Рамка за ХИБРИД (бях го писал в предишна тема):1) водачи на жилата към горната тръба (не по долната търба). Така се запазва чистотата в броните както централния, така и на задния дерайльор. В БГ има поне три фирми(Drag; Sprint; Leader), които правят рамките по този начин. При долния монтаж жилата са малко по-къси от тези с горен монтаж.Целта е да се спестят едни стотинки.
2) Ако все пак избора е за рамка с долен монтаж на жилата, по-добре е те да минават по водачи под нея(но не във нея, както е при повеето модели на Cube, някои на Cross пр.). Чистотата която дават двете странични дупки в рамката е за сметка на здравината. Който не е чупил рамка нека да спори колкото си иска.
3) монтаж на V-brake;
4) монтаж на курбел с плочи 28-38-48 зъба (без смяна на централно движение с по-дълга ос);
5) да побира без проблеми гуми с балон от 1,75 до 2,00;
6) между двете стойки на седалката да има напречна тръба с отвор за монтаж на калник и пр.
7) максимално допустимо(от производителя) натоварване - 140-150 кг.;
(8) да има ухо за монтаж на заден дерайльор;
9 без фабрични отвори около местата за монтаж на задната главина;
10) Материал да е от алуминий (7005 или 6061). Алумиинят е твърд и чуплив, но не кородира. Стомана (Hi-ten) – най-здрава и елестична, но е тежка и кородира. Карбон(въглеродни влакна споени със смоли). Карбона е лек, еластичен, не кородира здравината му е най-слаба особено при силни странични натоварвания и удари.
11) да има пъпки за багажник.
12) При дискови спирачки (както за хибриди така и за МТМ) тенденцията е да се закрепват към лявата стойка на веригата, а не към стойката на седалката.
13) Тегло на рамката – по-тежка рамка (+ 300-500 g) от същия качествен материал е по-здрава.
14) Размер на рамката – по-малката рамка е по-лека и по-здрава.
> За Рамка на МТБ конкретно за Hardtail. Най-общо Маневреност – 27,5“ е по-маневрена от 29“; Рамката трябва да е за дискови спирачки. Днес велопроизводителите са изчислили много добре всичко до последния детайл. Трябва само да се реши 27,5 или 29 да е МТБ. Разнообразието е огромно, всякакви колекции с подходящ монтаж и качество за всякакви нужди.
ПОДРОБНО ОБЯСНЕНИЕ ЗА ГЕОМЕТРИЧНИТЕ ПАРАМЕТРИ НА ЕДНА РАМКА http://en.author.eu/cross/bike-models/a ... rie-modeluS/T-c-t (SeatTube-center-top) – дължина на седалковата тръба. Колкото е по-къса, рамката е по лека и е по-здрав(стабилен) комплекта от централното движение и курбела. При натискане на педала рамката по-малко се деформира. Горната тръба (T/Tactual) е по-ниско и няма риск за удар на слабините в нея. Налага се обаче изтегляне на колчето на седалката, което може да деформира както него, така и рамката.
W/B(Wheelbase - междуосие) – колесна база на велосипеда. Разстояние между осите на передната и задната главина. Влияе на устойчивостта и маневренността на велосипеда. При по-дълга W/B, трябва по-голям радиус за завиване, по-малка е маневреността, но устойчивостта на прави участъци е по-голяма.
S/T ang. – остър ъгъл между седалковата тръба и хоризонталата по W/B. Колкото е по-голям, толкова по-вертикална е ST, но се скъсява T/T(a;h). Влияе на удобството на педалирането и е 73÷74 градуса. Когато се намалява (<70 град.) нараства натоварването върху задното колело(подобрява се сцеплението с пътя), стойката на карача се разтяга, педалирането е по-неудобно, а при по-голямо нагорнище може да се прекатури назад. Този ъгъл няма смисъл ако се педалира прав!
T/T h (TopTube horizontal) – ефективна горна тръба. Разстояние от центъра челната тръба(Н/Т) до центра седалковата тръба(S/T). Колкото е по-къса, толкова по-вертикална (и по-комфортна) стойка ще има велосипедиста. Колесната база (W/B) се намалява и разпределението на тежестта нараства към предното колело. При педалиране коленете ще опират в кормилото и карането става ад, особено ако късото T/Th е за сметка на по-голям S/T-angle. При каране в планина късото
T/Th, намалява динамиката, и управлението при натоварено предно колело става много сложно. Затова при шосейните велосипеди и хибридите T/Th е винаги по-дълго, а S/T-angle е 73-74 градуса и не трябва да е по-малък. Така педалирането при шосейките е по-добро.
T/T a (TopTube actual) – действителна дължина на горната тръба. Колкото е по-дълга от T/T h, толкова по-ниско се разполага(се спуска). От нея в комбинация с дължината на колчето на седалката зависи до колко изгърбена, изправена или изтеглена ще е позицията на карача.
H/T HeadTube – челна тръба. При по-голяма дължина на H/T, винаги съответства по-голям размер на рамката (Frame size). За да стане рамката по-ниска и да се подобри безопасността, трябва да се намали както ST, така и HT. Дължината на вилките за всички размери рамки е еднаква, но е добре рамката да е по-ниска.
При даден диаметър на вилката D-F, съответства опделелен диаметър на челната тръба D-H/T:
На D-F = 1“(2,54 mm), съответства D-H/T ---> a) 1"JIS (28,8 mm); b) 1" ISO (30,0 mm); 1" BMX/OPC(32,5 mm).
На D-F = 1 1/8“(28,575 mm), съответства D-H/T ---> a) 11⁄8" (33,8 mm) standard, threaded and threadless; b) IS 11⁄8"(41,1 mm) integrated 45×36; c) 41,9 mm Campagnolo "Hiddenset" 45×45.
11⁄4”(31,75 mm), съответства D-H/T ---> 36,8 mm
1,5"/ 38,1 mm, съответства D-H/T ----> 49,6 mm
H/T ang. - ъгъл между вилката и хоризонталата на рамата. Колкото е по-голям, по-вертикална ще е вилката спрямо земята. Той определя много фактори:
- Устойчивост – При по-малък(остър) H/Tang, по-голяма е W/B. При завъртане на кормилото нараства момента връщащ велосипеда във вертикално положение. Намалява вероятността от поднасяне на передното колело;
- Безопасност - При по-малък H/Tang, по-добре се кара по пътя. По-ниско слиза кормилната тръба и по-ниска става рамата. Вилката по-добре реагира в дупки и намалява риска за премятане през кормилото;
- Маневреност - при увеличение на ъгъла, намалява колесната база. Велосипеда по лесно влиза в завои, стилът на каране става по-агресивен;
- Динамика - при увеличен ъгъл, намалява спирачния момент при извиване на кормилото и вилката по-малко работи във вертикално положение;
- Равномерно разпределение на теглото – при по-голям ъгъл има по-малко натоварване на предното колело;
- Здравина на рамката - при по-голям ъгъл натоварването на рамката е повече, а на вилката по-малко. Вярно е и обратното.
F/L – Fork length (дължина на вилката). Практически еднаква при всички вилки;
B/B – Bottom braket drop. Процеп между центъра на средното движение и хоризонталата на рамката. Колкото по-ниско е В/В, толкова по-ниско е центъра на тежеста и по-лесно се кара велосипеда. Ако е много ниско ще задира (педал или курбел) в препятствия по терена и безопасността намалява.
C/S – Chain stays.(Стойки на веригата). Влияят на разпределението на теглото. Ако са по-къси, динамиката и маневреността са по-добри (независимо прав или седнал педалира велосипедиста) и сцеплението на задното колело с пътя се подобрява. Но при превоз на товари късите стойки може да доведат до обръщане при изкачване;
F/R - Fork rake. Процеп между оста на въртене на вилката и оста на предното колело. Отговаря за възвръщането на колелото в първоначано положение за сметка на енергията от постъпателното движение. При по-голям, по-лесно се кара без ръца. Еднакво е практически при всички вилки.
P.S. Ако ще купуваш Sprint MTB – Sprint Apolon 9-speed е много добър избор. Гумите са дебели, но ще ги смениш до балон 50 mm с равен грайфер има голям избор за 29".