От платформи към автомати

За всичко свързано с МТБ, което не е за някой от другите форуми. Например: разкази и преживявания, мнения по различни общи въпроси, интeресни продукти, новости и т.н.

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 1000 / 1000 / 20

Re: От платформи към автомати

Мнениеот PtD » Пон Ное 12, 2012 12:02 am

natalito написа:
xcrider написа: За жалост дори да можем /да педалираме правилно/, след малко време, прекарано с автоматите, тази техника се губи.

хм Изображение :eek3:

Не мислиш, че да въртиш с платформи е елементарно като да натискаш с крака до долу, нали? :nuts:
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот natalito » Пон Ное 12, 2012 10:23 am

Са к'во, ше се изпитваме ли? Честно казано не знам. Мисля си, че който си го може си го може :agree:.
Аз карам с платформи повече отколкото с автомати, но идея си нямам правилно ли въртим или не, пък и фокусът ми отдавна не е върху това :look:
А тия с хавтоматите: Да си вземете бележка и да се притесните малко, че губите техника на въртене :D :P
"I say the sunshine will blow my mind and the wind blow my brain" - BA

Изображение
Аватар
natalito
 
Мнения: 867
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Ное 03, 2006 10:20 am

Re: От платформи към автомати

Мнениеот PtD » Пон Ное 12, 2012 12:48 pm

natalito написа:Са к'во, ше се изпитваме ли? Честно казано не знам. Мисля си, че който си го може си го може :agree:.

a) никой не се е родил научен
б) има си как да си улесниш живота и с платформи и да си помагаш със сгъващия се крак - беше описано в Mastering MTB Skills.
Дреболия, обикновено нещо!
Аватар
PtD
 
Мнения: 10901
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Ное 17, 2003 3:36 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот MartinBG » Пон Ное 12, 2012 1:23 pm

Не разбирам защо е това противопоставяне (платформи срещу автомати). :dontknow:
Според мен педалите са като всеки друг компонент във велосипеда - или ти вършат работа и са ти удобни, или се адаптираш към каквото имаш или търсиш алтернатива. От гледна точка на последното, колкото повече възможности - толкова по-добре.
Аз карам и с платформи и с автомати. И двете системи си имат предимства и недостатъци според стила на каране и уменията. Предпочитам автоматите по ред причини: по-добър контрол и равномерност на приложената сила, допълнителна "тяга", когато е нужно, фиксирана позиция на крака върху педала. Последното е и основен недостатък за мен, особено при продължителни карания, затова и ползвам комбинирани педали - платформа от едната страна и автомат - от другата, които ми дават най-доброто от двата свята, но отново искам да подчертая, че това е индивидуално усещане и с четене на статии или писане по форуми няма как да разбереш кое е по-добро за теб. :peace:
MartinBG
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1757
Регистриран на: Пон Юли 10, 2006 11:38 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот Admin » Пон Ное 12, 2012 2:33 pm

Аз, като преминаващ ту на автомати, ту на платформи, никаква техника на педалиране не съм изгубил от автоматите. Напротив! Точно защото с тях съм свикнал да въртя кръгово, се опитвам да го правя и с платформи и да, с 5.10 успявам. Когато е писана статията обаче, ако изобщо ги имаше 5.10 на пазара, никой не ги ползваше за нещо друго, освен спускане... Всъщност това няма голямо значение, защото дори и с други обувки е възможно да се постигне кръгово педалиране.

Относно критиките на xcrider към статията ще си послужа и с малко цитати от самата критикувана статия, защото той явно трудно схваща отделни важни моменти:
Редно е още в началото да направя уточнението, че, както и в други случаи, следващите редове не представляват универсална рецепта за всеки.

Двете най-важни са възможността да постигнете кръгово педалиране, което е най-ефективно

при катерене по стръмни наклони, изправени на педали, автоматите позволяват не само да натискате педала, но и да го издърпвате, което е невъзможно, ако не сте закопчани.

Така, сега и допълнителните обяснения:
1. Кръговото педалиране е основна техника при каране и продължавам да твърдя, че е най-лесно постижима с автомати, макар че се овладява и с платформи - повече или по-малко ефективно в зависимост от обувките и педалите. Въпрос на личен избор, никъде на никого не съм натрапил автоматите. Самото кръгово педалиране съм го описал в друга статия и то не включва дърпане директно нагоре - по-скоро провлачване на крака в най-долно положение, за да се елиминира мъртвата точка, и като продължение на това провлачване се явява евентуално издърпване по окръжността, а не просто нагоре. На практика в задната част на оборота кракът вече е много олекотен, защото в същото време другият натиска напред и надолу, а никой никъде не оспорва, че основната сила при педалиране се прилага именно напред и надолу, а не назад и нагоре. Идеята на кръговото педалиране е да се елиминират максимално мъртвите точки и да се постигне плавно и завършено движение, и максимално ефективно, а не да се прилага сила основно назад и нагоре. Но дори кръговото педалиране никой не е длъжен да го приема като единствено правилно и подходящо.
2. В статията, която критикуваш, се говори за катерене по стръмни наклони в изправено положение (изправен на педалите), при което можеш да си помагаш с издърпване на задния крак, докато натискаш с предния. Това е специфичен случай, не става дума за основна техника при каране. Аз лично прибягвам доста рядко до това, но се случва понякога и дори не е съзнателно - просто когато си с автомати и се наложи, си помагаш по този начин, то се получава интуитивно. Ако не съм с автомати, в изправено положение ми остава само да натискам здраво напред и надолу, тъй като не мога да издърпвам нито назад, нито нагоре. Това издърпване в този конкретен случай на мен ми помага, на други хора също, но отново - не е универсална рецепта.

Що се отнася до другата ти критика относно момента на закопчаване, кога е най-подходящо... имаше такива критики още при публикуването на статията и аз ги приемам, тъй като това пак зависи изцяло от лични предпочитания, цели и нагласи. Да, ако целта ти е да научиш всички техники, без да използваш автомати (нека приемем това като "правилен" начин, макар че какво означава това - аз пък ако искам да карам изключително и само с автомати, за мен те ще са правилния начин, а не платформите, нали?), наистина е добре първо да караш с платформи или, както в моя случай (и на много други хора) - просто да ги сменяш/редуваш. Когато съм писал статията с този съвет съм имал предвид, че за хора, които смятат да карат изключително или преимуществено с автомати, според мен е добре да започнат по-отрано, защото така от само себе си с натрупване на километрите и на уменията, те ще свикнат с дребните разлики между автомати и платформи - например с това бързо да се закопчават, когато се наложи да стъпят на техничен участък; да не се откопчават за щяло и нещяло; и др. Казано най-просто, ако ще караш предимно с автомати, нормално ми се вижда точно с тях да се научиш да караш. Ако искаш да научиш правилната техника, специално за педалирането, не виждам как те ще ти попречат.
При някои други упражнения (вдигане на задницата, някои видове скокове и т.н.) автоматите наистина могат да създадат "вредни" навици - слагам го в кавички, защото те са вредни от гл.т. на карането с платформи, но отново - ако човек е избрал да кара само с автомати, защо трябва да ползва гледната точка на каращият с платформи като отправна и "правилна"?

Не мисля, че съм написал нещо грешно или неправилно, най-малкото защото в никакъв случай не се опитвам да го представя за някакъв постулат, за единствената "права вяра", както правиш ти например.
Интелигентният човек има възможност да се държи като такъв или като простак. Простакът няма подобен избор.
Аватар
Admin
 
Мнения: 16374
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 20, 2002 12:00 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот Ивайло » Чет Ное 15, 2012 4:56 pm

Айде и аз в клуба. Отхлабих автоматите до край, направих малко сухи тренировки на закрито за откопчаване - закопчаване и няколко кръгчета в парка, като не успях да се пребия, но за всичко си има време разбира се :D. През уикенда ще тествам в реални условия и на по-голямо разстояние, защото сега дори и първи впечатления не мога да споделя. :beer:
Аватар
Ивайло
 
Мнения: 157
Рейтинг: 1482
Регистриран на: Пет Юни 22, 2007 7:52 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот mover » Чет Ное 15, 2012 5:42 pm

Аз вече 1,5 год карам с комбинирани педали - от едната страна са широка платформа, а от другата се заключват. Не знам марка, към 60лв. Обаче са много тежки, а от собственото тегло заключването винаги е отдолу, което е недостатък. Искам да ги сменя, но търся отново комбинирани.
Удобно ли е да попитам в тази тема:
Някой може ли да препоръча качествени комбинирани педали, които могат да се карат еднакво добре както с SPD заключване, така и с платформена обувка?
Ако няма такива, то да ми препоръча педали със SPD заключване + по-широка платформа, напр от тези модели:
http://www.bike-components.de/index.php ... =price_asc
Благодаря!
Аватар
mover
 
Мнения: 398
Рейтинг: 1829
Регистриран на: Пон Апр 13, 2009 1:36 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот MartinBG » Чет Ное 15, 2012 6:08 pm

Имам впечатления от тези:
http://screambikes.eu/bg/pedali-platfor ... -m324.html
Не съм имал проблеми с намирането на закопчалката, каквито описваш ти.
Недостатъци - тежки, относително скъпи, трудни за сервизиране; Може би са трудни за намиране на пазара, защото са стар модел
Плюсове - много удобна платформа, доволно здрави (имам наблюдение над 2 чифта, изкараха по 4-5 години)

Последните 2 сезона ползвам това:
http://screambikes.eu/bg/pedali-parchet ... -pd22.html
Леки и здрави. Не много удобни, ако мислиш да караш само на тях, защото са по-тесни от нормални платформи.
MartinBG
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1757
Регистриран на: Пон Юли 10, 2006 11:38 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот mover » Чет Ное 15, 2012 6:46 pm

MartinBG написа:Имам впечатления от тези:
...Последните 2 сезона ползвам това:
http://screambikes.eu/bg/pedali-parchet ... -pd22.html
Леки и здрави. Не много удобни, ако мислиш да караш само на тях, защото са по-тесни от нормални платформи.

Тези последните определено не стават за моите цели. Преди 3 год си купих колело, което беше оборудвано с Shimano педали + такива платформи. Въобще не можех да го карам на платформи, особено в планина, защото пластмасата, освен че е тясна, е и много хлъзгава и не задържа обувката. Продадох ги още тогава. Вече малко съжалявам за педалите, защото ако бях останал само на заключване, сега нямаше да се двуомя :D.
Поздрав!
Аватар
mover
 
Мнения: 398
Рейтинг: 1829
Регистриран на: Пон Апр 13, 2009 1:36 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот zero knowledge » Пон Ное 26, 2012 11:17 pm

Малко рядко влизам напоследък, но гледам че в последните 20-ина мнения се засяга издърпването и кръговото педалиране. Преди (не малко) време е правено изследване, което сравнява колко вата мощност се генерира при 3 различни техники на педалиране:
- с издърпване нагоре;
- с опит да се върти хубаво в кръг;
- просто и силно натискане на педалите надолу.
Авторите на изследването и къде е публикувано не помня, но който се интересува може да се разтърси и да го намери. Кривите с генерирания въртящ момент за трите вида са интересни и не се различават много от очакванията. Генерираната мощност обаче (осреднена за цял оборот) е най-висока при последния вариант! Това е най-естественият и най-ефективният начин за педалиране. От опитите да се върти в кръг или да се дърпа се губи. Това са резултати от добре подготвено и изпълнено изследване, за конкретни неща около него не ме питайте (колко тренирани хора са ползвали, как са мерили и т.н.) - който се вълнува ще може да го открие.

И една добавка от мен - преминаването през ГМТ и ДМТ е малко въпрос на техника и подходяща дължина на курбелите.
19.6.16.6
Аватар
zero knowledge
 
Мнения: 721
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Окт 29, 2002 10:40 pm
Местоположение: 02139

Re: От платформи към автомати

Мнениеот 4getcredo » Вто Ное 27, 2012 10:52 am

Не знам дали Калин има предвид това изследване (то не е и единствено навярно), но в него се говори по този повод. Също така обаче, както и Бойко по-долу в темата препраща към един коментар, в по-пресечени условия идеалната среда за натискането на педала (което според експериментите е най-ефективно) не съществува и затова се излиза от ситуацията с дърпане, пълен кръг или каквото там дойде - тласкане с тялото, бутане и пр. хватки :D За по-голямата част от времето, което прекарвате на колелото, цитираното наблюдение обаче си е абсолютно вярно и приложимо. Говоря и от собствените си наблюдения. Преимуществото на клипсовете е в повечето варианти при такива непредвидими ситуации, при умора, разпределение на усилия, но това не значи, че и платформите не могат да предложат същото, просто става по-друг начин... :eyebrow:
Изображение Аз си поддържам колелото при Пацо!:)
Аватар
4getcredo
 
Мнения: 3174
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Вто Юли 08, 2003 2:53 pm
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот ngtodorov » Нед Дек 09, 2012 7:17 pm

И аз преминах на автомати и бързо свикнах още от първият път. Само добри неща мога да кажа, но единствено на спускане си е доста опасно кой каквото да ми разсъждава :look: Също и за голям наклон катерене ако стъпиш на земята после тръгването е тегаво.
ngtodorov
 
Мнения: 220
Рейтинг: 1108
Регистриран на: Пон Юни 13, 2011 5:45 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот MITIO » Вто Дек 11, 2012 10:22 pm

Може да е малко опасно да караш ДХ с автомати, но точно тези автомати са те спасявали от много лоши падания в някои случаи.
Продавам още: двукоронна вилка Marzocchi, шок DSP Dueler с Ti пружина, спирачки Avid Elixir 5, седалка и колче SDG I-Beam,
Аватар
MITIO
 
Мнения: 29
Рейтинг: 1202
Регистриран на: Съб Юли 26, 2008 10:56 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот XaCkBuTukC » Вто Фев 12, 2013 9:56 pm

Чудех се дали тук или в темата за картаки въпроси.. ама хич не е кратко :)
От скоро карам с автомати и имам малък проблем.
Когато карам по дълго ми изтръпва кракът в областа около възглавничката точно там където е оста на педала под кракът ми.
Шпайковете са Shimano AM 31
педалите са Shimano PD-M520
Шпайковете са с една идея по големи от колкото трябва.. или поне такова е усещането не знам дали по малкия номер би ми паснал по добре.
Нормално ли е това ? А карането с платформа на автоматите по добре ли е? определено се усеща липсата и
Аватар
XaCkBuTukC
 
Мнения: 466
Рейтинг: 1490
Регистриран на: Чет Май 05, 2005 10:08 am
Местоположение: Варна

Re: От платформи към автомати

Мнениеот kaliopo » Вто Фев 12, 2013 10:16 pm

И при мен беше така при първото по-дълго каране. Казаха ми да преместя парчетата 2 - 3мм назад и да пробвам пак. Ако болките продължават - още назад. Още след първото преместване всичко беше наред. Даже бях забравил, че някога съм имал такъв проблем и се сетих като прочетох написаното от теб. Друг съвет, който ми беше даден тогава. Ако парчетата са в най-задно положение и болките продължават, да сменя педалите с такива, които имат и платформа освен автомата (и моите са 520) или шпайкове с по-твърда подметка. Това не го пробвах просто защото нямаше нужда.
Аватар
kaliopo
 
Мнения: 357
Рейтинг: 1664
Регистриран на: Пон Апр 28, 2008 4:26 pm
Местоположение: Варна

Re: От платформи към автомати

Мнениеот MartinBG » Сря Фев 13, 2013 12:08 pm

И аз имах подобен проблем и се оказа, че е от прекалено вдигната седалка. Смъкнах я надолу с 1-2 см и не съм имал проблеми след това.
MartinBG
 
Мнения: 257
Рейтинг: 1757
Регистриран на: Пон Юли 10, 2006 11:38 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот LyuboKolev » Нед Фев 17, 2013 6:45 pm

Карането с автомати (които не са никакви автомати, както при ските, а просто закопчалки) е опасно. Аз карам с комбинирани педали, които както каза някой са по- тежки. Като карам на дълго ама по асфалт, или по баир в гора се "заключвам". Обаче в града, надолу в гора и т. н. по- рискови ситуации съм си на платформата. Ако има сняг- задължително платформа. Платформата все пак можеш да я караш и с всякакви обувки, а двойните SPD- та не. А "капачките" които се слагат на SPD не струват като вариант. Започват да се изтъркват и да скърцат, което дразни.
Аватар
LyuboKolev
 
Мнения: 192
Рейтинг: 920
Регистриран на: Чет Апр 23, 2009 5:54 am

Re: От платформи към автомати

Мнениеот taurus13 » Нед Фев 17, 2013 8:19 pm

Карането с автомати (които не са никакви автомати, както при ските, а просто закопчалки) е опасно.
:lol:
Изображение
Аватар
taurus13
 
Мнения: 5727
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Дек 17, 2007 10:07 am

Re: От платформи към автомати

Мнениеот vpravov » Нед Фев 17, 2013 10:37 pm

LyuboKolev написа:Карането с автомати (които не са никакви автомати, както при ските, а просто закопчалки) е опасно.... и нататък

Чета ти умозаключенията по разни теми. И досега, все се опитвах да отдавам неразбирането ми към гледната ти точка, на различния ни жизнен опит(няма как да погледна нещата от всеки ъгъл) и съответно не взимам страна. Това ти изказване, обаче, някак си ме кара да си изградя представата, че или не караш с автомати от достатъчно време, или си си некадърен по отношение на планинското колоездене, а може би просто нямаш нужния опит. Аз лично май ще заложа, че си некадърен, защото не съм останал с впечатление, че караш отскоро. Та съвета ми е - поне се въздържай да даваш акъл за неща, които явно не си достигнал нивото да коментираш. :crazy: А ако, все пак смяташ че си прав, постарай се в идващото лято да покараш с хора с опит и на тежки терени, та да видиш на практика дали автоматите пречат, където да било. :(!:
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот moz » Пон Фев 18, 2013 1:02 pm

Само да допълним, за да не се заблуди някой - тези комбинирани педали както всички пенкилери са пълни боклуци и нямат никакъв смисъл, освен ако не ви се дават излишни пари, за да ги карате докато решите какви точно педали искате.
moz
 
Мнения: 443
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Сря Авг 20, 2008 7:15 pm

Re: От платформи към автомати

Мнениеот LyuboKolev » Пон Фев 18, 2013 8:11 pm

vpravov написа:
LyuboKolev написа:Карането с автомати (които не са никакви автомати, както при ските, а просто закопчалки) е опасно.... и нататък

Чета ти умозаключенията по разни теми. И досега, все се опитвах да отдавам неразбирането ми към гледната ти точка, на различния ни жизнен опит(няма как да погледна нещата от всеки ъгъл) и съответно не взимам страна. Това ти изказване, обаче, някак си ме кара да си изградя представата, че или не караш с автомати от достатъчно време, или си си некадърен по отношение на планинското колоездене, а може би просто нямаш нужния опит. Аз лично май ще заложа, че си некадърен, защото не съм останал с впечатление, че караш отскоро. Та съвета ми е - поне се въздържай да даваш акъл за неща, които явно не си достигнал нивото да коментираш. :crazy: А ако, все пак смяташ че си прав, постарай се в идващото лято да покараш с хора с опит и на тежки терени, та да видиш на практика дали автоматите пречат, където да било. :(!:
Не мисля че форума е място за караници. То по скоро е място за споделяне на мисли. Та ако си Гей, нама да стане, от сега да знаеш. Не съм навитак!
Аватар
LyuboKolev
 
Мнения: 192
Рейтинг: 920
Регистриран на: Чет Апр 23, 2009 5:54 am

Re: От платформи към автомати

Мнениеот vpravov » Пон Фев 18, 2013 9:04 pm

LyuboKolev написа:Та ако си Гей, нама да стане, от сега да знаеш. Не съм навитак!

:lol: Интересна асоциация!?! Отражение на вътрешния ти мир, може би? :eyebrow:
LyuboKolev написа:Не мисля че форума е място за караници. То по скоро е място за споделяне на мисли.

Не видях да си споделил мисли. Видях натрапване на нефелна гледна точка, съставена на базата на собствената ти неспособност да свикнеш с експлоатацията на конкретен продукт.
LyuboKolev написа:Карането с автомати (които не са никакви автомати, както при ските, а просто закопчалки) е опасно.

Къде в това категорично изречение, звучащо като лозунг, е елемента на споделяне на мисъл? Например:
- "При мене не се получава, та си мисля, че е възможно и при други да е така".
Или:
- "може би аз нещо не знам, как да си ги настроя и ми се струват опасни и искам да предупредя и други, които мислят да ги ползват".
При мене, например, автоматите си работят перфектно, както и ски автоматите ми и с такова впечатление съм от момента, в който ги сложих, през 2004-та година. Особени грижи с откопчаване при падания не съм имал! Нямам и травми, заради автомати. И при хората, около мен, също е така. Та къде в цялата картинка се намираш ти LyuboKolev? Май на нивото на триколката?
Изображение
Аватар
vpravov
 
Мнения: 1278
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 09, 2005 8:51 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот XaCkBuTukC » Пон Фев 18, 2013 9:17 pm

Ей голям зор да не захапя и аз Любо :) но няма да го направя...
Съгласен съм че форума не е място за караници но да наричаш съформуец Гей хич не ми изглежда мило :)
Виждал съм хора с автомати как минават пред очите ми по места където мен с платформите ме е било шубе !
Отговори ми на следните въпроси тогава за да си изградя мнение относно твоята гледна точка (към Любо)
С какъв модел автомати караш
С какъв модел шпайкове караш
Къде караш, колко време караш, колко време е било по черно колко по асфалт.
Загледай се на състезанията по планинско колоездене от световната купа по Крос кънтри и по спускане колко хора карат с автомати при спускачите не си личи толкова ясно но в топ 10 има поне 3 ма които карат с автомати.
За мен лично до сега съм падал 2пъти поради лека паника и 2та пъти на спряло състояние :) но ще се подобрят нещата сигурен съм.. бонусите които дава закопчаването.. хич не са за изпускане.. чакам да изсъхнат тукашните терени :) за да ги пробвам в реални условия.

EDIT: Напълно подкрепям мнението на taurus13 :D :beer:
Аватар
XaCkBuTukC
 
Мнения: 466
Рейтинг: 1490
Регистриран на: Чет Май 05, 2005 10:08 am
Местоположение: Варна

Re: От платформи към автомати

Мнениеот LyuboKolev » Вто Фев 19, 2013 6:47 am

@XaCkBuTukC
Темата е за педали и аз попитах човека дали е педал, а не го квалифицирах като такъв. Спокойно можеш да отговориш с "да" или "не", а не да започнеш да се опознаваш. А сега отговори на въпросите ти: Карам с Shimano и Specialized обувки (но не едновременно) и комбинирани педали Exustar. Карам от 40 год. и напоследък по около 50 км. почти всеки ден (градско и извънградско). Карам и зиме и лете и нито чакам да изсъхнат терените, нито да покарам с професионалисти. Мнението ми беше че е опасно и не е за всеки, но не знам защо веднага го преиначавате. Бях наречен некадърник, което не ми пречи защото е казано от човек който не го знам и не значи нищо за мен. Не знам защо споделянето на опит е толкова трудно тук. А и да съм некадърник не е ваш проблем. Нито съм ви вкъщи, нито ви правя свирки (за да се опасявате от некадърността ми), така че не ви засяга. Внимавйте с тези които са около вас, а не с мен. Малко е рано но хайде :beer:
Аватар
LyuboKolev
 
Мнения: 192
Рейтинг: 920
Регистриран на: Чет Апр 23, 2009 5:54 am

Re: От платформи към автомати

Мнениеот rarekin » Вто Фев 19, 2013 7:48 am

LyuboKolev написа:Карането с автомати (които не са никакви автомати, както при ските, а просто закопчалки) е опасно.


Можеш ли да посочиш разликите между автоматите за ски и clipless педалите, що се отнася до функцията им?

Можеш ли да дадеш статистика, която да показва, че clipless педалите са по-опасни от автоматите за ски?

:popcorn:
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!
rarekin
 
Мнения: 1589
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Нед Сеп 03, 2006 1:25 am
Местоположение: Германия

Re: От платформи към автомати

Мнениеот joropc » Вто Фев 19, 2013 9:44 am

rarekin написа:Можеш ли да посочиш разликите между автоматите за ски и clipless педалите, що се отнася до функцията им?

Ами аз мога да ги кажа. :) .Разлика във функциите няма.Има разлика в начинът на откачане.Ски автоматите при непредвидена ситуация отварят само странично, докато велосипедните клипсове, освен страничното отваряне, при силно издърпване нагоре-пак си разкопчават, още повече с новите модели парчета на някои фирми, които са си разработени баш за тая работа-да отварят и при екстремно издърпване.Демек са доста по-безопасни от ски автоматите.Аз лично не съм чувал някой да се контузи, че не му е разкопчал клипсът при падане.За ските обаче, това не важи.Там малко да объркаш с натягане на DIN-ът автоматите, при падане ските въобще не се разкопчават, краката ти се връзват на възел.... и прекарваш доста време в Пирогов. :)
Ясно е, че този пост е насочен към г-н Колев. :wavey:
Изображение
-------------------------------------------------------------
Сервизът за моя велосипед! http://www.velo09.com
Аватар
joropc
 
Мнения: 1125
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пон Май 04, 2009 9:57 pm
Местоположение: Троян

Re: От платформи към автомати

Мнениеот Slade » Вто Фев 19, 2013 10:10 am

За разкопчаването - ясно, но какво става когато е нужно бързо закопчаване? При стъпване на земята и бързо потегляне след това не е ли малко неудобно закопчаването? Възможно ли е да се нацели автоматът и да се потегли също толкова бързо колкото с платформи (скачаш на тях и тръгваш)?
Изображение
Аватар
Slade
 
Мнения: 434
Рейтинг: 1348
Регистриран на: Пон Юни 18, 2012 8:12 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот LyuboKolev » Вто Фев 19, 2013 11:01 am

joropc написа:
rarekin написа:Можеш ли да посочиш разликите между автоматите за ски и clipless педалите, що се отнася до функцията им?

Ами аз мога да ги кажа. :) .Разлика във функциите няма.Има разлика в начинът на откачане.Ски автоматите при непредвидена ситуация отварят само странично, докато велосипедните клипсове, освен страничното отваряне, при силно издърпване нагоре-пак си разкопчават, още повече с новите модели парчета на някои фирми, които са си разработени баш за тая работа-да отварят и при екстремно издърпване.Демек са доста по-безопасни от ски автоматите.Аз лично не съм чувал някой да се контузи, че не му е разкопчал клипсът при падане.За ските обаче, това не важи.Там малко да объркаш с натягане на DIN-ът автоматите, при падане ските въобще не се разкопчават, краката ти се връзват на възел.... и прекарваш доста време в Пирогов. :)
Ясно е, че този пост е насочен към г-н Колев. :wavey:

Ето така като се полемизира един спор се ражда истината. Ски автоматите се отваря настрани (предното парче) и нагоре задното. Избягват са посуквания и "човки" по този начин. Само при удар отдолу не се отварят. При клипсовите педали обаче, ако опиташ да го отвориш нагоре (не е невъзможно), може и да си откъснеш подметката. Става основно настрани. Също едните (за ски) са създадени за да може при внезапно и непредвидено падане (а паданията обикновено са такива) да те предпазат от чичко Пирогов. Тези за велосипеди пък са създадени за по голяма ефективност при карането с надежда че не падаш много често и не ти трябва да се откопчаваш постоянно, но те не са като при ските за безопастност. И не ми е ясно защо се хващаме за думата "автомати". Използвах я за да е ясна разликата между двата типа спорт. Сега се радвам че не съм казал че не е като автомат "Калашников", че тогава кво плюене щеше да бъде не ми се мосли.
Аватар
LyuboKolev
 
Мнения: 192
Рейтинг: 920
Регистриран на: Чет Апр 23, 2009 5:54 am

Re: От платформи към автомати

Мнениеот Kpoko » Вто Фев 19, 2013 11:21 am

Slade написа:За разкопчаването - ясно, но какво става когато е нужно бързо закопчаване? При стъпване на земята и бързо потегляне след това не е ли малко неудобно закопчаването? Възможно ли е да се нацели автоматът и да се потегли също толкова бързо колкото с платформи (скачаш на тях и тръгваш)?


Да, възможно е. Просто трябва практика, наличието на платформа към автомата също леко помага, но година и половина карах само с автомати без платформа и много рядко ми се е случвало да не мога да се закопчая веднага. Има и друг вариант - човек първо закопчава и двата крака и тогава потегля, така тъкмо си тренира и баланса на място :)

Друго, което е важно, поне при SPD-системата, при каране в в рядка кал и на сняг, при по-продължителен контакт на крака със земята е добре да се ритне веднъж-два пъти с парчето по автомата, за да изпада натрупаното по парчето. Хубавото е, че от Шимано са подобрили дизайна на системата в по-новите педали, за които почистването не е толкова наложително. Става дума за една метална пластинка по средата на педала, която в по-старите модели педали пречи на лесното закопчаване с натрупвания по парчето, а при по-новите я няма.
Аватар
Kpoko
 
Мнения: 1542
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 10, 2007 10:58 am
Местоположение: София

Re: От платформи към автомати

Мнениеот LyuboKolev » Вто Фев 19, 2013 11:32 am

Slade написа:За разкопчаването - ясно, но какво става когато е нужно бързо закопчаване? При стъпване на земята и бързо потегляне след това не е ли малко неудобно закопчаването? Възможно ли е да се нацели автоматът и да се потегли също толкова бързо колкото с платформи (скачаш на тях и тръгваш)?

С нацелването свикваш с времето. Лошо е ако е кално или снежно и ти се набият боклуци в клипса или обувката при стъпването. Може и камъче де се набие и тогава е трагедия. Време почти не се губи и винаги можеш да тръгнеш (да стъпиш) да кажем дори и на пета и после да си гласиш клипсовете в движени. Проблем е ако си с цивилни обувки и имаш клипсови педали. Много е неудобно. Веднъж хоодих от центъра до Дружба и то в дъжд с едно чуждо колело. Много беше гадно. Клипсовете така или иначе компенсират мощност и време при правилна употреба, така че някой с платформи ако на старта те "скъса" с един метър не му мисли толкова ще го наваксаш. Ако караш по терен на който се налага да стъпваш много често- просто не карай с клипсове. Точно затова карам с комбинирани педали. Мога да ги карам със всякакви обувки и навсякъде. Бързо и бавно и т. н. Според мен са най- здравословни. За състезание са тежки (комбинираните педали) но там е друг въпрос. Там даваш всичко от себе си и можеш да рискуваш навсякъде и то затова е и състезание за да дадеш всичко от себе си. Иначе от работа в къщи и обратно си карам според настроението, бързо или бавно и т. н., заключен или отключен, имам варианти. Само че грешиш за бързото откопчаване. Откопчават се бързо само ако си го решил предварително. При едно падане обаче, което най- вероятно не си го решил предварително, въобще не си мислиш за клипсове и педали, а просто си падаш и понасяш последствията от падането и допълнително от колелото което е вързано за теб. И да завърша със злободневната съпоставка на ски автоматите и на клипсовете- при ските те учат да падаш умишлено в някакви ситуации и при това падане ти се откачват ските. При колоезденето го няма тоя номер и не те учат да падаш умишлено и не ти се откачват клипсовете.
Аватар
LyuboKolev
 
Мнения: 192
Рейтинг: 920
Регистриран на: Чет Апр 23, 2009 5:54 am

ПредишнаСледваща

Назад към Общ форум

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 5 госта