Страница 1 от 2

Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Нед Яну 06, 2019 10:02 pm
от didonch
Рано или късно идва моментът на смазване(подмяна на грес) на лагери в главини, централно, педали и всеки един производител е решил да си произведе своя собствена(май в повечето случаи е някоя голяма фирма специализирана в производството на масла/греси), та мисълта ми е ако се почне да се купува грес за различните компоненти .... къде му излиза края. Прави впечатление че по-вечето играчи в тая област пишат лагерчетата да се смазват с изцяло синтетична грес без да назовават марка/производител. Идеята ми е да си взема една тубичка/кутийка синтетична грес и да си смазвам с нея всички лагерчета без да се притеснявам от евентуални последствия. Та из магазините се срещат различни видове: премиум, бяла/литиева... Как да разпозная изцяло синтетичната грес?

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Нед Яну 06, 2019 10:22 pm
от moridinbg
Ако ще взимаш само една грес, с която ще гресираш всичко, взимаш някоя по-водоустойчива литиева грес.
Една такава туба при мен изкара 4 години и половина редовно и обилно гресиране на всякакви лагери на по няколко колела. Издържа добре на вода и боклуци, не спича, не яде уплътнения.

Силно препоръчвам да си вземеш и гресьорка, много по-лесно, удобно и чисто е от мазане с пръсти и отвертки.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 11:25 am
от kaliopo
moridinbg написа:... взимаш някоя по-водоустойчива литиева грес.
Една такава туба при мен изкара 4 години и половина редовно и обилно гресиране ...

Това не го разбирам. Моля, ако имаш възможност, да обясниш. Защо препоръчваш литиева, а после показваш, че ползваш тефлонова грес? Останал съм с впечатление, че литиевата е агресивна към гумените оплътнители.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 11:45 am
от didonch
Звънях в няколко магазина и в по-вечето случай ме насочват към Motorex FETT 2000, жълто зелена на цвят .... била същата като премиум-а на шимано. Е да де ама освен че се води калциева друго не се намира като инфо.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 11:49 am
от stoyancha
didonch написа:Звънях в няколко магазина и в по-вечето случай ме насочват към Motorex FETT 2000, жълто зелена на цвят .... била същата като премиум-а на шимано. Е да де ама освен че се води калциева друго не се намира като инфо.


За всичко по колелото ползвам тази Грес на Motorex, от 2 години, и съм много доволен.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 12:25 pm
от Boyan1984
Аз си взех някаква на Bike Worx, жълта. Слагах веднъж на главината Хоуп и ВС си е наред.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 5:45 pm
от moridinbg
kaliopo написа:
moridinbg написа:... взимаш някоя по-водоустойчива литиева грес.
Една такава туба при мен изкара 4 години и половина редовно и обилно гресиране ...

Това не го разбирам. Моля, ако имаш възможност, да обясниш. Защо препоръчваш литиева, а после показваш, че ползваш тефлонова грес? Останал съм с впечатление, че литиевата е агресивна към гумените оплътнители.


Тефлонова съм искал да напиша, спал съм, като съм писал (:

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 8:22 pm
от КоlЮ
Общо приложение на видовете греси при велосипедите: :

1.Графитна/молибденова грес - Температурен диапазон от -20С +60С. Отлична водоустойчивост и защита от корозия. Приложение- Не капсуловани лагери, жила и резби.
2.Калциеви греси -Температурен диапазон от -25С +65С . Добра водоустойчивост.Ефективно защищава от корозия. Приложение- Не капсуловани и капсуловане лагери и резби.
3.Литиева грес - температурния диапазон от -40 до +120С. Водоустойчива, даже в кипяща вода.Ефективно защищава от корозия.Издръжлива на ударни натоварвания и високи налягания. Агресивна към уплътнения. Приложение-Не капсуловани и капсуловане лагери , чашки , средни и пружини.
4.Литиева комплекса грес - сходна с литиевата ,но с по висок температурен диапазон ( до 170С)
5. Медна грес - Температурен диапазон от-40 до 1150°C Приложение- резби , колчета за седалка и всички компоненти податливи на задиране ("запичане/клеясване") на статични елементи в конструкцията.
6.Силоконови греси с тефлон/и без - работи в диапазон от -50С до + 250С. Приложение- подходяща за всички видове уплътнения(0-прустени), семеринги и прахоуловители на вилки и шокове.
7.WD-40 - НЕ Е ВИД СМАЗОЧНО СРЕДСТВО ! Приложение- чистене !

Това са едни от най-разпространените видове греси при вело-спорта.Темата е много обширна . Разбира се има и други видове и съответно производни от гореспоменатите.

ВАЖНО! Всеки производител на смазочни средства използува собствена формула и добавки! Прочетете описанието на продукта преди употреба !

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Чет Яну 17, 2019 8:26 pm
от Admin
Аз лично специализирани греси съм ползвал само за окачването, т.е. при сервизиране на вилка/заден амортисьор, за да не повредя уплътненията.
За всички други места ползвам (от няколко години и в момента) жълто-зелената на Motorex, преди това някаква друга универсална.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Чет Яну 24, 2019 9:29 am
от didonch
В крайна сметка се спрях на калциева Motorex FETT 2000, след като от представителството ме увериха че не е агресивна към карбон-а, въпреки, че не пише че е тествана, както бялата/литиевата-също на моторекс.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Чет Яну 24, 2019 8:24 pm
от Rakeem
http://www.bardahl.bg/bg/product/i/6263 За стеншъни
http://www.bardahl.bg/bg/product/i/6128 За семеринги
Имат и други разновидности, подходящи за нашите цели, също така масла и добавки към тях, препоръчвам сумолюб + XTEC 0W20!

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пет Мар 08, 2019 9:47 am
от Gworan
Някой може ли да ми посочи конкретен продукт (грес) за ползване при сглобяване, по резбите на средно, педали, лагери на чашки, оси? Нямам карбонови части.
Motorex fett 2000 подходяща ли е?

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пет Мар 08, 2019 10:33 am
от didonch
Motorex FETT 2000 е супер универсална... разбира се ако нямаш никаква в грес в домашния сервиз. Ако разполагаш с някаква, от която си доволен не бих ти препоръчал да си взимаш 2000 за резби. По принцип грес при резбови съединения се ползва най-вече когато завиваш болтовете с динамометричен ключ (на всякъде казват че при използване на малко гресчица показанията му са били по-точни). Иначе за резби си има лепила(за местенцата подложени на вибрации и предразполагащи към саморазвиване на съединенията). Специално за резбови съединения аз не бих се задълбочавал чак толкова каква грес ще ползвам :dontknow: .

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Пет Мар 08, 2019 10:40 am
от Gworan
Благодаря за отговоря. Търся конкретно грес, а не лепило за резби. Примерно, искам да си сваля и почистя курбелите и средното, и в момента нямам никаква грес в домашния сервиз...
За Motorex-a попитах, защото видях, че се споменава няколко пъти в темата, но не съм се спрял на нещо конкретно...

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Съб Мар 09, 2019 9:39 am
от Rakeem
http://www.bardahl.bg/bg/product/i/6128 Това е много добра грес, с доста широкоспектърно приложение, тоест можеш вилката и шока да си обслужиш с нея :beer:

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Съб Мар 09, 2019 10:30 am
от didonch
Щом нямаш никаква грес в домашния сервиз взимай смело Motorex-a. Рано или късно ще ти се наложи да опресниш/смениш греста на някой лагерчета и тая ще ти свърши перфектна работа. Тук понякога я пускат на промоцийка ....https://motorex.bg/magazin/produkti-za-avtomobili/gresi/fett-2000/

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Съб Дек 14, 2019 11:57 pm
от hakama
Препоръчайте достъпна тефлонова смазка за механизъм на стъклоповдигачи (София)?

Тефлонова смазка Tekasol PFTE

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Вто Дек 17, 2019 5:20 pm
от bratlence
За резби (болтчета и гайки) лепило слагаш за да не се разхлабват и честно казано има случаи, в които спестява доста главоболия. Това лепило обаче е доста слабо в сравнение с това, което ползват за заключване на резби при авто и мото спортове! Аз ползвам силиконова слазка вместо лепило и ми върши достатъчно добра работа.

За резби (средно, осите, по амортизацията и т.н.) ползвам силиконова смазка на спрей и върши добра работа. Силикона се отразява добре на пластмасовите части и уплътненията също така предпазва повърхностите. Върши ми перфектна работа, но мисля да пробвам графитна грес скоро. Специално за осите и средното, мисля че ще е по-добре.

Силиконов спрей ползвам и тук-там нато полирам части. Придава по свеж вид, защитава също така. Има доста широко ползване.

За вилката съм със смазка на силиконова и графитна база. BRUNOX е марката, но и обикновена силиконова смазка/спрей (+ тефлон) ще върши същата работа. Малко повече боклуци събират тръбите до колкото знам, но по-добре с боклуци от колкото със сухи семеринги!

За лагери използвам литиева грес от Bau Max ако не се лъжа. Към 25 лв за 400 грама излез, но върши работа. Не съм пробвал още купища греси и масла за да кажа със сигурност, но избягвам да я ползвам за друго освен за лагери. Ползвал съм я и за сервизиране на ефтини вилки, но въпреки това предпочитам да слагам само в лагерите.

За верига имам мокра и суха смазка от finish line. Сухата е на тефлонова основа, а мократа не си спомням (зелена тубичка). Ползвам ги основно за верига, но вършат работа и за много други неща. Мократа става за смазване на брони и смазване на уплътнения дори по вилката (по-добре от нищо). Сухата е с тефлон и става за същите неща, които става и мократа, даже се справя по-добре от към ефективност, но по-бързо пада.


Това са някакви супер базови неща. Макар да има милиони продукти на пазара, те са много сходни. Какъв е бранда не е толкова важно колкото да знаеш какво пише на опаковката. Български или гръцки доматите са домати. В нета си пише какви са свойствата на различните елементи фокусирайте се над тези неща.

Ако ще си купуваш едно флаконче грес за лагери бих казал вземи си литиева, като просто попитай в магазина коя ще ти препоръчат. Все ще върши една и съща работа. 200 мл би трябвало да изкарат години.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Нед Яну 05, 2020 9:58 pm
от GECKO
didonch написа:Motorex FETT 2000 е супер универсална... разбира се ако нямаш никаква в грес в домашния сервиз. Ако разполагаш с някаква, от която си доволен не бих ти препоръчал да си взимаш 2000 за резби. По принцип грес при резбови съединения се ползва най-вече когато завиваш болтовете с динамометричен ключ (на всякъде казват че при използване на малко гресчица показанията му са били по-точни). Иначе за резби си има лепила(за местенцата подложени на вибрации и предразполагащи към саморазвиване на съединенията). Специално за резбови съединения аз не бих се задълбочавал чак толкова каква грес ще ползвам :dontknow: .


При употреба на каквато и да е смазка при резба се променя силата на притискане на болтовото съединение за един и същ въртящ момент на затягане... Разбирай:
Ако сложиш грес на резбата и стегнеш до 5н/м силата с която главата на бойта пристяга към гайката ще е по-голяма от колкото на сухо.
- С оглед горното обикновено се избягва подобна препоръка от производителите. ("на всякъде казват" хора, които или говорят за нещо конкретно или не си струва да ги четеш/слушаш)

Динамометричният ключ сам по себе си не е най-добрата мярка за прецизно затягане. Най-добри резултати се получават като се контролират качеството на крепежите и тяхните свойства (резби). По тази причина на местата, където се изисква прецизност на затягането обикновено се "мери" в градуси на завиване а всяко затягане, за което не е специфично опомената типа смазка/лепило, което се ползва е хубаво да се случва на чисто и сухо.

Относно затягането/клеясването на резбите - това е нещо, което се случва когато има галванична реакция между 2 разнородни метала. Галваничната реакция е ясно видима на стар болт в лапа например, когато се получава повърхностна оксидация. Окиса обикновено е по-голяма молекула и "зацепва" по-силно резбата... това и е по-груба, та... триене.

Личното ми мнение е, че ако искаме да минимализираме това най-доброто решение е технологичен вазелин (понякога му казват диелектрична грес). Сам по себе си няма номинални смазочни характеристики, но цели да намали проникването на въздух/вода до контакта между металните части и въпреки че контакт ще продължи да има се забавят процесите. Уговорката че няма прецизно затягане остава. Смазките може да имат електролитни свойстваи в този случай да имат негативен ефект.

Ако имаме пластмаса към метал или еднородни метали галванична реакция практически няма => не ни пука (средното хаха)

И да не забравяме - всяка грес натисната достатъчно силно от 2 метала ще избяга така че кокото и да ги мацаме резбите ако завиваме стоманен болт в алуминиева лапа рано или късно ще стегнат. По същата причина е хубаво да имаме чашки на челото а не директно лагери, Хубаво е да имаме алуминиеви (на резба) или пластмасови (PF) средни движения и е хубаво да разглабяме всяко място, където има стоманен болт в алуминиев елемент веднъж на високосна година.

Относно коя грес къде:
Motorex BIKE GREASE 2000 обикновено е правилният "универсален" избор на домашният механик за велосипеда. За бронии и жила тефлонова смазка а за всякакви особени случаи (може да ги броим като "специализирани") ще е хубаво да се провери с производителя на продуктите, които ще смазваме, какво препоръчват.

:peace:

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Нед Яну 05, 2020 10:57 pm
от evilzet
GECKO написа:... най-доброто решение е технологичен вазелин (понякога му казват диелектрична грес).

Технически вазелин ли искаш да кажеш :eyebrow: ?
Греста между стомана и алуминий е доста добър начин да си осигуриш разглобяемост, не знам защо мислиш, че се спича рано или късно.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Нед Яну 12, 2020 11:47 am
от GECKO
evilzet написа:
GECKO написа:... най-доброто решение е технологичен вазелин (понякога му казват диелектрична грес).

Технически вазелин ли искаш да кажеш :eyebrow: ?
Греста между стомана и алуминий е доста добър начин да си осигуриш разглобяемост, не знам защо мислиш, че се спича рано или късно.


Технически, наистина - грешката е моя .

Грес помага, но не осигурява. Основната и функция в съединението (резбата между разнородни метали) е да намали/измести количеството електролит (вода) или оксидант (кислород) и да ограничи достъпа на нови представители на горните. Смазочните качества помагат за движението, но това значи, че помагат и за развиване при нормална употреба/работни цикли и респективно ще иска по-честа проверка силата на притискане (затягане).

В същият ред на мисли можем да сложим тефлонова лента - ще помогне без да подлежи на толкова лесно отмиване :)

"Рано или късно" = колкото и да се стараем (дали с грес или с тефлонова лента) върховете на неравностите в съединението (резбата) ще контактуват, даже разчитаме на това за затягането. В този контакт ще изместват какъвто и по-мек пълнеж да има между тях и ще започнат галваничната си реакция (защото все пак съществуват във атмусферата).

Повечето велосипеди се сменят на по-малки интервали, така че това не би било фактор, но все пак си оставям препоръката ;)

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Вто Фев 11, 2020 12:30 am
от MAN6

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Вто Мар 24, 2020 10:03 pm
от windv
По доста клипове и опътвания за сервизиране на вилки и плъзгащите им части съм виждал да споменават тази смазка :
https://buzzysusa.com/
Много се хлъзгало всичко после добре :)

Позната ли ви е? Не съм я намерил в бг никъде до сега, ами се ще да я пробвам за шок и вилка.


пп
изглежда това - r.s.p.slick kick е същото и се намира по нашите ширини...

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Вто Мар 24, 2020 10:54 pm
от jayblack
windv написа:По доста клипове и опътвания за сервизиране на вилки и плъзгащите им части съм виждал да споменават тази смазка :
https://buzzysusa.com/
Много се хлъзгало всичко после добре :)

Позната ли ви е? Не съм я намерил в бг никъде до сега, ами се ще да я пробвам за шок и вилка.


пп
изглежда това - r.s.p.slick kick е същото и се намира по нашите ширини...


Греста от линка е ребрандиран Slickoleum, както r.s.p slick kick и sram butter, последните две могат да се намерят в българско. Оригиналната грес я има в ибей, но ти сам трябва да си прецениш дали си заслужава.
А за самата грес няма да сбъркаш, ползвам я от години и не бих си помислил за сервизиране на колче/шок/вилка без да я имам налична.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Сря Мар 25, 2020 7:57 am
от windv
Това е яка новина! :) Къде в бг си намирал срамното масло?

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Сря Мар 25, 2020 8:11 am
от moridinbg
Велобуст предлагат r.s.p. - https://veloboost.bg/rsp

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Сря Мар 25, 2020 9:01 am
от evilzet
Цената е като за маниаци. :crazy:
Но то велоиндустрията май е с по-надути цени от мото-...
Сигурно върши работа, но 50мл -20лв. , тва по-скъпо от крема на жена ми :lol:

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Сря Мар 25, 2020 9:08 am
от Alexi
ако искаш грес специално за вилки това е цената ,за жалост .. аз ползвам грес от 5-6 лв - вилките ми не са спрели са работят нито усещам разлика .. то за автомобилен двигател кажи речи няма значение какво ще му налееш ,стига да отговаря вискозитета ,какво остава за вилка където има 4 О-пръстена и 2 семеринги + елементарна механика :beer:

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Сря Мар 25, 2020 9:34 am
от jayblack
Това е изцяло личен избор на колегата, ползвал съм червеникавата тефлонова грес на weldite (14-15лв) , която за кратко време изчезва от мястото на апликация и се смесва с маслото в ботушите. Двете като се смесят и отидат на дъното на ботушите, не мисля, че си изпълняват функциите. Другата грес, която съм ползвал е най-обикновена бяла силиконова грес. Тя пък изсъхва много бързо и до следващата сервизация няма и помен от нея. Някои хора ще кажат, че е плацебо или от сорта, но за мен греста се е доказала. Разликата с другите греси не се усеща веднага след сервизация, когато всичко е прясно, а след месец каране.

Re: Видове греси и тяхното предназначение

МнениеПубликувано на: Сря Мар 25, 2020 10:32 am
от ЕДИН ЗАВЕТ
evilzet написа:Цената е като за маниаци. :crazy:
Но то велоиндустрията май е с по-надути цени от мото-...
Сигурно върши работа, но 50мл -20лв. , тва по-скъпо от крема на жена ми :lol:


Мажи с крема , ама се пази...щото ,сега както всички сме нервни - да не стане беля !!! :wavey: