FireFoXa написа:stan_007 написа:P.S. Никой ли не спира с Формула??
Не
к18 е можеби най-неуспешната спирачка на формула. Във Варна има повече от 7-8 спирачки, почти по равно са предни/задни, качвал съм се на почти всички, и смея да твърдя че единствено откъм дизайн са ги докарали формула. В началото спират добре, но после с течение на времето спират да спират. Да не говорим че накладките са им миниатюрни в сравнение на Шимано и Авид, и свършват доста бързо. Ако ще е формула, по-добре от к24 нагоре.
Отностно Елексир срещу SLX, там решението е главно на релегиозна основа -> която и да вземеш можеби няма да сбъркаш. Пробвал съм Елексир Р и SLХ, елексирите се оказаха доста... хапливи спирачки, а това не ми се нрави лично на мен. Шиманото беше омазнено и не спираше много много. Ако държиш на Шимано, може да погледнеш и новото ХТ, чуват се доста добри отзиви за него и не е много по-скъпо от SLX-a.
Успех в избора
Така. Като за начало да споделя, че карам К24 предна и задна.
Спирачката има много добра мощност(спира 100 кг. със 180 mm. диск без никакви проблеми) и модулация, като в това определение (модулация) включвам и възможността да се настрои момента, в който спирачките "захапват" ротора чрез FCS настройката. Въпросната настройка има доста широк диапазон и си върши отлично работата, тъй че не мисля, че която и да е спирачка със система, която изпълнява същите функции, може да предложи нещо различно (това, в положителен смисъл, разбира се).
Досега не съм усетил да има загуба на мощност, поради прегряване, но аз не съм агресивен при спускане надолу, а и спирачката не е виждала нищо повече от пътеките от Бай Кръстьо надолу и някои по-стръмни планински участъци от по километър-два.
За 1000 км. накладките не са се "изпарили" и очаквам да издържат поне още толкова (макар че това е консуматив).
Не са текли и засега не са имали други механични проблеми.
В мокро време не скърцат като луди. В сухо време съвсем не скърцат.
Има и отрицатени страни - цена от почти 20 EUR за кит за скъсяване на маркуча ми се вижда ненормална. Явно от Formula мислят по друг начин. Досега не съм я обезвъздушавал, така че не мога да коментирам дали процедурата е лесна и бърза или не. Това е моя опит със спирачката.
Сега да обърна малко внимание на мнението, което съм цитирал:
FireFoXa написа: Не
к18 е можеби най-неуспешната спирачка на формула.:
Доколкото знам Formula по принцип са базирали К18, К24, Бианко и Пуро до 2007 година (след това е въведено ново бутало за МЦ за К18 и т.н.) на едно и също бутало на Мастър цилиндър. Същото се отнася и за всички други елементи, отговарящи за работата на хидравликата в спирачката ( с изключение да различните видове маркучи). Като се има предвид генерално доброто мнение за горните спирачки ми е малко трудно да приема за чиста монета това, което казваш. Трябва да посочиш какви са причините да "спират да работят". Т'ва да не е някаква магия? Как са поддържани спирачките? Имали ли са някакви механични проблеми? Инсталирани ли са както трябва? Сервизирани ли са както трябва? Причините. Без тях това твърдение е нищожно.
FireFoXa написа: Да не говорим че накладките са им миниатюрни в сравнение на Шимано и Авид, и свършват доста бързо.:
За "трайността" на накладките много по-голямо значение има материала, от който са направени.
FireFoXa написа: Ако ще е формула, по-добре от к24 нагоре..:
Значи. Тук идва и най-голямото ми объркване. Както вече казах, ако говорим за спирачки K18 и K24 модели до 2007 година (все още се намират такива нови, та затова го споменавам) те са АБСОЛЮТНО еднакви спирачки по същество. Отличават ги материалите на банджотата, козметиката и наличието на настройката FCS при K24, която, , забележи, може да бъде добавена на K18 като FCS - а се закупи като отделен кит, който струва към 8-10 EUR. на спирачка.
От 2008 година, буталото на Мастър Цилиндъра при K18 e променено и ако искаш да добавиш въпросния FCS трябва да се смени и буталото.
Тъй че, Морски, трябва да се уточниш за какви модели говориш и какво точно означава препоръката ти, за да не вкарваш такива като мен в объркване и после цял ден да си ходя объркан.
Доколкото знам did кара с K18, а има и други, които могат да дадат ценен съвет. Например, бих бил доволен, ако някой от пловдивчани, които са представители? на Formula за България, въведат яснота по повдигнатите въпроси за разликите между различните техни спирачки и да ме поправят ако някъде съм сгазил тревата.
Сега, понеже не съм карал SLX - а, но, за сметка на това, съм карал Saint (BR-M800 модела), старото Shimano Deore XT (дву- и четирибуталната версия), Deore- и Deore XT Dual Control и новия XTR (за съвсем кратко (20 - 30 км)) мога да направя сравнение между по-добрите качества на тези спирачки и тези на K24 (естествено, с обобщаване, защото и помежду си спирачките на Shimano са си доста различни, но пък имат и доста сходни черти).
Спирачна мощ и модулация:
K24 (180 mm. ротор) vs. Saint (203 mm. ротор)/XT (4 pistons) (160 mm. ротор)
Модулацията при K24 e по-прогресивна, ако мога така да се изразя. Не е толкова фино градирана, както при Shimano, но не мисля, че пропуска нещо драматично. Просто спирачките на японците се усещат по-"мазни". За сметка на това, спирачките на Shimano НИКОГА не могат да постигнат това агресивно захапване на ротора (дори и с 203 mm. ротор). Спирачната мощ на K24 спокойно се равнява или дори превишава тази на типична DH спирачка, каквато е Saint. XTR - a има супермодулация, но и липсва спирачна мощ спрямо горните. Със 160 mm. ротор надолу не успях да я накарам да захапе ротора, както го прави K24, но това според мен е нормално за XC спирачка
Fade:
К24 vs. XTR (160 mm. ротор) /Saint
Въпросната загуба на спирачна мощност при K24 не съм я изпитвал. Тъй като съм карал по еднии същи пътеки (под Бай Кръстьо) и със Saint - a мога да кажа, че K24 e над него. XTR - a се представя също доста добре, но на него поначало му липсва мощност сравнимо с K24, та не можах да преценя колко малко и пада мощноста.
Поддръжка:
Shimano правят супер надеждни спирачки (базирано на моя скромен опит). Никакви нетипични механични проблеми и много малко проблеми с обезвъздушаване. Накладките са относително евтини, НО в България понякога има проблеми с доставката им.
Роторите има са също евтини .
K24 са по-скъпи за поддръжка от Shimano.
"Звук и светлина"
Тук K24 e над всички. Тотално безшумни на сухо и почти тотално безшумни на мокро. Външния им вид също е много добър.
Shimano са много добри в "дългосвирещите плочи"
макар че зависи до известна степен от накладките (но не съвсем)
Avid съм карал съвсем малко и не мога да споделя по-сериозни наблюдения.
Планинското колоездене може да бъде опасен спорт! Винаги карайте с каска! Никоя екипировка не може да гарантира колоездача срещу падане и тежко нараняване!