04.08.2011 (четвъртък)
Нещо спането тая нощ не ми се получи, будех се непрекъснато. Хубавото беше, че болката в крака почти не се усещаше. Само при натиск имаше леко неудобство. Но както знаем, само хубаво няма. Появи се лека болка в гърба и дясната китка както и цялостно се чувствах уморен. Явно натрупването на умората започна да се проявява. Станах към 6 и излязох навън да си изям накиснатите овесени ядки. Чувстваше се хлад, може би е от недоспиването тая нощ. Предната гума беше поспаднала, но не много. Странно се държеше, ту спадаше бързо, ту задържаше за по-дълго време. Напомпах я и седнах на пейките пред хижата да изчакам Ники да се смъкне надолу. Не сложих багажа на колелото, тъй като днес се очакваше носенето и бутането да клони към 100%. Бях окачил всичко на раницата и бях обул гетите. Тениската и чорапите които изпрах вечерта си бяха идеално мокри, затова окичих и тях върху багажа. Появи се хижарката с кофти настроение и подпухнали очи.
-Може ли едно кафе?
-След малко... – тросна ми се и се скри в кухнята.
Минаха десетина минути и влязох да си потърся черната, горчива течност.
-...още не е загряла машината...-к‘во има да се загрява на обикновена кафе машина така и не разбрах.Е направиха ми кафе, но все имах чувството, че може да е плюла вътре.
Ники се излюпи и се присъедини на масите отвън и той с бяла, пластмасова чаша. Беше 7:30. Изпихме си кафетата, взехме си сутрешната доза никотин и потеглихме лека-полека по каменистия път в северна посока.
Връх Левски си е голям баир като за старт на деня, но какво да се прави – трябва да се качи. Като се заредили коловете един след друг, че край нямат. По средата имаше стадо говеда и два песа пазачи. Взехме по един камък в ръка за всеки случай, а те гадовете изобщо не ни обърнаха внимание. Единия си лежеше между кравите и глозгаше нещо, а другия си се разхождаше наоколо и не ни удостои с поглед даже. Качихме се до металния заслон за около час и половина, а наоколо панорамата не е за приказване. Който не е ходил по тия места, час по-скоро да се поправи. Подкарахме по пътечката подсичаща малката Амбарица и гумата пак мека, няма да я бъде тая. Извадих резервната и я смених. След 4 дена припомпване ми беше писнало. Минахме малката сестра, като почти през цялото време се караше, а и наклона беше в наша полза.
заради тези гледки си заслужава човек да се пробваПосле минахме малкия Купен, а насреща големия не се вижда. Целия в облаци идващи от юг. Всъщност нищо напред не се виждаше, нито Купена, нито Кръстците. Ники беше дръпнал напред и ме чакаше в подножието, мъчейки се да се самоснима. Но току нагласи камерата и облаците превземат и малкото което се виждаше от каменната грамада. Над езерото на южния склон имаше стадо кози. Направихме някакви снимки, починахме десетина минути и се отправихме нагоре. Имах някакво притеснение, все пак тоя участък от планината не е шега работа. Не бях го минавал пеша, камо ли с колело и нещо отвътре ме натискаше под лъжичката. Долу около хижа Амбарица се виждаха да щъкат хора и си говорехме как сега си правят кафето и сядат да ни гледат сеира.
Минаваше десет и петнайсет, когато почнахме изкачването и следващите четири часа, ще си ги помня цял живот. Стигнахме до първото въже, абе как ги качвате тия колелета сами? Седях пред улея и се чудех – отляво ли, отдясно ли как да го подхвана това колело, все нещо не се получаваше. Наклона голям, хлъзга се, няма къде да се захванеш. Абе който, не си познава възможностите да не се захваща. В подножието се появиха двама мъже и една жена. Единият беше по-напред и докато умувахме вече беше изкачил половината. Решихме, че ще е най-добре да качим байковете на части. Разглобихме ги и се отправихме нагоре с багажа и с по една гума във всяка ръка. Ники се качи над най-стръмната част, остави неговия багаж и му подадох моя. Казах му да не слиза, аз ще донеса едната рамка и после ще се върна за втората. Слязох да взема онтариото и младежа вече беше при мен. С гуменки и голяма 70 литрова раница на гърба. Пропуснах го пред мен. Дадох рамката на Ники и се върнах за втората. Мъжът и жената почти бяха се качили до улея, но тоя път ги изпреварих и се качихме преди тях. Операцията по изкачването отне час и нещо, не помня вече, а и тогава не ми беше до това.
на върхаЩе цитирам Иван който го е казал най-добре – „...Това е типичният връх рисуван от всяко дете. Там се чувстваш на истински връх, отвсякъде заобиколен с простор и тясно...” Записахме се в книгата от кутията, направихме по една снимка и седнахме за почивка точно до бетонната плочата обозначаваща най-високата точка на върха. Как да не се насладиш на това което се разкрива пред очите. Извадих тютюна да си свия цигара, а по възрастния от двамата туристи се изцепи:
-Чак тук ли се качихте да окъдите бе...- и хванаха надолу да слизат без да ни дадат време за отговор. Какво толкова му попречихме на тоя човек, така и не разбрах. Явно нещо беше станал на криво.
Допушихме цигарите и да се приготвихме за слизане. Сглобихме байковете и забутахме надолу. Минахме стотина метра и се отзовахме пред второто препятствие за деня, а именно второто въже. Мамка му...стръмно, хлъзгаво, няма къде да се хване човек, абе същото като преди малко, но вече в посока надолу. Пробвах да тръгна надолу с колелото на рамо, но заради 29 цоловото колело предницата непрекъснато заораваше пред мен. Не беше удобно нещо. Решихме да ги разглобим пак. И се почна едно слизане и качване, нагоре и надолу...за деня купена го качих и слязох няколко пъти Ако си без колело си е разходка с прекрасни гледки във всички посоки, но с него нещата се променят доста.
Слязохме за около час и пак сглобихме железните коне. Нарамихме багажа и продължихме по тясната пътека. Бутайки, мислите ми все се връщаха на едно изречение от разказа на cholla което ме притесняваше, а то гласеше „...Минавайки пеша от тук се бях заблудил мислейки си, че най-трудното е Купена. Оказа се, че има и по-трудно за колелото – Кръстците и Костенурката...” и улисан в тези мисли изведнъж се изправих пред третото препятствие – третото въже. Направо го бях забравил. Ами сега!?! Изглеждаше по-зле от предните две. Оставих мислите за Кръстците и Костенурката и се загледах надолу в търсене на безопасната линия за слизане, но така и не я откривах. Ники беше изостанал леко назад и го чаках да се приближи преди да го „зарадвам” с това което ни предстоеше. Реакцията му беше по-лоша от колкото очаквах. Нещо се умълча, пусна раницата на земята и поседна на една туфа до пътеката. Не можехме да се върнем назад – второто въже което пуснахме нямаше как да го кача обратно с велосипеда – поне не днес. Минаваше 12 часа. Бяхме в безизходица и в тоя момент нарамих байка на рамо и казах на Ники, че слизам. Някак трябваше да го извадя от отчаянието което го беше обзело. Обърнах се с гръб и заслизах на заден ход. Предната гума се заби в скалата отново и започна да ме избутва в страни. Изпсувах силно, което извади Ники от състоянието на безсилие. Съвзе се и дойде да помага да го свалим заедно. Хвана вилката и придържаше докато намерех здраво и сигурно място да стъпя. После аз придържах за седалковата тръба докато той си стъпи на краката здраво и така надолу. В момента не ме интересуваше какво му се случва на колелото, а то всъщност си се тътрузеше по голата скала. Ники каза, че ще го издерем, но оставих думите да прелетят покрай ушите ми без да им обръщам внимание. Беше мъка до средата, а от там малко по-лесно. Свалихме го със сетни сили. Уморих се психологически най-много. Починахме малко и се върнахме за другия байк. Процедурата се повтори, като вече беше една идея по-лесно. Все пак вече го бяхме правили един път в живота си Ники се качи да си вземе раницата, а аз седнах да свия по една цигара за всеки. Отдъхнах си за момент и докато чаках Ники да се появи, онова изречение пак се заби в главата ми. Погледнах часовника минаваше 2 следобед. Извадих телефона, за да се консултирам с Райко за положението напред. Няма обхват...супер. Прибрах го. Свих втора цигара и се загледах към големия Кръстец проследявайки с поглед пътеката до където можех. Положението не изглеждаше добре. Виждах я до някъде, но после изчезваше зад една скала.
- Ники. Какво, ще правим приятелю.
- Дай да минем малко напред и ще решим на място.
-Добре, хайде че окъсняхме.
Подкарахме отново. Ники нарами колелото, а аз забутах след него. ... „...Минавайки пеша от тук се бях заблудил...” пак биеше предупредително. Щом до тук беше толкова зле, какво ли ни очакваше напред. Така и не разбрахме. Стигнахме до седловината между Купена и Кръстците и взехме решение да се спуснем директно надолу в южна посока. Долу се виждаше едно заравнено място с нещо оградено и много едър рогат добитък. Идеята беше да стигнем до х.Васил Левски и от там да се качим до з.Ботев. Тук беше може би втората основна грешка. Почна се една борба с хвойните и наклона. От време на време пресичахме животински пътеки, но не се съобразявахме с тях, а си цепехме директно надолу по склона. Имаше и доста боровинки, но за разлика от до сега, храстчетата не бяха пипнати и плод имаше в изобилие. Явно тук се стига по-трудно и мургавите нямат далавера уважих ги няколко пъти. Неусетно мина около час и бяхме долу. Продължихме да търсим пътеката от Добрила за Левски, но така и не я намирахме. Много хвойна по тия места бее. Най-после намерихме нещо наподобяващо пътека и подкарахме по нея. Не след дълго пресякохме едно дере, а от другата страна ни посрещна глутница кучета. Пазеха стадо овце което се беше разпръснало навсякъде около нас. Лаеха здраво, но не приближаваха. Далеч в ляво от нас видяхме да се приближава овчаря, но така и не го дочакахме, а се шмугнахме в гората. Видяхме червена и синя маркировка което означаваше, че сме на прав път. Даже имаше от табелите на БТС Ком-Емине.
Буковата гора изглеждаше някак заплашителна. Всичко бе потънало в една такава, особена сивота. Отново много паднали дървета и прагове, иначе пътеката беше ОК. Пресякохме няколко дерета. В последното реката си беше добра. Пихме вода, защото бяхме привършили нашата и подкарахме по потъналата в зеленина и мъхове пътечка. Наклонът беше в наша полза и за нула време бяхме пред хижата. Погледнах часовника беше 17:30. Чакаха ни 1000м денивелация нагоре до з.Ботев. Нещо нямах никакво желание да тръгна натам днес. Седнахме на масите отвън и решихме първо да хапнем нещо преди да решим какво ще правим. Поръчахме си някаква прясна салата, но ни донесоха нещо което беше стояло поне едно денонощие нарязано и извън хладилник. Както и да е, не го ядохме, върнахме го, но за сметка на това си го платихме после заръчахме по един омлет, слава Богу той си беше ОК. Обърнахме по няколко бири...а забравих да кажа, че се отказахме да катерим баира днес. Хижарят не ни обърна много внимание тъй като очакваше някаква голяма група да дойде. По-късно ги видяхме бяха цели четири човека. Отпуснахме колана и в сладки приказки го докарахме до към 10 часа. Търколихме се на наровете на втория етаж и заспахме. Тотално загубен ден. Минахме много малка дистанция и загубихме страшно много височина и време. Трябваше да наваксваме следващите дни, ако искахме да стигнем морето.
05.08.2011 (петък)
Недоспиването от предната вечер и емоциите от изминалия ден ни приковаха за наровете повече от допустимото. Часът минаваше 6:45 когато се излюпихме, а „голямата” компания вече закусваше. Взехме си по кафе и заръчахме по един омлет. Докато хапнем и си приготвим багажа стана 7:30. Натоварихме байковете и към осем без петнадесет потеглихме по баира нагоре. Навън всичко беше мокро от дъжда който се изля през ноща. Времето не даваше признаци, че ще се оправи. Напротив, все едно щеше всеки момент да запръска дъжд отново. На тръгване хижаря ни помоли като излезем над горския пояс да се обадим на някакъв човек който живеел там и да му кажем да слиза, защото го чакали.
Не се наложи да го търсим тъй като след десетина минути се засякохме по стръмната пътека. Поздравихме се и като разбра от къде и за къде бутахме велосипедите, започна да се смее на глас и само повтаряше ... „Артисти, артисти сте вие...”. Разминахме се и всеки продължи по пътя си. Той с двата коня за хижата, а ние към билото.
Маркировката е навсякъде и по много, чак дразнещо много. Червено-бяла и синьо-бяла. Явно Добрила – Левски – заслон Ботев се пада нещо като лятна пътека на маршрута.Пътеката сучеше на серпентини и след около 40 минути излязохме от гората. Много мъгла и студен вятър ни чакаха на откритото. Не след дълго достигнахме месноста Говедарника и разбрахме защо са я кръстили така. Е...толкова ОСРАНО нямаше никъде до сега, а и за напред май. Буквално все едно беше залято с тях. Тук там се показваше трева и наподобяваше камъни в плитък брод по които подскачаш за да не се намокриш. Ужас. Пародията беше, че на едно от тези чисти „островчета” се показваше и маркировката Преминахме по брода и продължихме по почти равна пътека. Карането се насичаше от множество скални образувания, през които се налагаше да пренасяме байковете. Положението с говеждия тор продължаваше, но в по-софт вариант. Тъпото беше, че от дъжда, всичко беше подгизнало и като минеш през някое *айно ... продължението го знаете. Пътеката взе да катери лека-полека.
Пресякохме няколко потока, от които пихме вода. След около час стигнахме до „петолъчката”. Това е мястото където се пресичаха пътеката от хижа Левски към заслон Ботев и коловата маркировка от Карлово за връх Жълтец. Спряхме за петминутка. В това време от мъглата се чуха гласове и не след дълго се появиха дядо, мъж на средна възраст и две дечурлига. Бяха семейство от Карлово, спали на заслон Ботев и сега се прибираха. Рядко се среща три поколения хора да имат едни и същи виждания за прекарване на свободното време, но явно тези бяха от тях. Разменихме по някоя друга приказка и продължихме към Ботев.
Времето се разваляше бързо и мъглата се носеше на талази. Минахме още няколко слизания и качвания и изведнъж от мъглата изплува заслона. Бяха минали около три часа и половина откакто тръгнахме.
След като си направихме по една снимка пред табелата, паркирахме колелата отпред и влязохме вътре. Топличко и уютно някак. Бяхме се намръзнали и пропуснахме бирата. Пихме по чай, хапнахме по една зеленчукова супа с по три филии хляб и се ориентирахме към тръгване. Всеки който е бил на заслона, знае как е тръгването към върха – остро нагоре. След час и нещо от мъглата изплува кулата построена на върха. Така и не видях прословутия ЗИЛ, но това за следващия път. Подкарах по равното до станцията. Бяхме решили, че ще си вземем печати от Ботев. Ники ме чакаше отпред и си смазваше веригата.
Имаше и две двойки на масата пред входа и си бъбреха нещо. Заваля. Аз влязох да търся печата с двете книжки в ръка, но не ми отвори никой. Слязох долу да изчакам малко. Момчетата и момичетата бяха нахлузили по един найлонов дъждобран и се приготвяха да слизат към заслона. От прозореца на третия етаж се показа човек и каза да се кача за печатите. Взехме ги, облякохме непропускливите дрехи и спуснахме към заслон Маринка.
Дъждът почти беше спрял, но беше напълнил и двата коловоза на каменистия път. Трябваше да шарим ту в ляво, ту в дясно за да намерим по-суха траектория. По едно време видях, че ръкавиците ми бяха целите в скреж, а уж не беше много студено. Карахме по пътя почти през цялото време. Подминахме заслона, а там мизерия. Пътя подсича вр. Параджика и малко преди Юрушка грамада коловете продължават на изток, а той спуска на дълги серпентини на Юг.
Решихме да не катерим по маркировката, а да караме по пътя и да търсим Русалйската пътека. То си е направо път, който си е почти равен и де пресича с маркировката под връх Русалиите. От там се хваща лятната пътека към Тъжа. Минаваше четири следобед. Пътеката си е добра. Имаше хвойна, но се кара на сто процента. След 40 минути пресякохме река Тъжа по едно мостче точно до едноименната хижа. Не се отбихме до нея, тъй като искахме днес да стигнем до Партизанска песен.
Стигнахме ловното стопанство, там където пътя се разделя - единият слиза към село Тъжа, а коловете продължават на югоизток. Спряхме да похапнем нещо преди да почнем поредното изкачване. Ники свърши меда и омете фъстъците, а аз малко локум. Носех го със себе си от началото и беше крайно време да влезе в действие. Забутахме отново нагоре, не по пътя който заобикаля доста, а по маркировката през гората. Не след дълго се сляха отново и подкарахме по рошавия асфалтобетон. Разминахме се със стадо овце,. Направи ми впечатление, че повечето бяха със счупени предни крака и гледката не беше приятна. Голяма мъка им беше на животните да се движат така. Поздравихме се с овчаря, но нямаше време за приказки.
Времето пак се разваляше и се наложи да побързаме за да не ни запукат гръмотевиците. А в този сектор няма къде да се скриеш от тях и нямаше да е много приятно изживяване. Стигнахме малко преди местността Кръста, а наоколо красота. Големия и малкия кадемлия бяха покрити с облаци. Някъде далеч на север слънцето се опитваше да пробие. Ники беше избягал напред, когато видях паметника на Дядо Фильо и знаех, че трябваше да напуснем асфалта и да тръгнем по коловете. Извиках, но Ники не ме чу. Спря до стадо коне което пасеше в близост до коловата маркировка за Триглав. Там пътя прави остър завой на Юг, а ние трябваше да тръгнем на Север към връх Росоватец. Пред нас беше долината на река Габровница. Красотата на този район трудно бих я пресъздал с думи, затова оставям на вас сами да идете и да й се насладите.
Беше 19:15, направихме кратка почивка и тръгнахме по черния път нагоре. От Росоватец до Пеещите скали покарахме, след което се качихме по скалиста пътека. От високото видяхме, че има подсичаща пътека, но вече бяхме горе и продължихме напред. Тръгнахме по тясната седловина между Пеещите скали и връх Вълча глава. Тревата беше до кръста и подгизнала с вода. Явно беше валяло точно преди нас. Карането стана трудно и слязохме да бутаме.
Малко преди върха пътеката се разделя на две. Едната подсича южно, а другата северно. Тази от юг не ни хареса. Изглеждаше много занемарена и затова тръгнахме по северната. Малко преди да влезем в гората преди Мазалат, записах поредното падане, тоя път бутайки, кракът ми попадна между два камъка скрити в тревата и се отзован на земята с байка върху мен. Нещо се беше заклещил в камънака и притисна силно левия ми глезен. Оправих се набързо и добре, че нямаше последствия за мен.
Точно в 21:00 спряхме пред хижата. Започна да вали леко. Влязох да видя как е, а вътре какво да ви кажа. Още от вратата ме лъхна такава топлина, че щях да се разтопя. Някакви познати на хижарите се приготвяха за разпивка. Нямаше сила която да ме накара да изляза отново навън. Седнахме на една маса и заръчахме по бира. Извадих картите и видях, че Партизанска песен е на поне два часа и половина, а в тъмнината и дъжда които бяха навън може би и повече. Решихме – оставаме тук. Може би повлия и факта, че от много време ми се искаше да отседна на това прекрасно място и все не намирах подходящо време за това. Е най-после намерих. След като привършихме бирите, поръчахме по още една. Оставаше неприятната задача да приберем колелата и багажа, но за целта трябваше да обуем мокрите обувки и да излезем в дъжда. Не беше от най-приятните неща на света, но се справихме бързо. Преоблякохме се със сухи дрехи и се настанихме в столовата. Компанията вече подреждаше масата. Седнахме встрани и си заръчахме салатки, картофки и по още една бира. Е нека да ни е лошо. Всъщност на повечето от вас не е познато чувството на пушач който е останал без цигари, а нашите привършиха още на хижа Левски. Попитахме едно момче от компанията, дали може да си купим от тях по някоя цигара, а хижаря чу и ни донесе пет цигари – някакви туристи ги били забравели предната вечер. Е нема такъв кеф...който пуши ще ме разбере. После вечеряхме пиле с картофи и пийнахме половин литрова кана с винце, абе изобщо да се зачуди човек дали наистина е на 1500 метра надморска височина. Откарахме го до към полунощ в компанията на един младеж и две възрастни дами. Бъбрехме си за всякакви работи и малко преди дванадесет се отправихме към леглата.
06.08.2011 (събота)
От доста време не бях спал толкова добре, събудих се преди да звънне алармата. Слязох в столовата по скърцащото дървено стълбище, а там заварих един от компанията спящ на една от пейките. Разбуди се и нещо не беше много доволен. Махмурлука го държеше здраво. Поогледа се и пак заспа. Един от хижарите направи кафе и седнах на отдалечена маса за да не вдигам много шум около спящия. Ники се излюпи пи кафе и се приготвихме за тръгване.
Навън валеше слабо. Беше около 7:15. Спуснахме по каменистия път като внимавах да не се хлъзна някъде. Реших да кача на големия венец и нещо много тегаво се движи тая команда. Спрях да поогледам – нищо. Пак щракам нагоре-надолу абе мъка. Смазах веригата и ставите на дерайльора и декланшора, и пак нищо не се промени. Ами ще го караме така, трудно, но все пак сменя. По късно установих, че при падането предната вечер съм изкривил декланшора и проблема е в него, а не в командата. Продължихме надолу и след километър два трябваше да напуснем пътя тъй като маркировката влезе в гората по една приятна пътечка. Приятна е може би в сухо време, но сега беше подгизнала яко. На места гумата затъваше до диска в калта и придвижването бе трудно. Подсякохме вр. Бухала и след още малко излязохме на откритата поляна под вр. Корита. Дъждът почти спря. Леко спускане и се оказахме до чешмата под върха. Сверих посоката с GPS-а и продължихме по широк почвен път. Локвите ставаха все по-големи и по- големи, докато в един момент целия път се превърна в нещо като кална река с дълбочина 20-тина сантиметра. Видяхме занемарен път вдясно от нас и в нашата посока. Без много да му мислим хванахме по него. Кал имаше но не можеше да се сравнява с това по което се движихме преди малко. Не след дълго излязохме на асфалта към Узана.
Погледнах часовника и установих, че сме се движели около час и половина. Скоростта на придвижване се подобри значително. Минахме транзит покрай х.Партизанска песен, пред която имаше паркирани много коли. Добре, че останахме на Мазалат, тук можеше да няма места. Пътят тръгна с добър наклон надолу и след още малко стигнахме разклона за месноста Узана. Леко нагоре и започнаха да се появяват хотелчета и хижи. Пообъркахме се докато намерим пътя, за който беше писал Силвестров във форума. Наистина се оказа, че по него калта почти липсва, но за сметка на това обикаляше повечко. Слънцето се беше показало и спряхме за почивка и да се чуя с баща ми. Трябваше да се видим на Шипка, да презаредим с малко провизии. Карахме, карахме, а тоя път няма свършване. Само гора и нищо друго. Въртиш педалите и окото не може да се спре върху нищо интересно. Хубавите гледки свършиха и сега ни очакваше скучното въртене в гори и папратови поляни. Няма как, това си е част от прехода, ще трябва да се извърти.
Наближаваше обед когато спряхме пред капанчетата на превала на Шипка. Баща ми ни чакаше. Седнахме да хапнем по една супа, да пием по бира и да си побъбрим. Изглеждахме отчайващо в очите на туристите дошли с автобуси от някъде. Все пак бяхме вече седмица в планината, а и последните дни дъжда и калта бяха оставили силни отпечатъци върху нас. Кал по нас и колелата имаше в изобилие. Не ни се ставаше и повторихме бирата. Чакаха ни 12км асфалт до Бузлуджа, но в момента не исках да мисля за тях. Радвах се на почивката и компанията. Но всичко хубаво свършва бързо. Часовника удари 13:00 и трябваше да се стягаме за път.
Разпределихме нещата които беше донесъл баща ми и се отправихме към отбивката за Бузлуджа. Купих батерии от последната лавка до самата отбивка, а там спрял един дедо с бегачка (шосейка). Побъбрихме малко. Интересуваше го дали пътят до Бузлуджа ставал за неговото колело. Обяснихме му, че и на нас ни е за сефте и продължихме нагоре. То в началото „нагорето“ беше първите няколко стотин метра, после пътят тръгна надолу. Не ми се искаше да е така, защото всеки спуснат метър сега, трябваше да го катеря в последствие. Така и стана – като се почна един баир, той не много стръмен, но пък за сметка на това продължителен. Едвам се добрах до Паметника.
Малка почивка и хайде пак на педалите.
Минахме покрай хижите, а там пълно с ченгета. Имали някакъв семинар ли или нещо такова и плъпнали навсякъде. Въртях педалите със забит в асфалта поглед. Нямах сили, а трябваше да избутам баира. Най-после дойде мястото където се напуска асфалта и се тръгва по един черен път в дясно с доста голям наклон. Забутах нагоре и след малко излязохме на друг асфалт, ама от ония гадния с едър камънак в него и доста неравен. Добре, че беше за кратко.Подсича вр. Алово падало и стига до входа на ветропарка. Пред него пък чешма с хубава планинска вода и пейки направени от разрязани на половина дънери. Поседнахме да изядем по сандвич и за по цигар. Някакви работници с бус се караха с охраната на парка. Нещо не ги пускаха да влязат с возилото. Ние си седяхме, преживяхме и гледахме сеир. По едно време пред чешмата спря и един форд. Собственика извади едни туби по 10л и започна да си пълни с вода. Развали ни гледка и ние се надигнахме за тръгване.
Наближаваше 15 часа. Подкарахме нагоре и не след дълго напуснахме пътя по пътеката подсичаща Бедеците. След нея пак се излиза на новия път обслужващ ветрогенераторите. За малко ме хвана яд, че не си карахме по него, а трябваше да бутаме в хвойната.
Докато минавахме под една от перките, се чу ужасяващ скърцащ звук. Бяхме прочели надписите да се пазим от падащ лед и малко ни се сви под лъжичката. Нищо не падна, но усещането беше гадно. Там перките се увеличават като бройка. Преди да напуснем пътя за пореден път, минахме покрай две или три нови площадки чакащи новите съоръжения.
Дойде време за дългоочакваното спускане. Точно изкачихме последната височина и насреща три момчета с ФР колела. Побъбрихме малко и всеки по пътя си – ние към х.Българка, а те някъде в ниското на северна България. Спускането си заслужаваше. Много скорост и доста камънак. По едно време стана толкова стръмно, че задникът ми опираше в гумата, а под гумите имаше само скала. В страни на пътя видяхме маса със пейки и решихме да отдъхнем. Докато унищожавахме втория сандвич, минаха трима с кросови мотори и на пълна газ и пак ни засипаха с камъни. Напихме се с вода от близката чешма и от прашихме надолу. Оказа се, че сме били на 5 минути от хижата. Подминахме я без да спираме и в 17:00 спряхме пред първи коловоз на гара Кръстец. А там нищо, дори лавка нямаха. Пиеше ни се по кафе, но се задоволихме с вафли и цигари. През цялото време един чичка ни обясняваше някакви неща с много бавен и монотонен глас. Беше се подпрял на чука с който проверява колелата на вагоните и изглеждаше, че полага огромни усилия да не заспи. Разказа ни как до хижа Грамадлива нямало как да сбъркаме пътя, че през цялото време ще караме колелата, защото той бил го вървял разстоянието. Накрая завърши с това, че този преход го бил правел преди около 20 години, но най-вероятно всичко си е както тогава Питахме дали можем да си напълним вода някъде. Каза, че имало една чешма някъде между коловозите, но не била хубава за пиене.
Минаваше шест следобед и трябваше да тръгваме. Натоварихме се с багажа и пресякохме коловозите. Бяха ни предупредили, че от другата страна има кучета и да не се плашим – Само лаят, не хапят. Минахме покрай тях и се отзовахме пред депо за чакъл струпан точно пред подхода за пътеката ?!? Трябваше да се премине през него за да продължим по пътеката. Е в България сме все пак, не се учудихме много. Както и да е, забутахме по пътеката и не след дълго тя заравни. Покарахме толкова, колкото да сбъркаме пътя. В средата на поляна видях колова маркировка с табела, но не погледнах какво пише на нея и без да му мисля се спуснах по рошава пътека която след малко свърши в непроходима джунгла. Ами сега. Сверка с електрониката разгада задачата. Забутахме на обратно през храсталака до кола с табелата. На нея нищо не пишеше, всъщност едва се държеше на кола и беше ръждясала до неузнаваемост. Верния път не бе направо, а с лек завой в ляво. Последваха поляните с папрат и кратки, но пълнещи душата спускания през гора. Маркировката е от тази на мотористите – бели лентички и то на точните места. Тъкмо си мислиш, че си се загубил и хоп пред теб маркер добре са се погрижили.
Така след около 2 часа и нещо стигнахме под вр.Грамадлива, последния връх за деня с някаква кула на върха. Разминахме се с двама авджии без да си обелим и дума. Осъзнах, че всъщност с Ники също не си бяхме казвали нищо поне от час. Забутахме нагоре, а там какъв залез ни очакваше – най-добрия за прехода. Насладихме му се с по цигара и спуснахме по пътя надолу. Пропуснахме отбивката, но се усетихме на време. Върнахме се до вярното място и спуснахме по пътеката. В гората не се виждаше нищо, но не ми се пускаха светлините. Знаех, че хижата е съвсем наблизо и оставих байка да гази всичко наред. Така до един по-големичък камък, който ни вкара малко здрав разум в главите и запалихме лампите.
След 200 метра се показа постройка със светещо прозорче на втория етаж – Грамадлива си викам, да ама не точно. Оказа се Ски база „Грамадлива“. Отвътре се показаха двама души с работни гащеризони. Единия беше управителя – Галин, а другото момче така и не му научих името. Галин е егати пича - веднага ни покани вътре, предложи ни да останем при тях, тъй като на хижата нямало хижар и няма кой да ни даде храна. Предложи вечеря, нощувка и баня - макар да бяха в нещо като ремонт. Съгласихме се и разтоварихме багажа. Пред входа на едно по-високо място, бе запалена печка, а върху нея нещо се готвеше. Миришеше приятно. През това време Галин донесе, бира и направи салата. Сипа си две капки бира, защото било невъзпитано ако домакина не се чукне за наздравица с гостите. Абе голям образ. Каза, че вечерята ще е готова след малко – Миш-маш. Леле супер. Между другото, много приказва тоя човек. Явно беше натрупал доста време мълчание, защото не му млъкна уста през цялата вечер. Говореше на всякакви теми и по много. То не беше за планината, за зеленчуковата градина зад хижата, за българския туризъм, за ски пистата, за какво ли още не...и за международното положение разбира се. То нашенска софра, без разговорите за политика – май няма. Хапнахме добре. Беше вкусно. А Галин преди да си легне ни направи по още една салата и ни остави бутилка ракия – бонус от заведението. Стаята за спане също беше на ниво, чисти чаршафи и одеала, абе изобщо супер е там. Отпуснахме се тая вечер. Пихме по една малка със салати, изкъпахме се и се отправихме към леглата. Много свестен човек излезе хазяинът, може би най-гостоприемния от всички до сега. Та ако някой догодина прави прехода и се налага да нощува в района по –добре там отколкото на самата хижа.
07.08.2011 (неделя)
Спах като къпан и сутринта едвам се излюпих. Прасците се бяха одървили нещо, а и предния ден нещо ме наболяваше китката пак, а сега някак ми изглеждаше и отекла. Галин вече приготвяше закуска – кафе, препечени филийки, нарязана на тънко и запечена сланина. Ох на баткоо. Извадих от багажа малко домати, краставица, пълнени със сирене песни чушки които баща ми ни беше донесъл на Шипка и закусихме прилично.
Наближаваше осем и се приготвихме за тръгване. На изпроводяк Галин извади десетина моркова от експерименталната зеленчукова градина и ни изпрати по живо, по здраво. За по малко от пет минути бяхме на Грамадлива. С квиченето на задната спирачка стреснах някакво момиче което излизаше от тоалетната. Не знаехме, че има хора там – нали хижаря го нямало ?!? преминах само на предната и се изнесохме по терлици. Минахме през Химик транзитно. То заприличало на хотел с голям двор-градина. Абе стига ли път до една хижа, работата не е на добре за обикновения турист. На Предела (Прохода на републиката) спряхме само за снимка пред паметника и продължихме по стръмното изкачване на изток.
Като качихме стръмното подкарахме и не след дълго гледам Ники спря рязко. Приближих се и ми каза че е видял диво прасе – лежало в тревата и като го усетило бегом в гората. Почти през цели ден се движихме по черни пътища. С едно изключение, там където се обикаля покрай оградата на някакво ловно стопанство. Почна се едно монотонно въртене, а още от сутринта нещо не ни спореше карането. Едно такова мързеливо, не знам – може би беше заради последните две приятно изкарани вечери и контраста с монотонното и еднообразно трасе по което се влачихме.
Ники нещо не беше в настроение също и през повечето време мълчахме. Кратките изкачвания и спускания нямаха край. Имах чувството, че стоим на едно място. Въртим, бутаме, спускаме, времето си тече, а ние нищо не сме изминали още. Стигнахме до една вишка на ловците и спяхме за почивка. Не мога да ги разбера тия хора. Направили си вишка и на 50 метра от нея ясли със сено. После ще ми разправят, че това било един вид спорт. К’в спорт бе, това си е чиста проба убийство. Едно е да ходиш по гората и да търсиш дивеч, друга манджа е да сложиш примамката и да седнеш да чакаш на гюме. Те затова са по 150 кила. Говорихме си за тия неща и настроението се сговняса още повече.
Подкарахме и някъде по пътя в влажния коловоз - мечи следи, големи и до тях малки. Едни такива пресни. Дано не се засечем си викам, че по тоя терен нямаме шанс. Пак се занизаха малки възвишения едно след друго и скоро стигнахме до падналата спирка. Зарязахме маркировката и продължихме по пътя. След километър и нещо хванахме на ляво. Водехме се по GPS-а. Пътя почна с лек наклон нагоре който постепенно се увеличаваше. Минахме покрай някаква изоставена постройка в ляво точно до пътя. Не знам дали е било база Бутора, но и не ми се слизаше от колелото да разглеждам. По нагоре спряхме за почивка на една чешма в ляво на пътя. Хапнахме по нещо от багажа, изядохме морковите на Галин и продължихме нагоре. Последваха няколко водопада и единият ми направи впечатление. Имаше нещо като корито на чешма под него и водата се стичаше в него. Наоколо всичко в мъхове, абе беше красиво. Поисках фотоапарата от Ники. Снимах го, но светлината не достигаше и снимката не успя да пресъздаде наистина това което видях.
След час въртене пътя уравни, беше някъде към единадесет и неочаквано в страни от пътя между високите колкото мен папрати видях заслон Караиваново хорище. Спряхме да разгледаме. Хубаво е било тук на времето, но сега всичко беше занемарено и полуразрушено. Поляната е била приветлива, а сега е само трева с човешки ръст. Продължихме. Пак се заредиха хълмчета – нагоре, надолу. Спряхме за обяд и за по цигара, а Ники пак не говори. По едно време изтърси:
-Май, да се отказваме, а?...и без това няма да можем да стигнем навреме до морето.
-?!?! – дойде ми като гръм от ясно небе. Та досега само той поддържаше пламъка в прехода, ако и
той падне духом, наистина ще се откажем. Аз бях на предела на силите си и малко ми трябваше да се срина.
-Дай, да стигнем вечерта до някоя хижа и там ще го обсъждаме. До тогава може и да размислиш.
-К’во да му мисля, в четвъртък съм на работа, а ние сме до никъде.
-Аз те бавя много, ако искаш взимай картите и давай газ напред. Няма да се сърдя. Аз ще се повлача още малко пък, ще видя какво ще правя.
-Не, не мога сам. Ще се изгубя някъде и ще е по-лошо.
Пак се умълчахме. Хапнахме по сандвич и подкарахме напред. Последваха няколко скоростни спускания, редуващи се с равни участъци с доста локви. На последното гледам на пътя една Жигула и почти веднага се чу моторен трион. В ляво от нас семейство мургави беше налегнало една букачка. Подминахме и скоро стигнахме най-ниската точка. Почна изкачването на връх Буковец. Бутах си и пуфтях и по едно време нещо запука яко от към челото. Пукаше дори и на малките неравности. Ами сега? Огледах – нищо не се вижда. Ще го видя на хижата си викам. Ники ме чакаше на превала. От там хижата се виждаше но ме достраша да се кача на байка до там. Избутах го и го подпрях в страни. Беше 14:00 часа. Огледахме подробно, извадих смазката и капнах тука там. Нищо не се промени. Това беше повратната точка.
-Май, бяхме до тук. Уморих се, а сега и тоя дзвер прави проблеми.
-Ами, да се отказваме Динкич. К’во ще кажеш.
Поогледах още малко, поразкърших го – нищо.
-Добре, хайде да пием по бира на терасата и ще видим какво ще правим.
Поседнахме, разгледахме пак картите и решението беше – ОТКАЗВАМЕ СЕ. Предложих на Ники да му дам всичко и да продължи сам, Картите, GPS-a, храната - абе всичко, но той отказа. Решихме, че слизаме в Твърдица и се прибираме, а другата година живот и здраве пак на пътеката.
След два часа вече пътувахме във влака за Стара Загора. Аз се прибирах в родния град за едноседмично възстановяване, а Ники на другия ден щеше да пътува за София. Настроението се върна, говорихме с Ники за прехода, грешките които направихме, добрите моменти. Абе някак весело беше. Явно преходът е натежал достатъчно и наистина е било време да се откажем. Бях доволен. Прекарах 9 прекрасни дни на място където си сам със себе си и нищо не смущава връзката между теб и Планината. Осъзнаваш къде се позиционираш в житейския си път, какво и колко зависи от самия теб и колко от фактори пред които си нищожен.
Догодина сме пак на Пътеката и се надявам да съм си взел поука от тези 9 дни.