Ремонт на лагер главина - задържа при вътене

Форум за въпроси, свързани с поддръжката и ремонта на велосипедите. Примерно: Как да си оправя това? Скърца ми еди къде си - на какво може да се дължи? Съвместимо ли е това с онова? и др. такива.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1100 / 1100 / 20

Ремонт на лагер главина - задържа при вътене

Мнениеот mar_bike » Вто Юни 26, 2018 7:56 pm

Здравейте. След участието на Витоша 100 установих, че предната и задната главини не се въртят свободно, т.е. осите им. Реших, че е влезнала кал в лагерите и са заминали. След премахване на предлазните капачки на лагерите установих, че всичко е наред - няма проникнала вода или кал, лагерите се въртят съвсем свободно. Усанових, че след притягане на капачите отново има "дръглявене" при въртене на осите. След няколко опити стигнах до извода, че едната от двете предпазни капачки трябва да е съвсем леко притегнати към лагера, едва ли не да се отвърта на ръка, за да нямаме затягане при въртене. Но ми се струва, че това не е нормално, би трябвало капачките да са леко затегнати към лагерите, без да има нежелания ефект. Предполагам, че осите са се изкривили и от там се получава това затягане. Моля за съвет как да отстраня проблема или на какво се дължи. Главините са:
NOVATEC D042SB ЗАДНА
NOVATEC D041SB ПРЕДНА
Благопдаря за съветите!
mar_bike
 
Мнения: 5
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Съб Мар 31, 2012 2:32 pm

Re: Ремонт на лагер главина - задържа при вътене

Мнениеот batkovan » Сря Дек 16, 2020 10:43 am

Надявам се колегата да не се сърди, че му крада темата без отговор от преди 2 години.

Със същите главини съм и при завиване без лягане(хм как да го обясня, стоиш си вертикално, а колелото е легнало на едната страна..) предният ротор почва да опира в накладките, та това опиране е явно от усукването на предницата. QR-a е с много тънка ос 5мм, вилката не е с проходни отвори(true axle), a dropout?(терминологията не я знам точно) 9мм(илюстративно ей такова >>
http://1.bp.blogspot.com/_S9IH0eGanQw/S ... 00-h/2.jpg)

Защо не са използвали за край на вилката проходен отвор(още съвсем малко материал, едва ли е въпрос на икономия, по-скоро маркетинг) и защо не се ползва 9мм QR директно.. айде дори краищата на вилката да са си така, какъв е смисълът главината да е с капачки от 9мм към 5мм, вилката да ляга на 9 милиметровите капачки и да се захваща с QR 5мм, не знам.. някак нелогично ми се вижда, при условие, че иначе можеше да е по-добре.

Някой да е правил конверсия на този модел главина NOVATEC D041SB и може ли с адаптери от нета да се премине към 9мм QR, мисля че така ще е по-малко усукването? :beer:

Не че е кой знае какъв проблем, ако си настроя буталцата на спирачката(BR500) с 1-2 мм по-навътре, за да остане още малко свободно място, не опира, но ще се увеличи леко и празния ход на лостчето. А и принципно ако е нещо, което може да се реши с нови капачки и нов 9мм QR за до 50тина лв, защо да не се направи да е по-здраво.
drag hardy-te-2
batkovan
 
Мнения: 39
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Нед Авг 25, 2019 9:00 pm

Re: Ремонт на лагер главина - задържа при вътене

Мнениеот Brave » Пет Дек 18, 2020 9:58 am

batkovan написа:Защо не са използвали за край на вилката проходен отвор(още съвсем малко материал, едва ли е въпрос на икономия, по-скоро маркетинг) и защо не се ползва 9мм QR директно.

Здравей, ще се опитам да ти отговоря. Изобщо не е въпрос на малкото допълнителен материал нито на маркетинг. Ако ушите на вилката са затворени, как точно ще се монтира и демонтира главина с класическа конструкция? Остта е по-дълга от вътрешното разстояние между ушите на вилката и няма да може да влиза или излиза ако те са със затворен профил. Разбира се има и главини с проходна ос, но тяхната конструкция е съвсем различна - остта при тях не е част от главината, а от вилката. Ако реално питаш защо при съществуващи системи за проходни оси, все още се използват старите дропаути, то отговора може да варира между съвместимост със налични стандарти, до това което смятам, че е водещо - системата с дропаути е в порядък по-евтина за изпълнение. Проходните оси изискват машинно обработване на отливката на ботушите на вилката и остта, малки толеранси и като цяло по-сложни детайли.

batkovan написа:айде дори краищата на вилката да са си така, какъв е смисълът главината да е с капачки от 9мм към 5мм, вилката да ляга на 9 милиметровите капачки и да се захваща с QR 5мм, не знам.. някак нелогично ми се вижда, при условие, че иначе можеше да е по-добре.


Опасявам се, че не те разбирам съвсем ясно. Всеки Quick Release е конструиран така, идеята на 5мм остта е да притиска аксиално дропаутите на вилката към капачките. Тя не трябва да носи радиални натоварвания, а стоманена ос с диаметър 5мм може да понесе тонове опън преди да стигне до точката си на провлачване. Няма никаква причина остта на QR-a да е по-дебела. Ако главината мърда спрямо дропаутите при затегнат QR, особено само от слагане на колелото настрани, значи нещо изобщо не е наред в сглобката. Или QR-ът е крайно некачествен и не затяга добре (или ти не го затягаш достатъчно), или вилката е с много изядени уши или главината е сглобена неправилно. Съветвам те да направиш детайлни снимки на главината, QR-a и вилката в сглобено и разглобено състояние или по-добре да отидеш на сервиз, за да не си счупиш главата.
Brave
 
Мнения: 819
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Юни 26, 2005 11:54 pm
Местоположение: Bulgaria, София

Re: Ремонт на лагер главина - задържа при вътене

Мнениеот batkovan » Съб Дек 19, 2020 5:08 pm

brave благодаря ти за отговора :beer: като те чета разбирам, че въпросите ми са неясни, понеже на мен не ми е ясно и както казват “издават незнание” и се опасявам, че скоро няма да ми се изснят.

Сега мернах из нета - проблемът ми е точно такъв https://www.bikeforums.net/bicycle-mech ... rning.html
едит: допълнение - при мен е, когато съм изправен и настъпвам с левия крак надолу, а колелото е легнало надясно(в същия момент опъвам с дясна ръка нагоре) и се чува за секунда като бръмчне/вибрация от докосване на накладките с ротора. Тоест не е точно през цялото време като завивам да има опиране, а само в този момент, когато настъпвам с левия крак и дърпам със срещуположната ръка, при което и не съм седнал на колелото, а то самото е легнало 40-60 градуса също надясно. Движението, което се опитвам да обясня е показано по обрано и на двете страни на това видео 3:32 https://m.youtube.com/watch?feature=pla ... n5_8#t=211

Така или иначе, мога да карам, така че да не се получава или да си настроя спирачките с по-голямо разстояние между ротора и накладките, но си мислех че е от 5mm qr и затова попитах дали има някаква нескъпа конверсия, но явно, първо не е от това, а второ и конверсия лесна няма, което пък и няма значение, ако няма връзка с диаметъра на qr-a.
drag hardy-te-2
batkovan
 
Мнения: 39
Рейтинг: 1240
Регистриран на: Нед Авг 25, 2019 9:00 pm


Назад към Веломеханик

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 34 госта