Няма как да измеря само съпротивлението при търкаляне. Т.е. има технически средства за подобно измерване, но не са достъпни за мен.
Факт е обаче, че велосипедът катери много леко и това могат да го потвърдят и други хора. Каква част от тази лекота се дължи на гумите, каква на общото тегло, каква на геометрията (макар че в случая тя е съвсем далеч от състезателна), можем само да гадаем. Места, където усетих отчетливо предимство на този велосипед пред всеки друг твърдак, бяха техничните участъци при изкачване - просто ги преодолява много по-леко и меко.
Що се отнася до карането, не мисля, че определението за ХС каране е "бавно".
И като цяло ХС велосипедите не са задължително (много) по-бавни при спусканията, защото заради ниското си тегло и лекото ускорение/търкаляне, те могат да наваксат във всеки по-равен и гладък участък, а такива има при повечето пътеки. Точно тези неща вече започват да се виждат в Изпитателните отсечки - че не винаги/не навсякъде окачването гарантира по-бързо преминаване надолу. Това, което не може да се види обективно, е комфортът при спускане, защото дори с еднакво или близко време, няма нищо общо в усещането при спускане с един мек АМ велосипед и с един твърд ХС велосипед. Конкретно Xtend Plus в това отношение попада между тези две категории - по-комфортен и прощаващ е от стандартните твърдаци, но на най-грубите и технични участъци не може да се сравнява с "мек" велосипед.
П.П. Забравих да добавя, че за мен, а предполагам и за още много хора, ХС не е равно на ХС Race. Усещам, че ти говориш за състезателно ХС - аз никъде не съм твърдял, че карането по Изпитателните отсечки е такова.