Страница 1 от 2

Центровка на колела

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 11:15 am
от velco
Става дума за несиметричността (dishing) на колелата ...

Защо предните колела за диск се правят по-плоски откъм страната на диска? Също така защо задните колела са правят по-плоски откъм страната на зъбчатките? И какво се прави при задно колело за диск?

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 11:23 am
от Windstream
[quote="velco"]

Става дума за несиметричността (dishing) на колелата ...

Защо предните колела за диск се правят по-плоски откъм страната на диска? Също така защо задните колела са правят по-плоски откъм страната на зъбчатките? И какво се прави при задно колело за диск?
[/quote]

Ами при дисковете за да има място за дясната половина на спирачката между ротора и спиците левия фланец на главината се изнася по-навътре, т.е. разстоянието между лявата гайка на оста на главината до левия фланец за спиците е по-голямо от това между десния фланец и дясната гайка. Същото се получава и отзад отдясно, само че там изнасянето е заради касетата с венците. Ако си със заден диск асиметричността не е толкова силно изразена тъй като заради диска левия фланец на спиците отива по-навътре от този на обикновените главини (както при предното колело) и колелото изглежда по-малко "изтумбачено" от лявата страна.

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 12:55 pm
от velco
[quote="Windstream"]

[quote="velco"]

Става дума за несиметричността (dishing) на колелата ...

Защо предните колела за диск се правят по-плоски откъм страната на диска? Също така защо задните колела са правят по-плоски откъм страната на зъбчатките? И какво се прави при задно колело за диск?
[/quote]

Ами при дисковете за да има място за дясната половина на спирачката между ротора и спиците левия фланец на главината се изнася по-навътре, т.е. разстоянието между лявата гайка на оста на главината до левия фланец за спиците е по-голямо от това между десния фланец и дясната гайка.
[/quote]

Аха-а-а, значи целта е в крайна сметка колелото и рамката да са в една равнина, така да се каже?

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 1:00 pm
от Windstream
[quote="velco"]

Аха-а-а, значи целта е в крайна сметка колелото и рамката да са в една равнина, така да се каже?
[/quote]

Еми да, иначе се получава едно много интересно странично придвижване ;)

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 1:27 pm
от velco
Добре, следващ въпрос ...

Някой използвал ли е (използва ли):

а) различна плетка от двете страни на колелото. Например от едната страна cross-2, oт другата cross-3?

б) спици смесено радиални/тангенциални от едната страна (напр. crow's foot) или радиални от едната, тангенциални от другата

... и какви са му впечатленията?

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 4:42 pm
от TOYAGA
[quote]Някой използвал ли е[/quote]


Да

[quote]различна плетка от двете страни на колелото[/quote]


Да

[quote]... и какви са му впечатленията?[/quote]


Смесени

МнениеПубликувано на: Вто Май 11, 2004 7:42 pm
от TOYAGA
[quote="velco"]

А-а-а ... ъ-ъ-ъ ... таквоз ... благодаря за инфото :D
[/quote]


Малко по-разточително, неясно и оплетено - ако не тежиш около/под 65 кила и не възнамеряваш да караш кротко/на мазен терен, не си прави радиално/тангенциални експерименти и се придържай към изпитания pattern 3х. За XC-велосипед с двойно окачване повече от 32 спици не ти трябват.

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 12:05 am
от velco
[quote="TOYAGA"]

[quote="velco"]

А-а-а ... ъ-ъ-ъ ... таквоз ... благодаря за инфото :D
[/quote]


Малко по-разточително, неясно и оплетено - ако не тежиш около/под 65 кила и не възнамеряваш да караш кротко/на мазен терен, не си прави радиално/тангенциални експерименти и се придържай към изпитания pattern 3х. За XC-велосипед с двойно окачване повече от 32 спици не ти трябват.
[/quote]

Това, което искам да постигна е:
а) олекотяване на колелото за сметка на по-къси спици: по-къси спици от страната на диска, по-къси радиални спици, по-къси спици поради изпозване на 2x вместо 3x от едната страна (един или повече варианта);
б) втвърдяване на колелото поради използването на радиални спици или <3x, така че да е подходящо за по-тежък колоездач/по-техничен терен/умерен abuse.
[color=red]Edit:[/color] Добре де, оказва се, че предните колела за диск имат много малък dish offset, че да има смисъл използването на по-къси спици.

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 12:31 am
от screamBoy
може би по-правилния подход е да използваш просто други спици, преди в ПроСпорт имаше DT изтънени, първите 3см от дължината където се кръстосват при фланеца са си дебели а където са самички към нипъла са по-тънки; теглени; здрави; и не бяха много скъпи около 90ст с нипъла (едната)

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 12:41 am
от КапитанПланета
[quote="velco"]
Това, което искам да постигна е:
а) олекотяване на колелото ...
[/quote]


Може да погледнеш и тази тема :
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?t=720

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 9:48 am
от velco
[quote="screamBoy"]

може би по-правилния подход е да използваш просто други спици, преди в ПроСпорт имаше DT изтънени, първите 3см от дължината където се кръстосват при фланеца са си дебели а където са самички към нипъла са по-тънки; теглени; здрави; и не бяха много скъпи около 90ст с нипъла (едната)
[/quote]

Това също е възможност, при това независима от останалите съображения. Макар че 90ст ми се вижда скъпо ...

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 9:51 am
от TOYAGA
@ velco

[quote]Това, което искам да постигна е... олекотяване на колелото...[/quote]


Хе, всички искаме да постигнем това. Само че тази задача (както правилно предложи screamBoy) е по-лесно, ефективно и трайно изпълнима с използване на леки и здрави спици, а не с бродене из дебрите на теорията. По-късите спици наистина значат повече стабилност, но всичко зависи от това какви главини и капли ще ползваш - ако главините са ти с големи фланци (респ. с голям SCD), а каплите са ти силно профилирани (респ. с малък ERD), спиците ще бъдат по-къси от нормалното и колелото ще бъде по-стабилно. Но рядко ще бъде по-леко, тъй като главините с големи фланци по правило тежат повече...

[quote]Това, което искам да постигна е... втвърдяване на колелото поради използването на радиални спици или <3x...[/quote]


Заблужда. Радиалното наплитане (както и това 2х) прави колелото по-нестабилно и застрашено от повреди. Помисли и прецени защо. Hint - как се товари (какви сили влияят върху) колелото при употреба?

Ако искаш да имаш колела с оптимално (с оглед на теглото и стила ти на каране) съотношение тегло/здравина, съветвам те (за пореден път) да не се правиш на изобретател на топлата вода и да подходиш по следния начин:

1. Подбери качествени капли за XC/All Mountain с 32 дупки. Ако не си наясно какви - ползвай search или питай.
2. Подбери качествени спици - двукратно или трикратно изтънени. Ако не си наясно какви - ползвай search или питай.
3. Подбери качествени главини за XC/All Mountain с 32 дупки. Ако не си наясно какви - ползвай search или питай. Препоръчвам ти да се насочиш направо към главини за диск - така няма да ти се налага да усложняваш живота си когато решиш, че все пак искаш дискови спирачки.
4. Съобрази дължината на спиците с плетка 3х и размерите на главините/каплите. Ако не си наясно как - ползвай search или питай.
5. Ако не си на 200% сигурен в способностите си за кадърно наплитане на колела, дай колелата на добър майстор. Ако не си наясно кой е такъв майстор - ползвай search или питай.

И накрая - придържай се към универсалното правило KISS. Ако не си наясно какво е това правило - ползвай search или питай...

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:02 am
от velco
[quote="КапитанПланета"]

[quote="velco"]
Това, което искам да постигна е:
а) олекотяване на колелото ...
[/quote]

Може да погледнеш и тази тема :
http://www.mtb-bg.com/forum/viewtopic.php?t=720
[/quote]

Дa, прочетох я (пак), но не намерих нищо, което вече да не знам :8D:.

Какво ще кажете за следната плетка:
[img]http://www.stormpages.com/spokeanwheel/crows_foot_f32.gif[/img]
със по-къси спици откъм страната на диска, за да са еднакво опънати като спиците от другата страна. Евентуално обмислям и да прекарам радиалните спици от вътрешната страна на фланеца.

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:27 am
от velco
@bikerider

Какво имаш в предвид със:
[i]Една малка подробност за дискове: когато спиците които се опъват при спиране (тоест сочат напред в горната част на колелото) минават отвън на спиците които се огъват (сочат назад в горната част), цялата плетка се втвърдява максимално при спиране и минимизира сученето на каплата спрямо главината.[/i]

Наприме при cross-3 leading спицата минава над 2 trailing и под третата trailing спица, в това което описваш тя минава и над третата спица ?

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:30 am
от TOYAGA
@ velco

Аре улево!

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:32 am
от bikerider
[quote="velco"]

[quote="TOYAGA"]
[quote]Това, което искам да постигна е... втвърдяване на колелото поради използването на радиални спици или <3x...[/quote]


Заблужда. Радиалното наплитане (както и това 2х) прави колелото по-нестабилно и застрашено от повреди. Помисли и прецени защо. Hint - как се товари (какви сили влияят върху) колелото при употреба?
[/quote]

Чети внимателно. Не говоря за радиално наплитане, а такова, което включва И радиални спици.
[quote]
Ако искаш да имаш колела с оптимално (с оглед на теглото и стила ти на каране) съотношение тегло/здравина, съветвам те (за пореден път) да не се правиш на изобретател на топлата вода и да подходиш по следния начин:
[/quote]

Чети внимателно. Не изобретявам топлата вода, не изобретявам наплитания, а питам за опит със наплитания, които някой друг е изобретил и препоръчва.
[quote]
Препоръчвам ти да се насочиш направо към главини за диск - така няма да ти се налага да усложняваш живота си когато решиш, че все пак искаш дискови спирачки.
[/quote]

Чети внимателно. През цялото време става дума да предно колело за диск.
[quote]
4. Съобрази дължината на спиците с плетка 3х и размерите на главините/каплите. Ако не си наясно как - ползвай search или питай.
5. Ако не си на 200% сигурен в способностите си за кадърно наплитане на колела, дай колелата на добър майстор. Ако не си наясно кой е такъв майстор - ползвай search или питай.

И накрая - придържай се към универсалното правило KISS. Ако не си наясно какво е това правило - ползвай search или питай...
[/quote]

За сведение, излишната арогантност заминава дирекно към /dev/null. Ако не си наясно какво е това -- ползвай search или питай...

Тривиални съвети от сорта на "ползвай качествени компоненти", "свърши качествено работата", "дай го на добър майстор" просто я следват.
[/quote]


Бих те посъветвал като искаш да плетеш колело за диск да обърнеш внимание на елемента дискова спирачка. радиално или какво да е наплитане под cross-2 особено откъм диска ужасно много увеличават вероятността от скъсване на МНОГО спици наведнъж. помисли си когато спирачката закове диска, а каплата продължи да се върти по инерция, какво става с тия спици. истинския проблем е, че дори спиците да издържат, каплата няма.

[OT]
Мисля, че трябва да гледаш по-позитивно на живота си, вселената и.т.н.
TOYAGA ти отговори съсвем смислено и не мисля че имаш повод да го нападаш, заради това че си е направил труда и си е похабил 2 минути да ти пише отговор. Щото човека ти показа ясен път през който да минеш в избора на вариант и компоненти.

На тва по принцип му се вика черна неблагодарност...
[/OT]

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:35 am
от Ragneroth
[quote][i]Originally posted by TOYAGA[/i]
4. Съобрази дължината на спиците с плетка 3х и размерите на главините/каплите. Ако не си наясно как - ползвай search или питай.
Ta [color=red]wuprosa mi e[/color], [color=red]TOYAGA[/color], moje li da napi6e6 njakakwa formulka za towa ne6to... Moje da mi e w polza:) Blagodarja predwaritelno!

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:37 am
от velco
[quote="Ragneroth"]

[quote][i]Originally posted by TOYAGA[/i]
4. Съобрази дължината на спиците с плетка 3х и размерите на главините/каплите. Ако не си наясно как - ползвай search или питай.
Ta wuprosa mi e, TOYAGA, moje li da napi6e6 njakakwa formulka za towa ne6to... Moje da mi e w polza:) Blagodarja predwaritelno!
[/quote]

http://www.stormpages.com/spokeanwheel/whl_bldg.htm

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:38 am
от bikerider
[quote="velco"]

@bikerider

Какво имаш в предвид със:
[i]Една малка подробност за дискове: когато спиците които се опъват при спиране (тоест сочат напред в горната част на колелото) минават отвън на спиците които се огъват (сочат назад в горната част), цялата плетка се втвърдява максимално при спиране и минимизира сученето на каплата спрямо главината.[/i]
[/quote]


Съсредоточи се и игнорирай думите в скоби - така ще ти проблесне :D:8D:

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:40 am
от bikerider
[quote="Ragneroth"]

[quote][i]Originally posted by TOYAGA[/i]
4. Съобрази дължината на спиците с плетка 3х и размерите на главините/каплите. Ако не си наясно как - ползвай search или питай.
Ta wuprosa mi e, TOYAGA, moje li da napi6e6 njakakwa formulka za towa ne6to... Moje da mi e w polza:) Blagodarja predwaritelno!
[/quote]


Иди [url=www.dtswiss.com]тук[/url] и цъкни долу в ляво на Spokes Calculator

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:41 am
от bikerider
[quote="velco"]
Извинявай, не мисля, че съм го нападал. Просто посочих НЕГОВИТЕ нападки къде отиват.
[/quote]


аз си казах мнението - на мен няма за какво да се извиняваш.

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:41 am
от velco
[quote="bikerider"]

[quote="velco"]

@bikerider

Какво имаш в предвид със:
[i]Една малка подробност за дискове: когато спиците които се опъват при спиране (тоест сочат напред в горната част на колелото) минават отвън на спиците които се огъват (сочат назад в горната част), цялата плетка се втвърдява максимално при спиране и минимизира сученето на каплата спрямо главината.[/i]
[/quote]


Съсредоточи се и игнорирай думите в скоби - така ще ти проблесне :D:8D:
[/quote]

Проблесна ми, че спиците които се огъват не огъват спиците, които трябва само да се опъват ?

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 10:52 am
от bikerider
[quote="velco"]
Проблесна ми, че спиците които се огъват не огъват спиците, които трябва само да се опъват ?
[/quote]


Идеята е следната:
Т1) Когато нещо леко огънато се опъне, то се стреми да се изправи :D
Т2) Колкото по-малка е изпъкналостта на плетката (dish), толкова по здрава става плетката и по-малко се суче странично.
Т3) Спица която се опъва при спиране се пресича само със спици, които се огъват при спиране (без радиално наплитане).
Т4) Отвън - не навътре към равнината на каплата, а към краката на вилката
Т5) Когато спица опъната от инерцията на каплата при спиране, минава отвън(Т3) на друга спица, опъна се стреми да я изправи максимално(Т1), тоест да я приближи към равнината на каплата(Т4), при което тя бута и другата спица с която се кръстосва. Резултата е, че цялата плетка се стреми да стане по dishless и се втвърдява (Т2). Особено полезно при по XC каране с дискови спирачки, тежък човек и малко/леки спици, където не е нужно толкова натягане на спиците колкото при екстремните дисциплини.

Така достатъчно сдъвкано ли е? :D:D:8D::8D::8D::8D::8D:

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 11:04 am
от velco
[quote="bikerider"]
Така достатъчно сдъвкано ли е? :D:D:8D::8D::8D::8D::8D:
[/quote]

Разбрах.

Хмм, при мен leading спиците са от външната страна на фланеца, а trailing спиците - от вътрешната и ми се струва, че ако leading спиците не се кръстосваха със последната trailing спица няма да има кой знае какво огъване, че при опън да се изправят ... Но, щом казваш, че караш така, ще повярвам :D

Мога ли да я видя тази плетка някъде ?

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 11:05 am
от TOYAGA
@ Ragneroth

По принцип формулата е следната:

L = [img]http://web.hit.bg/bigtoyaga/spokelenght.jpg[/img]

Където:
L e търсената дължина
R1 e радиусът на каплата, измерен до леглото на нипела в мм
R2 е радиусът на кръга от отвори във фланеца на главината в мм
W е разстоянието между равнината на кръга от отвори във фланеца на главината и централната равнина на колелото в мм
X = 720 делено на броя отвори на главината и умножено по броя кръстосвания (0-радиално,1, 2, 3 или 4)

При колела за V-Brake формулата се прилага три пъти – веднъж за двете страни на предното колело и два пъти за задното поради различната стойност на W

Препоръчвам ти обаче да не се тормозиш с мерене и смятане, а да прибегнеш да услугите на следните доказали се калкулатори, съдържащи данни за повечето популярни главини и капли:

www.damonrinard.com/spocalc.htm (чудесна Excel-ска сметалка)
http://www.dtswiss.com/index.asp -> DT Tool -> Spokes Calculator

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 11:16 am
от bikerider
[quote="velco"]
Хмм, при мен leading спиците са от външната страна на фланеца, а trailing спиците - от вътрешната и ми се струва, че ако leading спиците не се кръстосваха със последната trailing спица няма да има кой знае какво огъване, че при опън да се изправят ... Но, щом казваш, че караш така, ще повярвам :D

Мога ли да я видя тази плетка някъде ?

[/quote]


Това с втвърдяването на плетката е по-скоро страничен ефект - иначе основната цел е да се предпази хлабава огъваща се спица минаваща отвън да отиде в ротора при спиране (особено ако балона е изместен в ляво и/или спицата е калпава).

И не вярвай на мен - не съм го измислил аз.
вЕрвай на Chris King :D:D:D:8D::8D::8D:

Те препоръчват cross-3 наплитане и кръстосване както ти описах - това е идеалния и почти стандартен вариант. Ако искаш леко колело - вземи си леки спици и лека капла.

МнениеПубликувано на: Сря Май 12, 2004 2:10 pm
от bikerider
[quote="velco"]

Какво ли не правят хората :D. Да живее изследователския дух !!!:D
[/quote]


е ти откри топлата вода... :D:8D:

МнениеПубликувано на: Пон Май 17, 2004 3:06 pm
от rujiru
[quote="TOYAGA"]

@ velco

Аре улево!
[/quote]


Еи Бабо Яго ама много нагъл кестен си ти ма ??

ти да не си от софия ?? [ този въпрос беше зададен на брат ми на морето след като попита един рибар 3-4 пъти дали може да доиде с него ]

МнениеПубликувано на: Пон Май 17, 2004 3:26 pm
от TOYAGA
[color=red][i]не се чете[/i][/color]

МнениеПубликувано на: Пон Май 17, 2004 4:22 pm
от velco
Призовавам модераторите да призоват участниците във форумите към въздържане от отправяне на директни или индиректни заплахи за физическа саморазправа. :(!: