За GPSите, траковте и още нещо ...

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

За GPSите, траковте и още нещо ...

Мнениеот outfaced » Вто Дек 09, 2008 9:43 pm

Тая година започнах да карам с GPS и да карам по чужди и да правя собствени тракове и в тая връзка ми се въртят няколко идеи в главата.

Има вече народ, който кара с GPS-и вече и доста информация може да се събере и все повече ще става. Това хубаво ... само че може, а на практика само Любо качва по някой друг маршрут на сайта и до там. Маршрути има и на сайта на Байкария но не е ясно колко хора биха ги намерили ако има затрябват. ... Жалко, защото според мен това е една чудесна възможност за популяризиране на планинското колоездене и споделяне на ценна информация за маршрути.
Та предложението ми е, по аналогия с маркировките и до де сме малко и до де е лесно, да вземем да вкараме малко ред в нещата, за да ни е по добре на всички и за в бъдеще все по хубаво да става :)

Всъшност идеите са две ...

- да одобрим някакъв прост и ясен стандарт за изготвяне на тракове, така че да върши най добра работа в последствие и да е максимално информативен (без да прекалява)
- да си събираме траковете на едно място, където наистина да вършат работа (нищо против ревютата тука ... но, както сами ще се убедите, има по добри платформи)


Да хванем първо първата точка ... ето няколко размисли по темата от моя страна, ще се радвам да чуя други конструктвини мнения. Става дума за това как да се прави трака и какво да съдържа ... (търсим някакъв компромис тука, между труд вложен от правещия трака и полза и информативност, за този който ще кара по него ... не трябва да се прекалява нито с едното, нито с другото )

технически изисквания към самия трак:
- трака да е свален от AVTIVE LOG (да не е save-ван в GPS-a)
- да е изчистени от ненужни Trakpoints и POI (обърнете внимание там където сте правили почивки, че се трупат паразитни точки, когато GPS-а седи на едно място; или някакви отбивки от пътя, които по една или друга причина нямат общо с маршрута)
- без да са редуциарни броя на точките (това може всеки да си го направи после, нека си остане юзъра да си преценява, колко и какво му трябва)
- траковете да са записани поне с нормален интервал

После би било от полза за ползващия трак и минимално усилие от страна на правещия го да се вкара малко информация за терена с помоща на знаци. Аз съм си избрал следните.

Та ... знаци характеризиращи пътя
Изображение- за надолу - път / пътека без препятствия и затруднения, която при желание може да си се кара и бавно и спокойно; караем път от всякакъв тип за нагоре
Изображение- част от пътя с преобладаващи технични участъци – съдържа едно или повече от следните препятствия: тесен път, остри серпентини, едри камъни, наклон над 30%, опасен терен около пътя
Изображение- екстремна част от пътя - големи камъни и препятствия, дропове и тн.
Изображение- фрийрайд (няма път) ... това само за идея, досега не ми се е налагало да го ползвам
Изображение- асфалт
Изображение- бутане / носене (неизбежно поне в рамките на 100м и повече). Малко повече за логиката зад тоя знак по надолу ...

Всичките знаци важат по подразбиране по посоката на трака.
Всички знаци се слагат в началото на съответната част от отсечката.
Всеки знак прекъсва действието на предишния.

Съвсем условно може да се приеме и като разделяне на стиловете – бяло за преобладаващо XC, зелено за преобладаващо AM/Enduro, червено за преобладаващо DH/Freeride … Има и занаци полвинки Изображение ... за комбинации, ако някой много се чуди, макар че не съм убеден че ползването им няма да е по скоро объркващо.
Друг начин за интерпретация е съпоставянето към http://www.singletrail-skala.de/overview ... бяло е за 0-1 / зелено е за 2-3 / червено е за нагоре ...


По темата дали е субективно или обективно вече спорихме веднъж. Лично моята цел е да е обективно и да характеризира пътя като такъв, а не дали може или не може да се кара. Това не е категоризация на трудността, a на терена! Отделно за издражливостта - който е карал достатъчно може да си направи сметка, какво значи 20км катерене с 8% среден наклон или си знае колко може да кара по тясна пътека със среден наклон 20%. Доста субективен си остава само знака за бутане ... но по добре да го има. Аз лично го слагам само там където за нагоре просто физически не може да се закрепиш на пътя, дори и с ХС-байк и за надолу когато пътеката излиза дори и от схващанията за червена точка – т.е. дори и да може по някаъв начин да се мине на колело, това не би било никакво каране, още по малко носещо удоволствие такова.
„зелената точка” остава като едно доста широко понятие в случая, но ако почне да се конкретизира няма да му излезе каря.

Понеже е ставало въпрос за цветовете и тези които се ползват в ревютата на админа
Изображение
не възприемам цветовете на траковете в мтб.ком по няколко причини – не съм скиор :), синьото по принцип е универсален цвят за вода, червеното е универсален цвят за екстремност/опасност, черното е цвета който най пасва на асфалт :) ... освен това Garmin-ските уреди предлагат комбинации-полвинки само м/у цветовете бяло, зелено и червено.

Байкарците междувременно разработиха тяхна цветова схема ... http://www.mtb-bg.com/news/news00668_markirovkata.pdf и категоризация.
Изображение
Доколко могат да се съгласуват нещата, трябва да помислим. За сега се разминаваме поради няколко прични, но това е тема на друг разговор. В момента моята зелена точка обединява синьото и червенто, макар че маркировката касае целия маршрут, а при трaковете се маркират само съотвтените участъци. Също така умишлено избягвам точното описание на това, какво се крие зад зелената/червената точка.
Цялата идея на маркирането с точките е по скоро да са някакъв ориентир и предупреждение, без да се изпада в дълбоки размисли от типа „какво аджеба е искал да каже автора”. Начините на споделяне на траковете (описани по долу) дават достатъчно възможност с думи да се конкретизират нещата.

В повечето случаи знаци и POI не е удобно да се слагат по време на каране, особенно ако пътя е непознат или пък сме се увлякли в някое спускане. Не пречи да се слагат и в последствие при обработката на трака – за всеки който е на ти със софтуера не е особенно проблемно да намери кое къде било и кога се е случило, пък дори и да не е с точност до метър.

Полезно е да се вкара и още малко информация с помоща на наличните икони ... POI :
Изображение вода - информацията от особенна важност, особенно в по сушави раьони; да се внимава и отбелязва, ако може дали въпросната чешма е постоянна или пресъхва ... че да няма неприятни изненади.
Изображение беседка или нещо подобно (маса с пейки примерно)
Изображение хижа / заслон
Изображение особено готина гледка
Изображение кръчма
Изображение инфомрмация за добро място, където може да си остави човек колата също не е излишна
Изображение рзаклон (лично аз в името на точката си пиша какви други алтернативи има освен пътя по който се продължава – т.е. ако аз продължавам направо и на разклона има и път на ляво, пиша си ljavo или нещо подобно евентуално при няколко карания в даден регион да се засекат коя пътека накъде отива.)
липсва ми само подходящ знак за полянка или друг тип приятно/препоръчително място за почивка
+ други забележителности с POI-знаци по желание

и накрая трака изглежда примерно така:
Изображение
Гледам да не прекалявам много с точките.

Малко и относно софтуера за сваляне, обработка и анализ на тракове ... поне да споделя моя опит.
Ако някой знае повече и други удобни програмки, моля да сподели.
Стандартно с GarminGPS-и върви MapSource, която една доста „постна” програма.

Една особенно удобна безплатна програмка за анализ на наклона/денивилацията на целия трак или части от него + още куп функции (немска е, не знам дали има интерфейс на английски): http://www.gps-freeware.de/Beschreibung.aspx
Изображение
В комбинация с MapSource-а дава доволно добър ориентир и самата тя потдържа обработка на трака донякъде.

Само с цел анализ –генериране на графики онлайн free:
http://www.gpsvisualizer.com/
Сайта предлага и обръщане на GPX в KMZ формат за GoogleEarth.
GPX-tраковете се отварят и в GoogleEarth.

Има и още доста безплатен софтуер с какви ли не функции но за това, за което става дума тука май това е достатъчно.

По втората тема със споделянето ... понеже там работата вече са я свършили разни добри хора и функционира повече от задоволително, не виждам много причини да не се възползваме ... освен ако някой не кипи от ентусиазъм, знания и свободно време да направи нещо аналогично само за наши си цели. Имам предвид да използваме налични сайтове за споделяне на тракове и по конкретно http://www.gps-tour.info/ - качил съм там няколко мои трака – става най бързо, лесно и интутивно. Подръжа кирилица и предлага много добро онагледяване и функционалност. Като цяло това е най богатия сайт за тая цел. За феновете на категоризацията предлага и отделно 5 степенно категоризиране на трудност и техничност.

Има и куп други сайтове, по известните от които:
http://www.tourfinder.net/ - друг подобен сайт, с дори повече функции и по качествено презентиране на трак-а. Не съм го тествал още подробно.
http://www.gpsies.com/ - нова мода, съществува отскоро и не е на нивото на останалите, но пък учудващо в него има тракове от BG :)
Интересен е и http://www.moobix.de/

Качването на траковете в подобни сайтове е достъпно за всеки, става лесно и бързо, онагелдяват се чудесно, има search, може да се търси/избира визулано по картата, конвертират се автоматично в един куп формати и не на последно място има възможността да се коментират и оценяват. Възможността да се пише текст и прилагат картинки допълва нещата напълно и така всеки може да направи ривю на маршрут. Траковете се трупат на едно място и лесно и бързо се виждат всичките на куп.
Плюс е, че и споделянето на тракове на въпросните сайтове създава и някакъв имидж на планинското колоездене у нас за пред света.

Изискванията към допълнителната информация ги поставя и самия сайт. Рабира се, колкото повече снимки има е по приятно. Сайта който предлагам позволява и линкване на клипове към ю-туб, а и отделно в самото описание могат да се вкарват линкове към други галерии. Друго което е хубаво да се споменава е колко км. е асфалта и колко е бутането (ако е километри)

Отделно от всико казано до тука, ми се върти в главата идея, да почнем да работим по една GPS вело-карта, както офроудаджиите направиха тяхната. За база да стъпим на free-топокартата на БГ, като се разкарат от нея асфалтовите пътища (доста неточни са в планините). Въпросната велокарта да в общи линии съвсем простичка и да съдържа само байк маршрути с няколко основни типове линии (без рутиращи функции и прочие екстри). Ако на някой му трябва пътна карта, да може да се наслагва отгоре за пълнота.
Цялата тая работа за сега е обаче само идея, защото правенето на карти се оказа сложничко и трябва бая сайтове и тоториали да се изчетат преди да стане ... ако някой има някъв челен опит с подобна дейност, да си принзава без бой :)


толкова от мен за сега ...
някой ако има други размисли по темата за GPSите, траковете, софтуера и всичко покрай тях, което може да се ползва с цел по-приятно каране и споделянето му с други, да пише ... пък току виж се получи :)
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот PtD » Сря Дек 10, 2008 1:27 am

+777 :agree:

Картите, поне за Гармин, не са толкова сложни за направа. Само трябват здрави нерви :)
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот nicky bike » Сря Дек 10, 2008 1:40 am

Всичко това е хубаво. Отделен въпрос е това ,че аз не съм се научил да смъквам траковете. :) Ще те моля за помощ! (ако може)

Нещото което ме притеснява е онези с моторите и тем подобни селскостопански техники за оране на балкана как на готово ще си дръпнат тракчетата и ще пробват дали "става". Мисълта ми е ,че от мене трасета по които съм минал с колело няма да дам на някой си олигофрен който си е купил мотор за 1000 лева и GPS за 200 и после опашката след него е още поне петима и да извършват "дълбока оран" ... не!!! :nono: :nono: Трак няма да дам дори и за пари. Хората които ме познават го знаят добре.

Карам с Garmin от началото на сезона. Като получих GPS-са веднага си купих "офроуд картата на Сабин". До сега тази карта успешно ми е служила единсвено да видя те (с моторите) от къде са маркирали да избягвам техните трасета (като изключа навигацията за градовете в които съм ходил до сега за това картата е супер :agree: ).


Като цяло идеята е много добра само ,че трябва да се направи някакъв обмен само между нас (поне за сега) тези с колелцата.
Умния човек не говори много, а действа, простия ... само пише, когато няма какво друго да направи!
Аватар
nicky bike
 
Мнения: 959
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 20, 2006 8:49 pm
Местоположение: Bulgaria Габрово

Мнениеот mulltex » Сря Дек 10, 2008 2:49 pm

По отношение на software за обработка на GPS track:
- това което може да прави тази програма [ http://www.gps-freeware.de/Beschreibung.aspx] може да се визуализира и в Mapsource - поне това което се вижда на скрииншота

- друга удобна програма за convert one track type to another е http://www.gpsbabel.org/ Това което си посочил като website, сигурно също върши работа, но не много удобно ако не винаги имаш Интернет на разположение.
Аватар
mulltex
 
Мнения: 405
Рейтинг: 1629
Регистриран на: Пон Май 21, 2007 3:44 pm

Мнениеот outfaced » Сря Дек 10, 2008 3:24 pm

mulltex написа:По отношение на software за обработка на GPS track:
това което може да прави тази програма [ http://www.gps-freeware.de/Beschreibung.aspx] може да се визуализира и в Mapsource - поне това което се вижда на скрииншота


ами не е съвсем така ;)
може да смята денивилация в метри и наклона в % на произволно селектирана отсечка или целия трак, да ти визулизира въпросните в графики и да ти смята разни неща, да ти визуализира с графика скороста ... и още накой щуротии (кои нужни, кой не), които Mapsource не може

-----

@nicky bike, донякъде си прав .. проблем има, обаче да си менкаме тракове в храстите и да се крием, не е решение.
Изображение Изображение
продавам: разни неща
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот jivkonik » Сря Дек 10, 2008 4:07 pm

outfaced написа:
mulltex написа:По отношение на software за обработка на GPS track:
това което може да прави тази програма [ http://www.gps-freeware.de/Beschreibung.aspx] може да се визуализира и в Mapsource - поне това което се вижда на скрииншота


ами не е съвсем така ;)
може да смята денивилация в метри и наклона в % на произволно селектирана отсечка или целия трак, да ти визулизира въпросните в графики и да ти смята разни неща, да ти визуализира с графика скороста ... и още накой щуротии (кои нужни, кой не), които Mapsource не може

-----

@nicky bike, донякъде си прав .. проблем има, обаче да си менкаме тракове в храстите и да се крием, не е решение.


Яка изглежда немската програма, но не мога да открия вътре може ли да се сменя езика (не отбирам грам от немски за съжаление...). Ако видиш къде може да се смени моля те сподели! :beer:
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот БайКария » Сря Дек 10, 2008 5:28 pm

Поздравления за инициативата :beer:

Споделянето на GPS информация и то по предварително одобрен формат ще улесни както тези, които подават, така и тези които ползват информацията. От доста време си мисля за създаването на база данни за вело маршрути и ако успеем да направим нещо такова съм сигурен, че много бързо картата на България ще се покрие с информация.
Друг е въпроса, доколко точна и актуална ще бъде тази информация, но за това времето ще покаже. Може би система за оценяване на поднесената информация и доколко подходящ е маршрута ще помогне в тази насока.
По въпроса за използването на информацията от други ползватели смятам, че след като ние ползваме информация от офроад е редно и те да получават такава от нас. Това, че ровят и разрушават би следвало да бъде регулирано и контрулирано от съответните органи, а ние можем само да помагаме в тази насока.
Аватар
БайКария
 
Мнения: 286
Рейтинг: 1955
Регистриран на: Пет Мар 18, 2005 10:35 pm

Мнениеот PtD » Сря Дек 10, 2008 6:59 pm

БайКария написа:Това, че ровят и разрушават би следвало да бъде регулирано и контрулирано от съответните органи, а ние можем само да помагаме в тази насока.


;)
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Мнениеот Sky_Knight » Чет Дек 11, 2008 1:08 pm

Преди време си спомням, че бях направил група в Gmail, специално за форума. Не помня първоначалната идея, но сега си мисля, че може би ще е добре именно по този начин да обменяме информация конкретно за изготвянето на тракове, карти и прочие занимавки.

Твърдо съм за делото, още повече, че имам доста тракове от карания, които съм обработвал и смятам, че съм в състояние на един по-късен етап да помогна значително за изготвянето на цялостна карта за GPS.

Затова ако искате можем да ползваме групата:
http://groups.google.bg/group/mtb-bg

Имаме 100 МВ пространство, но за тракове, това е предостатъчно като за начало. В последствие има и други варианти.
?
Аватар
Sky_Knight
 
Мнения: 480
Рейтинг: 1849
Регистриран на: Вто Апр 13, 2004 9:39 am
Местоположение: София, България

Мнениеот outfaced » Чет Дек 11, 2008 2:48 pm

@Sky_Knight
както казах, аз не мисля да се крия от който и да било и смятам да ползвам горепосочения сайт именно заради функциите, които предлага. Групите в гугъл не са замислени за споделяне на GPS тракове. Ако ще се крием, мога и заключено FTP да пусна ... но не е това идеята.
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот mulltex » Чет Дек 11, 2008 3:11 pm

А защо в регламента не се постави изискване да има описание на трака - поне и на Англииски, за да може да се ползва и от чужденци, че се получава така, че outfaced е качил трак в немски сайт с описание на Български Език.

Добре ще е да се направи отделен български сайт с визуализация към google maps, както е при другите и примерно да се хоства от mtb-bg, където ще се слагат всички тракове - съществуващите от mtb-bg, bikearea и т.н.

А това да си крием траковете и никой да не ги знае, ми изглежда леко казано глупаво :)
Аватар
mulltex
 
Мнения: 405
Рейтинг: 1629
Регистриран на: Пон Май 21, 2007 3:44 pm

Мнениеот outfaced » Чет Дек 11, 2008 5:26 pm

само да вметна - сайта който съм посочил има и инаглийски интерфейс :)

иначе за описание на английски :agree: ... ама найсе ... мързи ме :crap:

ако някой се наеме с правенето и хостването на подобен сайт, то зора ще е по голям отколкото правенето на карта ... така си мисля де, не че ще имам против ако някой го направи ... даже имам разни идейки за още функиции :)
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот Sky_Knight » Чет Дек 11, 2008 6:43 pm

Няма да казвам колко внимателно съм чел мнението ти тогава ...

Изобщо не го видях сайта :D Намерението ми е не да се крием, а да се обособи място за дискусия на тракове, изработката им, начинът на описване и т.н. Явно идеята всеки за себе си да прави и качва - поне това се прави на въпросния сайт - нещо като youtube за GPS тракове ;)

А ще ме извиняваш за предназначението на групите където и било, но не си прав. :beer:
?
Аватар
Sky_Knight
 
Мнения: 480
Рейтинг: 1849
Регистриран на: Вто Апр 13, 2004 9:39 am
Местоположение: София, България

Мнениеот nicky bike » Чет Дек 11, 2008 8:24 pm

Не ме разбирайте погрешно. Това ,че аз съм против не значи ,че който иска ще намери начин да си дръпне трак. Просто ми е гадно като гледам как унищожават нещо което никога няма да се въстанови.


Понже съм още начинаещ с GPS ще имам доста въпроси към вас. Извенете ме и ви благодаря предварително.
Умния човек не говори много, а действа, простия ... само пише, когато няма какво друго да направи!
Аватар
nicky bike
 
Мнения: 959
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 20, 2006 8:49 pm
Местоположение: Bulgaria Габрово

Мнениеот jivkonik » Пет Дек 12, 2008 1:00 pm

Почнах преди време да правя нещо подобно тук:
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=37.0 ... ,78.75&z=4

Вело и пешеходни маршрути - София

това трябва да си потърси в търсачката, че не знам ка да дам линк към маршрута.....

ЕДИТ: http://maps.google.com/maps/ms?msa=0&ms ... 2a56264a2c
май това е линка....

Изисква обаче доста нагласяне на трака по картата, писане на обяснения. GOOGLE MAPS като система за работа ми се струва, че не е подходяща много за това, което обсъждаме тук.
Полезното е, че всеки може да си изпринти буквално даден трак (ако няма навигиращ уред. Лесно се дават и права на още хора да качват и а коригират. Но все пак става претрупано от точки, обяснения и т.н.
Аватар
jivkonik
 
Мнения: 2600
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 29, 2004 9:59 pm
Местоположение: Bulgaria, Sofia

Мнениеот outfaced » Пет Дек 12, 2008 2:23 pm

GOOGLE MAPS като система за работа ми се струва, че не е подходяща много за това, което обсъждаме тук.


гугъл мапс е само помощтно средство за ориентация и селектиране на тракове ... поне в http://www.gps-tour.info/
и не се изисква да правиш каквото и да било специално ... изгледа в гугълмапс си се генерира сам

мен лично си ме кефи, да мога по картата да си селектирам и разгледам къде се намира трак-а
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот LandShark » Пет Дек 12, 2008 7:00 pm

:agree:

@Outfaced, смятам че много добре си обобщил темата. По-долу ще опиша моя опит, както и някои забележки по написаното от теб. Като цяло съм съгласен с повечето предложения от теб.

Лично аз не знаех за сайта gps-tour.info, а наистина като функционалност е много удобен точно за споделяне и обмен на GPS следи. Другите алтернативи, описани от колегите по-горе, а именно е-групи в Гугъл или пък Гугъл maps, намирам за по-неудобни. Е-групите имат друга основна цел, може би те щяха да са удобни ако следите трябваше да се споделят само между затворена група хора. Вярно че те предоставят средства за злоупотреба, и аз смятам че криенето на данни за GPS следи не променя възможността за злоупотреба с природата. Моят опит с Google maps не е особено добър - прекалено много време отива, отделно че ако се опитвате да качите GPS следа доскоро я отрязваше автоматично до първите 200 точки: твърде неприятно ограничение. Понеже споделянето на тези следи е в голяма степен на доброволен принцип, в моите очи винаги по-високо се класират решения, които отнемат по-малко време.

За конвенцията за маркиране: първо според мен групата ползватели на тези следи са най-вече хората, които имат такива устройства. Не ми се струва че е лесно за човек без GPS да ги използва за ориентир. А и не си спомням да съм виждал решение, което от готова следа да прави текстова инструкция: то това ми се струва и трудно да се направи от техническа гледна точка. Така че специално за кръстопътищата – не виждам смисъл да се маркират като точки на интерес (POI), освен в случаите в които се оказва алтернативния път на къде тръгва (Но и това едва ли е много смислено), или има някаква друга голяма особеност. Да се маркират типа на терена е идейно, макар че чисто практически виждам трудности. От една страна, особено когато се „изследват“ нови маршрути, е трудно предварително да се оцени трудност на участък, който предстои. При обработката върху MapSource поне аз срещам известни затруднения да определя кой участък какъв точно беше – отделно че е пипкава работа, която отнема време. Става, но е малко „на око“. Ако идеята е че това е достатъчно – ок. От друга страна, все по-малко желание имам докато карам да гледам много-много GPS. В началото като го взех, постоянно стоеше на стойката на кормилото. Едно че счупих вече две стойки (да речем че това е консуматив), но отделно намирам че лично на мен ми действа разсейващо. И това започна да ме дразни. Започнах, вместо да се вглеждам в местността и да се наслаждавам на изживяването сред природата, част от вниманието се поглъща от тази чудесия на техниката да гледам за щяло и не щяло къде всъщност се намирам в момента (което няма голям смисъл). С такова устройство човек започва малко по малко прекалено да разчита на техниката и да се уповава на нея, и по-малко да се старае да запомня местата, гледките. След като забелязах този ефект у мен (може би при вас го няма?), започнах все повече да слагам GPS-а в раницата, все пак да записва следи. И само на по-трудни моменти, когато наистина започна да се чудя накъде трябва да продължа да го ползвам вместо карта. Всъщност по подобни причини лично аз и не обичам да снимам с фотоапарат, просто страшно много ме разсейва, натоварва мислите ми със странични за преживяването мисли свързани с подбор на това какво да се снима, кадриране и други технически подробности. Но предполагам че това е личен избор, така или иначе. Така или иначе мисълта ми е че трудно може да се очаква акуратно да бъдат маркирани с точки на интерес различните участъци на един маршрут. Иначе аз обикновено маркирам с точка на интерес места на които така или иначе спирам и имат нещо наистина интересно на тях (и не забравя да си извадя GPS-a): вода, беседка/заслон, страхотна гледка.

Като говорим за софтуер – на мен това е болна тема, за сега срещам трудности, доколкото ползвам основно Linux за настолна ОС (по-точно Ubuntu). Само заради GPS-са се наложи да си инсталирам wine (за да работи MapSource), но принципно тази немска програма ще имам големи ядове да я пусна (доколкото изисква Microsoft.NET), – свалих я инсталира се, но май ще трябва да се боря още за да я подкарам. Вероятно ще трябва да си инсталирам Windows-ската версия на mono за да имам някакъв шанс. Други инструменти, които използвам са GPS Babel – за конвертиране между различни формати, Google Earth – за визуализация. Пробвах, но (не съм никак доволен и не бих препоръчал на никой) QLandkarte – свободна алтернатива на MapSource, но има дълъг път да извърви, отделно че в крайна сметка самия MapSource работи и под Линукс. За сега от връзките, които outfaced е предложил, най-обещаващ ми се струва сайта http://www.gps-tour.info

Това е за сега от мен по темата.
Аватар
LandShark
 
Мнения: 225
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Сеп 12, 2007 10:00 am
Местоположение: Сф, Кзн, СтЗ

Мнениеот outfaced » Пет Дек 12, 2008 7:30 pm

това с Х-овете на кръстовищата го правя от друга гледна точка ... не толкова за тоя който ползва трака, а за да помага в бъдеще за доразучаване на раьона.Когато се направят няколко трака и на тях се маркират разклоненията, идва един момент когато можеш по тях да търсиш свързващите ги звена.
Също така дава и допълнителна свобода при планиране на маршрута и доразрабоването му.

Маркирането на типа терен също е съвсем грубо както виждаш ... за обща идея, да знае тръгващия за него ли е тоя маршрут или не и от къде започват различните части и какви са пропорциите.
Аз ако видя трак с 40% асфалт, малко трудно ще ме навиеш за него ;) ... или пък за 5км червена точка ...
Незнам, мен не ми пречи и ги слагам лесно :)

А уредчето го държа на кормилото само при спокойно каране. стане ли игриво, го прибирам в раницата. То и с апарата е така.
Пък както сам каза, на интересните места и без това се спира и не пречи да се отделят няколко секунди за маркиране на точка.

още две софтуерни идеи от мен ... за WIN
GPX Editor
RouteConverter
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот LandShark » Съб Дек 13, 2008 11:51 am

За кръстовищата: честно казано имах периоди в които по време на запис на следа, маркирах доста такива. В крайна сметка установих за себе си че не ги използвам много, макар че за това което посочваш - планиране на следващи маршрути, вероятно има идея. Поне при мен обаче това никога не ми е помагало много. При планирането и разработването на нови маршрути, особено в нови и непознати за мен райони, използвам най-вече следните инструменти. Първо, растерните руски карти от сайта Поехали, които намирам за доста детайлни (а ги дават и свободно, да живеят братята руснаци!). Второ: безплатната версия на програмата GPS Track Maker, в която импортвам растерните карти и ги калибрирам (в руския сайт има и калибрационните данни). В тази програма човек може да си начертае върху картата следи, които след това да качи в GPS приемника си. Такива следи са ми били много полезни при каране в нови за мен места, макар че дори и така се налагат и импровизации, както и реалността понякога се оказва различна, променена - най-вече съм срещал пътища които ги има на руските карти (доколкото разбрах това са разсекретени карти от края на 90-те години на миналия век), но в реалността отдавна не се ползват, и са обрасли на места до некараемост.
Аватар
LandShark
 
Мнения: 225
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Сеп 12, 2007 10:00 am
Местоположение: Сф, Кзн, СтЗ

Мнениеот outfaced » Съб Дек 13, 2008 1:33 pm

за първата част на процеса става и с едни други калбрирани руски карти (тука по форума имаше линк) + OziExplorer :)

а руснаците май имат най пълна информация на тема GPSи и работа с карти ... или поне са склонни да я споделят :D
Аватар
outfaced
 
Мнения: 6057
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Юли 20, 2007 3:24 pm
Местоположение: Пловдив

Мнениеот LandShark » Нед Дек 14, 2008 12:16 am

Мисля че и аз съм попадал на този линк във форума - и мисля че всъщност става за съвсем същите руски карти. На практика те картите са големи растерни картинки: от няколко месеца сайта Поехали въведе CAPTCHA защита + 30 сек изчакване при сваляне. Това прави свалянето много пипкаво и съм виждал на няколко места (вкл. тук във форума) пакети от множество парчета от карти пакетирани и готови за сваляне. Но именно и на оригиналния руски сайт всяко парче идва готово с калибрационен файл за ОзиЕксплорър. Съзнавайки че не всички уважават тази гледна точка, но ОзиЕксплорър не е безплатен, още по-малко свободен, софтуер. От сайта им може да се свали само силно ограничена Shareware/Trail версия. GPS TrackMaker също не е свободен софтуер, но предлагат доста по-функционална безплатна версия. Отделно в офроуд форума попаднах на мнения, фаворизиращи GPS TrackMaker, затова лично аз се насочих към него, въпреки че се налага да ръчно да се преобразуват калибровъчните файлове към растерните руски карти.

Между другото - днес докато изпробвах функциите на сайта http://gps-tour.info оттам попаднах на линк към много интересен свободен софтуер. Свалих си го, инсталирах и пуснах на моята машина и съм впечатлен! Доколкото разбрах отначало е бил разработен като един вид "дневник на карания", в който да се записват данните от вело-компютър, да се анализират и сравняват. Но последните версии са разширени да се анализират и GPS данни, да се показват на карти, както и да сравняват. За всички които обичат да си водят статистика на каранията и имат GPS устройства мисля че си струва да се обърне внимание на проекта МyTourbook.
Аватар
LandShark
 
Мнения: 225
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Сеп 12, 2007 10:00 am
Местоположение: Сф, Кзн, СтЗ

Мнениеот nicky bike » Нед Дек 14, 2008 12:42 am

Land Shark: Виждам ,че си доста в час. Мога ли да поканя тебе и всички които са в час на една конференция тук в Габрово да си говорим за такива техники и да покараме и попием заедно. :D
Умния човек не говори много, а действа, простия ... само пише, когато няма какво друго да направи!
Аватар
nicky bike
 
Мнения: 959
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юни 20, 2006 8:49 pm
Местоположение: Bulgaria Габрово


Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: andriii, NeNo и 31 госта