Dropper Seatpost (впечатления, сервизиране и т.н.)
Публикувано на: Чет Окт 24, 2013 3:11 pm
Абе що нямаме тема за колчета ...
Ай ще започна аз една, да се трупа тука народната мъдрост по въпроса.
Вече има сериозен избор на опции ...
Gravity Dropper
Crank Brothers Kronolog
Specialized Command Post
Fox Racing Shox DOSS 9
Rockshox Reverb
Kind Shock / KS Kind Shock I 9хх
X-Fusion Hilo,
thomson Elite Dropper
и хубавото е, че се намират и доста запазени 2ра ръка по форуми и в залива най често поради факта, че собственика сменя рамка и старото колче вече не му пасва.
Та и аз се сдобих по тая линия с един reverb от първата генерация и вече мога да споделя впечатления
Първо да уточня, че доста време бях на мнение, че това е излишна глезотия. Разбира се все още съм на мнение, че може и без ... но учудващото е, че като се сдобиеш с тая екстра започваш доста често да я ползваш. Да не кажа по често от предния дерйльор примерно. Това някак си доста бързо оправдава минавката от +300 грама (според зависи колко леко и хубаво е било статичното колче, което отпада ... самите дропъри са между 500 и 600гр. с всичките им кабели и прочие). Та така ... след като вече 3 Gravity Dropper се разхождат наоколо се подлъгах и аз по модата, но с един RS reverbe ... и ще споделя по надолу (малко хаотично) разни мисли и впечатления:
За разлика от Gravity Dropper-а, който е чиста механика и пределно просто като изпълнение RS reverbe е засукано творение - хидравлична система + хидравличен спусък. От гледна точка на надеждност ми е силно подозрително Но пък в крайна сметка ако нещо тотално се скапе поне колчето остава напълно издигнато и може да се кара. Моя модел е първата генерация и там захващането на маркуча от спусъка е малко кофти реализирано и могат да станат бели (една при мен стана доста бързо). При следващата генерация значително по стабилно, а при stealth варианта е 6+ ... но за него трябва рамката да има водене на кабели в тръбите.
125мм ход е ОК. За мен лично идеално би било 140мм (за най отвесните баири ), но и така е ОК. Има колчета със 100мм ... такова би ми било вече леко терсене.
Като всички подобни колчета май и reverbe има леко луфт общи линии във всички посоки. При каране обаче не се усеща по никакъв начин.
Скоростта на прибиране и отваряне е леко бавна. Дори и да е блийднато като хората и да е настроено на макс скорост (настройва се от спусъка) все още има какво да се желае. Не съм пробвал да помпя повече ... но и там надали има кой знае какъв потенциал. Това в комбинация, че трябва да държиш натиснат спусъка през цялото време докато се вдигне е малко криво. За това пък се получава екстрата колчето да може да се спре на всяко едно място по желание, а няма предварително фиксирани позиции. Доколко това е плюс и е нужно също е малко спорно. Обикновено се търсят 3 позиции - макс.горе-за катерене, макс.долу-за спускане и една междинна за технично катерене и леко спускане, която е да кажем около 2-3см. под макс.горе. Когато въпросната междинна позиция е фиксирана тя лесно се "намира". При Reverb-a понякога се случва да искам да го сваля съвсем малко, но по инерция отива повече и после се налага да отпусна отново и да наглася.
Принципно прекарването на кабелите на тия колчета е малко предизвикателство. Едно че и без тях си има достатъчно маркучи и жила, а и трябва да се мисли как ще седи като се сгъне, накъде ще стърчи и какво може да закачи и дали няма да се пречка някъде на подвижните части от окачването. Може би с хидравличните кабели е малко по лесно понеже малки радиуси на огъване не пречат на работата. Липсата на преден дерейлор определено е голям плюс ... веднъж за кабела и после за място на кормилото. Специално на reverb-a спусъка определено не е компактен и лесен за поставяне. Логично е мислен за съвместимост със авид-ски спирачки и срам-ски скорости, но комбинацията с шимански или формулски спирачки не е цвете. Спусъка не е универсален - има ляв и десен. Като има възможност да се постави и на обратно. Ако се постави така, както е мислен стърчи над спирачката и вероятността да пострада при падане е съществена. Предишния му собственик явно го е карал така и съответно спусъка е здраво ожулен от към ръба, който стърчи. Поставянето на обратно е възможно и тогава стои доста по прибрано. Но конфликта при наличие на шифтър+спирачка вече е сериозен. В това отношение има доста по компактни решения, но са механични с жила.
Относно сервизирането - сравнимо е с това на вилка, което за едно колче е малко прекалено. В нета има достатъчно видеа и упътвания. В това отношение срам са се отчели доста добре, но си остава факта, че не е проста задача. Резервни части се намират относително лесно и в ибей и в магазини. Има и цели китове с уплътнения, маркучи, блийдкитове и какво ли още не. Донякъде успокоително е, че моето колче макар и сигурно 2 годишно все още всичко изглежда да му е наред. От друга страна обаче много хора се оплакват от влизане на въздух в системата и самите колчета се продават заедно с блийдкит, като срам си казват, че може и да се наложи блийдване още при монтажа (т.е. фабрично са с въздух). Ефекта като влезне въздух в системата варира от много бавна работа на колчето до отказване на спусъка. Блийдванто, ако има кит е елементарно се прави за 10 минути. Може разбира се и без оригиналния кит (който струва една шапка пари, ако се взима отделно), стига да имате под ръка спринцовки и накрайници на М5 (ползват се блийдване на доста спирачки) и разбира се някакво тънко масло (2.5W ... нужно е не повече от 30ml.). С малко повече фантазия може да се блийдне и без накрайници - само със спринцовки и парче вътрешна гума за уплътняване, но това ще ми е трудно да го опиша
Ако само е скъсяван маркуча не се налага блийдване на цялата система и може само с една спринцовка да се обезвъздуши само от към спусъка.
Относно проблема, който имах аз малко след като го монтирах. Понеже както казах, моето е от първата генерация и закрепването на маркуча от спусъка към колчето е малко алтав и маркуча там се върти свободно в щуцера и рано или късно се поразхлабва и започва от там да смуче въздух реп. да "плюе" масло. Съответно се налага скъсяване с 1см., втъкване на ново и обезвъздушаване.
Въпреки кусурите изброени горе играчката кефи и функционира. Така че нека по скоро се четат като насоки за някой, който може да избира между различни опции. Факт е че reverb-a е едно от най популярните колчета и затова се намира лесно и евтино. Ако за същите пари може да се намери гравити дропър, то е може би малко по смислена покупка. С тая условност, че там има 3 фиксирани позиции, но пък всичко е проста и надеждна механика.
Kind Shock и X-Fusion са също доста интересни.
Ай ще започна аз една, да се трупа тука народната мъдрост по въпроса.
Вече има сериозен избор на опции ...
Gravity Dropper
Crank Brothers Kronolog
Specialized Command Post
Fox Racing Shox DOSS 9
Rockshox Reverb
Kind Shock / KS Kind Shock I 9хх
X-Fusion Hilo,
thomson Elite Dropper
и хубавото е, че се намират и доста запазени 2ра ръка по форуми и в залива най често поради факта, че собственика сменя рамка и старото колче вече не му пасва.
Та и аз се сдобих по тая линия с един reverb от първата генерация и вече мога да споделя впечатления
Първо да уточня, че доста време бях на мнение, че това е излишна глезотия. Разбира се все още съм на мнение, че може и без ... но учудващото е, че като се сдобиеш с тая екстра започваш доста често да я ползваш. Да не кажа по често от предния дерйльор примерно. Това някак си доста бързо оправдава минавката от +300 грама (според зависи колко леко и хубаво е било статичното колче, което отпада ... самите дропъри са между 500 и 600гр. с всичките им кабели и прочие). Та така ... след като вече 3 Gravity Dropper се разхождат наоколо се подлъгах и аз по модата, но с един RS reverbe ... и ще споделя по надолу (малко хаотично) разни мисли и впечатления:
За разлика от Gravity Dropper-а, който е чиста механика и пределно просто като изпълнение RS reverbe е засукано творение - хидравлична система + хидравличен спусък. От гледна точка на надеждност ми е силно подозрително Но пък в крайна сметка ако нещо тотално се скапе поне колчето остава напълно издигнато и може да се кара. Моя модел е първата генерация и там захващането на маркуча от спусъка е малко кофти реализирано и могат да станат бели (една при мен стана доста бързо). При следващата генерация значително по стабилно, а при stealth варианта е 6+ ... но за него трябва рамката да има водене на кабели в тръбите.
125мм ход е ОК. За мен лично идеално би било 140мм (за най отвесните баири ), но и така е ОК. Има колчета със 100мм ... такова би ми било вече леко терсене.
Като всички подобни колчета май и reverbe има леко луфт общи линии във всички посоки. При каране обаче не се усеща по никакъв начин.
Скоростта на прибиране и отваряне е леко бавна. Дори и да е блийднато като хората и да е настроено на макс скорост (настройва се от спусъка) все още има какво да се желае. Не съм пробвал да помпя повече ... но и там надали има кой знае какъв потенциал. Това в комбинация, че трябва да държиш натиснат спусъка през цялото време докато се вдигне е малко криво. За това пък се получава екстрата колчето да може да се спре на всяко едно място по желание, а няма предварително фиксирани позиции. Доколко това е плюс и е нужно също е малко спорно. Обикновено се търсят 3 позиции - макс.горе-за катерене, макс.долу-за спускане и една междинна за технично катерене и леко спускане, която е да кажем около 2-3см. под макс.горе. Когато въпросната междинна позиция е фиксирана тя лесно се "намира". При Reverb-a понякога се случва да искам да го сваля съвсем малко, но по инерция отива повече и после се налага да отпусна отново и да наглася.
Принципно прекарването на кабелите на тия колчета е малко предизвикателство. Едно че и без тях си има достатъчно маркучи и жила, а и трябва да се мисли как ще седи като се сгъне, накъде ще стърчи и какво може да закачи и дали няма да се пречка някъде на подвижните части от окачването. Може би с хидравличните кабели е малко по лесно понеже малки радиуси на огъване не пречат на работата. Липсата на преден дерейлор определено е голям плюс ... веднъж за кабела и после за място на кормилото. Специално на reverb-a спусъка определено не е компактен и лесен за поставяне. Логично е мислен за съвместимост със авид-ски спирачки и срам-ски скорости, но комбинацията с шимански или формулски спирачки не е цвете. Спусъка не е универсален - има ляв и десен. Като има възможност да се постави и на обратно. Ако се постави така, както е мислен стърчи над спирачката и вероятността да пострада при падане е съществена. Предишния му собственик явно го е карал така и съответно спусъка е здраво ожулен от към ръба, който стърчи. Поставянето на обратно е възможно и тогава стои доста по прибрано. Но конфликта при наличие на шифтър+спирачка вече е сериозен. В това отношение има доста по компактни решения, но са механични с жила.
Относно сервизирането - сравнимо е с това на вилка, което за едно колче е малко прекалено. В нета има достатъчно видеа и упътвания. В това отношение срам са се отчели доста добре, но си остава факта, че не е проста задача. Резервни части се намират относително лесно и в ибей и в магазини. Има и цели китове с уплътнения, маркучи, блийдкитове и какво ли още не. Донякъде успокоително е, че моето колче макар и сигурно 2 годишно все още всичко изглежда да му е наред. От друга страна обаче много хора се оплакват от влизане на въздух в системата и самите колчета се продават заедно с блийдкит, като срам си казват, че може и да се наложи блийдване още при монтажа (т.е. фабрично са с въздух). Ефекта като влезне въздух в системата варира от много бавна работа на колчето до отказване на спусъка. Блийдванто, ако има кит е елементарно се прави за 10 минути. Може разбира се и без оригиналния кит (който струва една шапка пари, ако се взима отделно), стига да имате под ръка спринцовки и накрайници на М5 (ползват се блийдване на доста спирачки) и разбира се някакво тънко масло (2.5W ... нужно е не повече от 30ml.). С малко повече фантазия може да се блийдне и без накрайници - само със спринцовки и парче вътрешна гума за уплътняване, но това ще ми е трудно да го опиша
Ако само е скъсяван маркуча не се налага блийдване на цялата система и може само с една спринцовка да се обезвъздуши само от към спусъка.
Относно проблема, който имах аз малко след като го монтирах. Понеже както казах, моето е от първата генерация и закрепването на маркуча от спусъка към колчето е малко алтав и маркуча там се върти свободно в щуцера и рано или късно се поразхлабва и започва от там да смуче въздух реп. да "плюе" масло. Съответно се налага скъсяване с 1см., втъкване на ново и обезвъздушаване.
Въпреки кусурите изброени горе играчката кефи и функционира. Така че нека по скоро се четат като насоки за някой, който може да избира между различни опции. Факт е че reverb-a е едно от най популярните колчета и затова се намира лесно и евтино. Ако за същите пари може да се намери гравити дропър, то е може би малко по смислена покупка. С тая условност, че там има 3 фиксирани позиции, но пък всичко е проста и надеждна механика.
Kind Shock и X-Fusion са също доста интересни.