Страница 1 от 2

Задно окачване

МнениеПубликувано на: Чет Авг 18, 2016 3:36 pm
от Kobeto
Здравейте, колеги! Както може би се досещате, темата е ориентирана към потребителите, които карат велосипеди с двойно окачване. Не намерих подобна тема, затова реших да създам такава. Изписано е много за вилките, шоковете, веригите и дерайльорите, тяхната поддръжка и сервизиране. Затова идеята е да съсредоточим вниманието си към поддръжката на задното окачване - проблеми с лагерите и тяхната смяна, почистване и смазване.
В случая при мен въпросът е свързан не със нещо счупено, а точно с почистването и смазването. Става въпрос за 4-ставно окачване с виртуална опорна точка, което е пълно с прах, по-едри частици, които пукат и скърцат и съответно смазката се е превърнала в абразивна каша. Преди това е почиствано с ръба на тънък парцал, но май боклуците се набиват още повече. Какви са начините за отстраняване на смазката и почистването на лагерите? Нужно ли е разглобяване за почистването на труднодостъпните места или може да се ползва някакъв спрей, както при веригите? Каква смазка се слага по тези места? Каква марка почистващи и смазочни средства използвате? Нужно ли е използването на динамометричен ключ при сглобяване на тези части?
Няколко снимки, за да е по-ясно:

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Чет Авг 18, 2016 3:47 pm
от kawasuna
Пробвай с WD40 отстранява доста боклуците,макар не това да е предназначението му.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Чет Авг 18, 2016 4:07 pm
от emilio94
Това се чисти с компресор и парцалени фитили.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пет Авг 19, 2016 1:35 am
от I.nfraR.ed
Имам рамка втора употреба. Като цяло е в доста добро състояние,
но реших да прегледам всички лагери при връзките на рамената.
Оказа се, че всичките са за смяна (10мм х 19мм х 5мм).
Болтът влиза в леглото на едната става и се завинтва в резбата на другото. От другата страна на рамото с болта има още едно легло, където лежи лагерът.
Между лагера и другото рамо има алуминиев пръстен.

Изображение Изображение

На всички съединения имаше някаква твърда гняс, приличаща на лепило.
Един от болтовете не можах да го избия от пръстена. Пробвах и с WD40 и нагряване.
Не мога да подпъхна отвертка под пръстена, защото влиза в леглото над лагера.
Общо взето гледам и да не прилагам много сила, за да не нараня рамката.

Не се сетих да снимам докато беше разглобен задният триъгълник.
Засега ще карам така, но като ми дойдат лагерите ми се иска да ги сменя всичките.

Идеи?

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Съб Авг 20, 2016 2:50 pm
от Kobeto
С WD40 няма ли да прецакам лагерите?

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Нед Апр 23, 2017 11:52 pm
от MacLeod
Здравейте, намерих тази тема и понеже имам и аз въпрос за окачване, реших да я съживя малко.
Та въпросът ми е клатят ли ви се окачванията на велосипедите докато катерите ?
Карам орбеа ралон: https://www.orbea.com/us-en/bicycles/2016/rallon-x10 и след една година и половина мога твърдо да кажа - да клати се. Шокът е фокс, няма пълно заключване, а само втвърдяване на хода. Дори и така, пак се клати. :) Не знам до колко това е проблем, но сигурно ми яде от силиците нагоре. Интересно ми е как стои въпросът при други подобни ендуро велосипеди.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Апр 24, 2017 8:54 am
от Петър Велков
Зависи от шока и геометрията на окачването. Giant Reign 1.5 2017 с шок Fox X2, например, хлътва леко и почти не помръдва докато катериш.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Вто Апр 25, 2017 8:52 am
от MacLeod
Моето е това: https://www.orbea.com/us-en/bicycles/2016/rallon-x10
Рамката и шока са същите. Почти нищо не съм сменял по колелото откакто съм го взел. Мисля че само скобата за колчето и седалката съм сменил. За сега се оказва доста здраво. :)
Но си клати нагоре. Както и да въртя настройките на шока все клатушка.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Вто Апр 25, 2017 10:41 am
от Pr3d4t0R
Според http://linkagedesign.blogspot.bg/ Ралон-а има отличен анти-скуат с 32т венец отпред през всички предавки и ход. Шокът също ти е висок клас. С колко зъба ти е венеца отпред и на колко саг го караш?

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Вто Апр 25, 2017 10:47 pm
от MacLeod
От 20 до 25% саг, 30 зъба преден венец. Карам го 1x11, тоест венецът е единствен.
Шокът точно в момента съм го оставил на профилактика. Оказа се, че имал проблемно уплътнение вътре и си бил обърнал камерите. Затова ми се е налагало да го помпам повече, за да не потъва. Така ми обясниха поне. Утре ще го взимам от сервиза и ще видим дали има разлика. Но този проблем някак не ми се връзва да има общо с клатенето при катерене.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Нед Юли 02, 2017 8:23 pm
от emon
Здравейте колеги, може ли някой да даде информация за размерите на лагерите на задното окачване на рамката на РАМ АМ. Маделът е от първите с крива седалкова тръба. Предварително благодаря.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Сря Юли 05, 2017 8:35 am
от xargs
@MacLeod
Със същия шок съм но с друга рамка. Ако се клати много, 90% от е от шока. След ремонт при Пацо заспа.

Твоят къде си го дал да го ремонтират?

Относно чистенето - чистите, вода, парцали, маркучи, каквото има, пък като се прецакат лагерите, в крайна сметка са по два лева. Поне веднъж годишно се сменят.

Лагерите ако не можеш да различиш надписите по тях, след сваляне може да си ги намериш по размер.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Сря Юли 05, 2017 5:43 pm
от Kobeto
Преди време бях разглобил цялата задница с цел почистване на лагерите. Много се бяга затлачили и ги изчистих хубаво с нафта, изчаках да изсъхнат, след което ги натъпках със специализирана грес на Finish Line. Това, която ми направи впечатление е, че при захващане на някои лагери с два пръста и завъртане ( като сегашните спинерчета) се усеща, че лагерът не върви гладко, а има едно леко хруптене. При разкачен от рамката шок и движене на задния триъгълник на ръка това хрупане не се усеща. От тогава са минали около 7-8 месеца. Имам от къде да си купя лагери, но не съм на ясно с избиването им от рамката. Може ли да се избият в домашни условия с някакъв инструмент, или е е по-добре тая работа да я свършат в някой сервиз. И при богатия избор на лагери със всякакви цени, подходящи ли са машинни лагери с метална капсуловка (подобни на тези от прахосмукачките примерно)

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Съб Юли 22, 2017 6:36 pm
от lastborn
Kobeto написа:Преди време бях разглобил цялата задница с цел почистване на лагерите. Много се бяга затлачили и ги изчистих хубаво с нафта, изчаках да изсъхнат, след което ги натъпках със специализирана грес на Finish Line. Това, която ми направи впечатление е, че при захващане на някои лагери с два пръста и завъртане ( като сегашните спинерчета) се усеща, че лагерът не върви гладко, а има едно леко хруптене. При разкачен от рамката шок и движене на задния триъгълник на ръка това хрупане не се усеща. От тогава са минали около 7-8 месеца. Имам от къде да си купя лагери, но не съм на ясно с избиването им от рамката. Може ли да се избият в домашни условия с някакъв инструмент, или е е по-добре тая работа да я свършат в някой сервиз. И при богатия избор на лагери със всякакви цени, подходящи ли са машинни лагери с метална капсуловка (подобни на тези от прахосмукачките примерно)


До колкото помня и виждам караш Шокблейз ? Аз съм с един trace race 2013 и имах същия проблем. Занесох всичко де що има лагер по него в сервиз и ги смених с някви китайски по лев и нещо бройката (8 лагера- 20 лева, немските излизаха 90 лева общо). Майстора ми каза карай така лятото и на есен ела пак да смениш щото тия китайските бързо заминавали, но те са като старите (??). Оригиналните на шокблейза бяха с точно същия проблем като при теб. Хрупат на пипане но като се сложат на рамката не се усеща такова "запичане" при работа на шока, и все пак не ми допадна идеята да ги оставя, та за това ги смених с китайчета. При наличие на повече субсидий ще сложа от скъпото, защото до ден днешен пак усещам кофти работа в тая рамка.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Съб Юли 22, 2017 7:27 pm
от moridinbg
Деформирани са сачмите и/или леглата им.
Нормално е, като въртиш лагера на ръка, да усещаш хруптенето, а като е сглобено колелото - не. Ако през колелото усещаше хруптене, значи вътре има не лагери, а останки.
Деформират ли се веднъж, след това изключително скоропостижно тотално се разпадат.

Китайските лагери от по лев, лев и нещо са от много скапан метал и сачмите им буквално се разпадат, при което лагерът се разглобява вътре. Пресен опит от миналата седмица, с лагери на KBS от lagerite.com от по ~2лв. Лагери KG от Танита на пл. Македония, от по 4-6-7лв изкарват значително повече на същите места.

WD40 няма да прецака лагерите само по себе си, но ще отмие смазката в лагера и останалият му живот ще се съкрати драстично.
Най-добре разглобяваш всичко, сваляш лагерите, отваряш сепараторите, промиваш каквото е останало от смазката, след което пълниш с хубава нова грес.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 1:43 pm
от Kobeto
Здравейте. Миналата седмица ми върнаха шока (RS Monarch RL) от сервизация. Пускаше масло. Вчера покарах малко и гледката не ми хареса особено. Пак мазно, полепва много прах и се получава мазна каша, която се трупа на пръстенчето за сага. Не е ял бой. Обадих се на човека, който го сервизира и той ми каза, че отначало е нормално да се омаслява и след като поработи малко ще спре. Да съм го почиствал редовно, да го наблюдавам 10-тина дена дали маже пак, и ако има нещо да го търся отново. Вие какво мислите, нормално ли е това мазане след сервизацията? През седмицата ще го карам само в града
Ето няколко снимки:

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 1:50 pm
от stoyancha
Kobeto написа:Здравейте. Миналата седмица ми върнаха шока (RS Monarch RL) от сервизация. Пускаше масло. Вчера покарах малко и гледката не ми хареса особено. Пак мазно, полепва много прах и се получава мазна каша, която се трупа на пръстенчето за сага. Не е ял бой. Обадих се на човека, който го сервизира и той ми каза, че отначало е нормално да се омаслява и след като поработи малко ще спре. Да съм го почиствал редовно, да го наблюдавам 10-тина дена дали маже пак, и ако има нещо да го търся отново. Вие какво мислите, нормално ли е това мазане след сервизацията? През седмицата ще го карам само в града
Ето няколко снимки:


3 шока съм карал, и 3те бяха чисто нови, всички си пускаха така масло и не са имали проблеми. Най-много пускаше Fox-ът.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 1:56 pm
от outfaced
Kobeto написа:... и той ми каза, че отначало е нормално да се омаслява и след като поработи малко ще спре. Да съм го почиствал редовно, да го наблюдавам 10-тина дена дали маже пак, и ако има нещо да го търся отново. Вие какво мислите, нормално ли е това мазане след сервизацията?

Да, ако шока ти сочи с буталото надолу и е смазан с масло е нормално. Принципно по добре е шок вътре да се маже не с масло а с грес. Но и така не е фатално. Аз го ползвам за индикатор - като спре да се омазнява буталото значи вътре няма масло и е време за смазване :D Но дори и с най гъстото масло да го смажа рано или късно то си изтича. От друга страна това пък е добре, защото щом маслото изтича навън, то това ти гарантира, че не влизат боклуци вътре.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 2:16 pm
от Kobeto
Ами притесненията ми са главно да не остане на сухо и да се прецака шокът. Но аз няма как да разбера дали всичко е изтекло или просто е спрял да тече според очакванията на майстора. По принцип това омазняване може ли бъде свързано и изпускане на въздух по някакъв начин. Има ли зависимост между количество на масло и задържане на въздух? Знам, че са различни камери и течностите са отделно от въздуха, но все пак. При вилките като че ли имаше някакъв момент с навлизане на течност при въздуха ... ? Между другото, това колело няма да бъде зазимявано - ще се кара и на минусови температури, когато пътната настилка позволява

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 2:32 pm
от Alexi
шока е сервизиран с твърде тънко масло ,вероятно е и повечко та ще си поизтече излишното няма да се притесняваш .. за това на Фокс маслото примерно е едно като мед гъсто ,че да стои вътре по дълго време .. аз лично слагам и малко грес на О-пръстените,тя не изтича но пак се разтиква с времето .. за това повечето вилки и шокове ги дават на 50 часа да се сервизират ,за оптимална работа ( срок, който надали някой от нас спазва :D )

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 3:23 pm
от outfaced
Kobeto написа:Ами притесненията ми са главно да не остане на сухо и да се прецака шокът. Но аз няма как да разбера дали всичко е изтекло или просто е спрял да тече според очакванията на майстора. По принцип това омазняване може ли бъде свързано и изпускане на въздух по някакъв начин. Има ли зависимост между количество на масло и задържане на въздух? Знам, че са различни камери и течностите са отделно от въздуха, но все пак. При вилките като че ли имаше някакъв момент с навлизане на течност при въздуха ... ? Между другото, това колело няма да бъде зазимявано - ще се кара и на минусови температури, когато пътната настилка позволява


Карай си спокойно. Като спре съвсем да изпуска масло просто го спадни, развий му въздушната камера (трябва да е възможно и на ръка ... ако не става - дай на някой по як :D ) и я омажи от вътрешната страна с грес.
Проблема ако няма масло не е, че шока няма да работи или ще спече изведнъж ... вътре има винаги малко масло. Проблема е че работата му става по лоша (повече триене) и че като няма масло което да излиза няма какво да пречи и финни прашинки да влизат. Аз лично дори и със синьото масло на фокс на всеки 10-15 карания доливам по 1ml. Процедурата отнема 5 мин. и ефекта е осезаем.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 3:40 pm
от Kobeto
outfaced, не съм отварял шок до сега. Дори не съм виждал на живо какво има вътре :D Това с доливането може ли да се свърши от непросветени хора :) Достатъчно ли е гледането на клипчета в Youtube

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 5:15 pm
от Alexi
Можеш да го свършиш и сам да ,елементарно е .. да попитам с какъв инструмент избивате лагери от рамката ,има ли нещо готово на добра цена или да се хващам да го сътворя на хартия и после стругар :D

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 5:31 pm
от I.nfraR.ed
Аз лично ги избивам с помощта на накрайници от гедоре, шайби и менгеме. Разглобявам окачването на съставните му части, така че да мога да работя отделно върху всяко рамо.
От едната страна е такъв размер, че да захване точно около леглото на лагера, от другата страна "буталото" е по-малък номер накрайник, който избутва лагера в кухината на първия.
Като ги махам обикновено ми е все тая дали ще повредя старите лагери, защото после слагам нови.
С малко препсуване излизат моите. Най-голям зор видях със запекъл болт на една от връзките.

Ако си направиш туулче може би ще е една идея по-добре. На фабричните им искат една торба пари за едно нищо.

ПП: Като цяло съм срещал в ибей разни китайски имитации и ако не са ти много разнородни лагерите, предполагам че може да се намери нещо за около 40 лева с доставката за 2-3 туулчета/накрайници. Скоро не съм ровил.
ПП2: https://www.ebay.co.uk/itm/Bike-bearing ... 2749.l2649
Това не изглежда зле и предпоалгам ще свърши работа за набиването. За избиването пак ще трябва да се подлага нещо за да може да излезе лагерът.

Относно набиването, милех да пробвам със замразяване на лагера (примерно с течен азот или една нощ във фризера) за да се свие, но успях моите да ги вкарам и така пак с достатъчно препсуване и подръчни средства.

ПП3: Ако намериш нещо прилично на добра цена, моля сподели тук.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 7:51 pm
от outfaced
Kobeto написа:outfaced, не съм отварял шок до сега. Дори не съм виждал на живо какво има вътре :D Това с доливането може ли да се свърши от непросветени хора :) Достатъчно ли е гледането на клипчета в Youtube


https://www.youtube.com/watch?v=vmnrIjpV4TA
Само до края на 1вата минута. После продължаваш от 6:07. Другото не те интересува.
п.п. ... имало за товя шок ... https://www.youtube.com/watch?v=fo8XCGjw9MI
Какво обяснява 28мин не знам ... прави се за под 5 цялото :lol:



За лагерите - избиването с подръчни средства. В крайна сметка лагера е за хвърляне :D
За поставянето досега със замразяване в камерата + нагряване на рамката като цяло съм имал упсех. Вчера на една главина така ги сложих ... много мазно си влезна. :eyebrow:

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 8:09 pm
от Alexi
след кратко проучване установих ,че ги има тия тулчета на добри цени в белите държави .. тук повечето са изчерпени ,линка е примерен
https://www.superstarcomponents.com/en/bearing-removal-fitting-tool.htm
у нас естествено няма кой да ги предложи (но пък има вилка ХС30 за 600 лв примерно ,стои от 3 години .. неадекватна работа) ,та ще играе стругаря явно ..

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 9:17 pm
от Kobeto
outfaced, благодаря ти :beer: Alexi, в Youtube няма ли показан някой гето инструмент за избиване на лагери :) Аз се каня да сменям лагерите по цялото окачване (ако са останали такива), че хрупаха преди много месеци :banghead:

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 9:23 pm
от Alexi
инструмент е всичко ,което човек реши да ползва :D

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Пон Ное 06, 2017 9:46 pm
от I.nfraR.ed
Alexi написа:след кратко проучване установих ,че ги има тия тулчета на добри цени в белите държави .. тук повечето са изчерпени ,линка е примерен
https://www.superstarcomponents.com/en/bearing-removal-fitting-tool.htm


Тези ги знам и са на най-човешката цена, която съм намирал, обаче нужните ми размери са изчерпани и седят така от месеци.
Затова си действам с подръчни средства.

Re: Задно окачване

МнениеПубликувано на: Вто Ное 07, 2017 12:14 am
от kawasuna
Горе долу след колко време експлоатация трябва да се прибегне до смяна на лагерите по окачването.При норммална експоатация-около 100км.седмично(нещо такова).Всяка година ли се прави или само когато се усети да има проблем.След подмяната им задълвително ли се притягат болтовете с динамометричен ключ??