Тая година започнах да карам с GPS и да карам по чужди и да правя собствени тракове и в тая връзка ми се въртят няколко идеи в главата.
Има вече народ, който кара с GPS-и вече и доста информация може да се събере и все повече ще става. Това хубаво ... само че може, а на практика само Любо качва по някой друг маршрут на сайта и до там. Маршрути има и на сайта на Байкария но не е ясно колко хора биха ги намерили ако има затрябват. ... Жалко, защото според мен това е една чудесна възможност за популяризиране на планинското колоездене и споделяне на ценна информация за маршрути.
Та предложението ми е, по аналогия с маркировките и до де сме малко и до де е лесно, да вземем да вкараме малко ред в нещата, за да ни е по добре на всички и за в бъдеще все по хубаво да става
Всъшност идеите са две ...
- да одобрим някакъв прост и ясен стандарт за изготвяне на тракове, така че да върши най добра работа в последствие и да е максимално информативен (без да прекалява)
- да си събираме траковете на едно място, където наистина да вършат работа (нищо против ревютата тука ... но, както сами ще се убедите, има по добри платформи)
Да хванем първо първата точка ... ето няколко размисли по темата от моя страна, ще се радвам да чуя други конструктвини мнения. Става дума за това как да се прави трака и какво да съдържа ... (търсим някакъв компромис тука, между труд вложен от правещия трака и полза и информативност, за този който ще кара по него ... не трябва да се прекалява нито с едното, нито с другото )
технически изисквания към самия трак:
- трака да е свален от AVTIVE LOG (да не е save-ван в GPS-a)
- да е изчистени от ненужни Trakpoints и POI (обърнете внимание там където сте правили почивки, че се трупат паразитни точки, когато GPS-а седи на едно място; или някакви отбивки от пътя, които по една или друга причина нямат общо с маршрута)
- без да са редуциарни броя на точките (това може всеки да си го направи после, нека си остане юзъра да си преценява, колко и какво му трябва)
- траковете да са записани поне с нормален интервал
После би било от полза за ползващия трак и минимално усилие от страна на правещия го да се вкара малко информация за терена с помоща на знаци. Аз съм си избрал следните.
Та ... знаци характеризиращи пътя
- за надолу - път / пътека без препятствия и затруднения, която при желание може да си се кара и бавно и спокойно; караем път от всякакъв тип за нагоре
- част от пътя с
преобладаващи технични участъци – съдържа едно или повече от следните препятствия: тесен път, остри серпентини, едри камъни, наклон над 30%, опасен терен около пътя
- екстремна част от пътя - големи камъни и препятствия, дропове и тн.
- фрийрайд (няма път) ... това само за идея, досега не ми се е налагало да го ползвам
- асфалт
- бутане / носене (неизбежно поне в рамките на 100м и повече). Малко повече за логиката зад тоя знак по надолу ...
Всичките знаци важат по подразбиране по посоката на трака.
Всички знаци се слагат в началото на съответната част от отсечката.
Всеки знак прекъсва действието на предишния.
Съвсем условно може да се приеме и като разделяне на стиловете – бяло за преобладаващо XC, зелено за преобладаващо AM/Enduro, червено за преобладаващо DH/Freeride … Има и занаци полвинки
... за комбинации, ако някой много се чуди, макар че не съм убеден че ползването им няма да е по скоро объркващо.
Друг начин за интерпретация е съпоставянето към
http://www.singletrail-skala.de/overview ... бяло е за 0-1 / зелено е за 2-3 / червено е за нагоре ...
По темата дали е субективно или обективно вече спорихме веднъж. Лично моята цел е да е обективно и да характеризира пътя като такъв, а не дали може или не може да се кара. Това не е категоризация на трудността, a на терена! Отделно за издражливостта - който е карал достатъчно може да си направи сметка, какво значи 20км катерене с 8% среден наклон или си знае колко може да кара по тясна пътека със среден наклон 20%. Доста субективен си остава само знака за бутане ... но по добре да го има. Аз лично го слагам само там където за нагоре просто физически не може да се закрепиш на пътя, дори и с ХС-байк и за надолу когато пътеката излиза дори и от схващанията за червена точка – т.е. дори и да може по някаъв начин да се мине на колело, това не би било никакво каране, още по малко носещо удоволствие такова.
„зелената точка” остава като едно доста широко понятие в случая, но ако почне да се конкретизира няма да му излезе каря.
Понеже е ставало въпрос за цветовете и тези които се ползват в ревютата на админа
не възприемам цветовете на траковете в мтб.ком по няколко причини – не съм скиор
, синьото по принцип е универсален цвят за вода, червеното е универсален цвят за екстремност/опасност, черното е цвета който най пасва на асфалт
... освен това Garmin-ските уреди предлагат комбинации-полвинки само м/у цветовете бяло, зелено и червено.
Байкарците междувременно разработиха тяхна цветова схема ...
http://www.mtb-bg.com/news/news00668_markirovkata.pdf и категоризация.
Доколко могат да се съгласуват нещата, трябва да помислим. За сега се разминаваме поради няколко прични, но това е тема на друг разговор. В момента моята зелена точка обединява синьото и червенто, макар че маркировката касае целия маршрут, а при трaковете се маркират само съотвтените участъци. Също така умишлено избягвам точното описание на това, какво се крие зад зелената/червената точка.
Цялата идея на маркирането с точките е по скоро да са някакъв ориентир и предупреждение, без да се изпада в дълбоки размисли от типа „какво аджеба е искал да каже автора”. Начините на споделяне на траковете (описани по долу) дават достатъчно възможност с думи да се конкретизират нещата.
В повечето случаи знаци и POI не е удобно да се слагат по време на каране, особенно ако пътя е непознат или пък сме се увлякли в някое спускане. Не пречи да се слагат и в последствие при обработката на трака – за всеки който е на ти със софтуера не е особенно проблемно да намери кое къде било и кога се е случило, пък дори и да не е с точност до метър.
Полезно е да се вкара и още малко информация с помоща на наличните икони ... POI :
вода - информацията от особенна важност, особенно в по сушави раьони; да се внимава и отбелязва, ако може дали въпросната чешма е постоянна или пресъхва ... че да няма неприятни изненади.
беседка или нещо подобно (маса с пейки примерно)
хижа / заслон
особено готина гледка
кръчма
инфомрмация за добро място, където може да си остави човек колата също не е излишна
рзаклон (лично аз в името на точката си пиша какви други алтернативи има освен пътя по който се продължава – т.е. ако аз продължавам направо и на разклона има и път на ляво, пиша си ljavo или нещо подобно евентуално при няколко карания в даден регион да се засекат коя пътека накъде отива.)
липсва ми само подходящ знак за полянка или друг тип приятно/препоръчително място за почивка
+ други забележителности с POI-знаци по желание
и накрая трака изглежда примерно така:
Гледам да не прекалявам много с точките.
Малко и относно софтуера за сваляне, обработка и анализ на тракове ... поне да споделя моя опит.
Ако някой знае повече и други удобни програмки, моля да сподели.
Стандартно с GarminGPS-и върви MapSource, която една доста „постна” програма.
Една особенно удобна безплатна програмка за анализ на наклона/денивилацията на целия трак или части от него + още куп функции (немска е, не знам дали има интерфейс на английски):
http://www.gps-freeware.de/Beschreibung.aspx
В комбинация с MapSource-а дава доволно добър ориентир и самата тя потдържа обработка на трака донякъде.
Само с цел анализ –генериране на графики онлайн free:
http://www.gpsvisualizer.com/
Сайта предлага и обръщане на GPX в KMZ формат за GoogleEarth.
GPX-tраковете се отварят и в GoogleEarth.
Има и още доста безплатен софтуер с какви ли не функции но за това, за което става дума тука май това е достатъчно.
По втората тема със споделянето ... понеже там работата вече са я свършили разни добри хора и функционира повече от задоволително, не виждам много причини да не се възползваме ... освен ако някой не кипи от ентусиазъм, знания и свободно време да направи нещо аналогично само за наши си цели. Имам предвид да използваме налични сайтове за споделяне на тракове и по конкретно
http://www.gps-tour.info/ - качил съм там няколко мои трака – става най бързо, лесно и интутивно. Подръжа кирилица и предлага много добро онагледяване и функционалност. Като цяло това е най богатия сайт за тая цел. За феновете на категоризацията предлага и отделно 5 степенно категоризиране на трудност и техничност.
Има и куп други сайтове, по известните от които:
http://www.tourfinder.net/ - друг подобен сайт, с дори повече функции и по качествено презентиране на трак-а. Не съм го тествал още подробно.
http://www.gpsies.com/ - нова мода, съществува отскоро и не е на нивото на останалите, но пък учудващо в него има тракове от BG
Интересен е и
http://www.moobix.de/
Качването на траковете в подобни сайтове е достъпно за всеки, става лесно и бързо, онагелдяват се чудесно, има search, може да се търси/избира визулано по картата, конвертират се автоматично в един куп формати и не на последно място има възможността да се коментират и оценяват. Възможността да се пише текст и прилагат картинки допълва нещата напълно и така всеки може да направи ривю на маршрут. Траковете се трупат на едно място и лесно и бързо се виждат всичките на куп.
Плюс е, че и споделянето на тракове на въпросните сайтове създава и някакъв имидж на планинското колоездене у нас за пред света.
Изискванията към допълнителната информация ги поставя и самия сайт. Рабира се, колкото повече снимки има е по приятно. Сайта който предлагам позволява и линкване на клипове към ю-туб, а и отделно в самото описание могат да се вкарват линкове към други галерии. Друго което е хубаво да се споменава е колко км. е асфалта и колко е бутането (ако е километри)
Отделно от всико казано до тука, ми се върти в главата идея, да почнем да работим по една GPS вело-карта, както офроудаджиите направиха тяхната. За база да стъпим на free-топокартата на БГ, като се разкарат от нея асфалтовите пътища (доста неточни са в планините). Въпросната велокарта да в общи линии съвсем простичка и да съдържа само байк маршрути с няколко основни типове линии (без рутиращи функции и прочие екстри). Ако на някой му трябва пътна карта, да може да се наслагва отгоре за пълнота.
Цялата тая работа за сега е обаче само идея, защото правенето на карти се оказа сложничко и трябва бая сайтове и тоториали да се изчетат преди да стане ... ако някой има някъв челен опит с подобна дейност, да си принзава без бой
толкова от мен за сега ...
някой ако има други размисли по темата за GPSите, траковете, софтуера и всичко покрай тях, което може да се ползва с цел по-приятно каране и споделянето му с други, да пише ... пък току виж се получи