Аз съм на обратния полюс за тройния шосеен курбел - лично за мен е незаменимо удобство, а и като цяло за любители си е чудесна опция. Не знам защо хората бягат от нещо, което не са пробвали и нямат опит, но... мода и слухове, това е положението.
По отношение на ъпгрейд към троен курбел, наистина доста неща трябва да се сменят - предния и задния дерайльор, веригата и курбела - задължително. Командите може и да са съвместими. Първите две поколения 9-скоростна Тиагра са комбинирани за 2 и 3 плочи - това са моделите ST-4400 и ST-4500. След това наследника на втория модел има специфични 2х и 3х варианти, съответно ST-4501 и ST-4503. Виж на приложената снимка къде да търсиш модела на командите.
- ST-4500.jpg (37.77 KiB) Прегледано 1312 пъти
Най-елементарното и евтиното решение наистина е да смениш само малката плоча или само курбела с "компакт" 50-34. По отношение на смяната само на плоча, може да се влоши смяната на предавки (значително), защото плочите отдавна се правят със специално разположени рампи, които да повеждат веригата за превключване, но тези рампи са съобразени с конкретна комбинация от две плочи и 52-ката от твоя курбел може да е различна от 52-ката на "семи-компакт" който е 52-36. Може да работи отлично, може и да има проблеми - срещал съм всякакви случаи.
Ако пък искаш да минеш на 10 скорости отзад също става сложно. Трябва да смениш всичко без курбела и двата дерайльора - само те са взаимосъвместими. Команди, верига, задни венци трябва да са 10-ка. Също така от този ъпгрейд ще имаш най-малка полза по отношение на предавките.