, могат да влязат по различен начин е да имат различна линия на веригата при една и съща касета.
Там откъдето си купуваш курбела ще ти кажат дали трябва нова касета.
Аватар
tailor
 
Мнения: 1181
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Ное 14, 2002 8:27 pm
Местоположение: Соф

Мнениеот Presize » Пон Авг 20, 2007 2:46 pm

Взех си пак сънтур но самоче с 2 плочи и баш гард ,лягат но не влизат до края както каза живовник , не стоят и издадено всъщност незнам дали да ги натягам още навътре но засега ще направя едно пробно каране и ще видя .Това че не заемат цялата ос се компенсира с това че няма най голяма плоча а има гард

сега трябва да си огранича предния дрейлор да стане само 2 и 3 без първата предавка някой има ли идея как става това? :confused:
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am

Мнениеот jivkonik » Пон Авг 20, 2007 4:27 pm

Presize написа:Взех си пак сънтур но самоче с 2 плочи и баш гард ,лягат но не влизат до края както каза живовник , не стоят и издадено всъщност незнам дали да ги натягам още навътре но засега ще направя едно пробно каране и ще видя .Това че не заемат цялата ос се компенсира с това че няма най голяма плоча а има гард

сега трябва да си огранича предния дрейлор да стане само 2 и 3 без първата предавка някой има ли идея как става това? :confused:

Ами хубаво е да са добре натегнати болтовете, с какъв шестогран ги стягаш? Ако е някакъв късичък (какъвто има в комплектите с ключове за джобно носене) няма да може да стегнеш добре, от там ще се саморазхлабват болтовете, ще се измъкват леко курбелите, от там ще им се разлуфти квадрата лошо и ще ги хвърлиш скоро. Гледам по сервизите имат едни шестограни с поне една педя дълго рамо и с тях стягат курбелите и то бая напъват!!!
А за да не ти качва към башгарда дерейльора мисля че трябва да си поиграеш с болтчето, което фиксира крайната му външна позиция - да го стегнеш така, че крайната външна позиция да бъде над втора плоча. По този начин дори да натискаш командата няма да може да придвижваш дерейльора повече навън (болчето му няма да позволи).
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот Presize » Пон Авг 20, 2007 6:26 pm

Еми да , но курбелите ги стягам със камък 15мм не със шестограм имам комплект ICEtoolz със екстрактор .Така стягам болта ,засега всичко е наред може да ги понатегна още малко но мисля че засега е достатъчно

:^:

И впрочем вместо курбелите да са по навътре спрямо рамката на колелото те не влизат, но не и стърчат навън както би трябвало да е при къса ос
Comfortably stupid...
Аватар
Presize
 
Мнения: 536
Рейтинг: 1091
Регистриран на: Сря Фев 07, 2007 11:11 am


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 108 госта