Напълно съм съгласен с мненията на
MartinBG в тая тема
Твърденията от тая тема, които считам за безусловно верни са следните:
1) Градска инфраструктура се променя несравнимо по-лесно от манталитет (а промяна в инфраструктурата се прави непрекъснато, дори и в момента, проблемът е в точка 3 по-долу)
2) Велосипедистът е невидим на пътя (или видим в последния момент, което е същото, аз лично имам два емблематични инцидента, доказващи това:
първият - с пълно вело-осветление и светлоотразителна жилетка карам зад един автомобил на разстояние 3-4 м зад него и на
един метър (както е по ЗДП) странично от спрели автомобили; минавайки край един автомобил обаче се отваря врата и ме блъска странично с нея - въпреки че спазвам правилника, попадам в
зоната на вратите, - при което падам два метра вляво върху платното за движение - този е видял автомобила, но не и мен, щур късмет, че отзад не идваше нещо;
вторият случай - карам си по правилник, обаче в насрещното (срещу мен), за да избяга от задръстване, кара бакшиш - заставам си на мястото (аз нали имам "някакви права"), оня ме напсува, аз него също, но го пуснах да мине; обаче той ме пресрещна в съседната пряка, засече ме с колата и излезе размахвайки някакво дърво, с което ме подгони...);
3) Велосипедистите в София са прекалено малко, за да има обективно наложила се и пасивно призната необходимост от изграждане на велосипедни алеи (понеже съм убеден, че велосипедистите наистина ще се увеличат, ако има велосипедни алеи, то е необходимо това присъствие да се заявява категорично чрез различни прояви - шествия, контакти с политици и др.).
Ако някой кара често велосипед в града, като оправдание за нищоправенето по въпроса за велосипедни алеи може да изтъква единствено твърдението, че те ще му...
пречат да си кара велосипеда в града. Което е логическа безсмислица.
Въобще не проявявам разбиране към твърдоглавието на някои хора тук. Не ми се ще да вярвам, че е от напредналата им и улегнала възраст (аз съм на 36, но съм далеч от мисълта, че велоалеите са безнадежден случай).
А за конкуренцията между автомобили и велосипедисти в града - считам, че градската среда трябва да е много по-приятелски структурирана към велосипедистите, отколкото към автомобилите. Автомобилите в града освен че пречат на градския транспорт, също силно влошават жизнената среда чрез автомобилните газове. По тази причина съм против разширяването на градските булеварди и строежа на много открити паркинги (това може да бъдат зелени зони) и стоя зад идеята за трайно затваряне за автомобилно движение на все повече улици в центъра на града и превръщането им в пешеходни и велосипедни зони (ще повторя, че според мен манталитет се променя много по-трудно от градска инфраструктура).