didonch написа:Motorex FETT 2000 е супер универсална... разбира се ако нямаш никаква в грес в домашния сервиз. Ако разполагаш с някаква, от която си доволен не бих ти препоръчал да си взимаш 2000 за резби. По принцип грес при резбови съединения се ползва най-вече когато завиваш болтовете с динамометричен ключ (на всякъде казват че при използване на малко гресчица показанията му са били по-точни). Иначе за резби си има лепила(за местенцата подложени на вибрации и предразполагащи към саморазвиване на съединенията). Специално за резбови съединения аз не бих се задълбочавал чак толкова каква грес ще ползвам
.
При употреба на каквато и да е смазка при резба се променя силата на притискане на болтовото съединение за един и същ въртящ момент на затягане... Разбирай:
Ако сложиш грес на резбата и стегнеш до 5н/м силата с която главата на бойта пристяга към гайката ще е по-голяма от колкото на сухо.
- С оглед горното обикновено се избягва подобна препоръка от производителите. ("на всякъде казват" хора, които или говорят за нещо конкретно или не си струва да ги четеш/слушаш)
Динамометричният ключ сам по себе си не е най-добрата мярка за прецизно затягане. Най-добри резултати се получават като се контролират качеството на крепежите и тяхните свойства (резби). По тази причина на местата, където се изисква прецизност на затягането обикновено се "мери" в градуси на завиване а всяко затягане, за което не е специфично опомената типа смазка/лепило, което се ползва е хубаво да се случва на чисто и сухо.
Относно затягането/клеясването на резбите - това е нещо, което се случва когато има галванична реакция между 2 разнородни метала. Галваничната реакция е ясно видима на стар болт в лапа например, когато се получава повърхностна оксидация. Окиса обикновено е по-голяма молекула и "зацепва" по-силно резбата... това и е по-груба, та... триене.
Личното ми мнение е, че ако искаме да минимализираме това най-доброто решение е технологичен вазелин (понякога му казват диелектрична грес). Сам по себе си няма номинални смазочни характеристики, но цели да намали проникването на въздух/вода до контакта между металните части и въпреки че контакт ще продължи да има се забавят процесите. Уговорката че няма прецизно затягане остава. Смазките може да имат електролитни свойстваи в този случай да имат негативен ефект.
Ако имаме пластмаса към метал или еднородни метали галванична реакция практически няма => не ни пука (средното хаха)
И да не забравяме - всяка грес натисната достатъчно силно от 2 метала ще избяга така че кокото и да ги мацаме резбите ако завиваме стоманен болт в алуминиева лапа рано или късно ще стегнат. По същата причина е хубаво да имаме чашки на челото а не директно лагери, Хубаво е да имаме алуминиеви (на резба) или пластмасови (PF) средни движения и е хубаво да разглабяме всяко място, където има стоманен болт в алуминиев елемент веднъж на високосна година.
Относно коя грес къде:
Motorex BIKE GREASE 2000 обикновено е правилният "универсален" избор на домашният механик за велосипеда. За бронии и жила тефлонова смазка а за всякакви особени случаи (може да ги броим като "специализирани") ще е хубаво да се провери с производителя на продуктите, които ще смазваме, какво препоръчват.