vpravov написа:Дизел написа:За чакъл, земна настилка, трева, гумите с по-ниското налягане определено са предимство, поради по-ниското съпротивление на търкаляне и по-доброто сцепление в завой.
Дизел, разясни малко това изречение. За това, че гумите с ниско налягане имат по-добро сцепление съм съгласен, но пък по-доброто сцепление не е ли синоним на по-високо съпротивление?
Не, точно за по-малко съпротивление става дума. В началото звучи малко парадоксално, но е така, измервано е многократно в най-различни тестове. Това е и една от причините безкамерните гуми да стават все по-популярни. Просто те могат да се карат безопасно с още по-ниско налягане.
Има просто обяснение за този ефект, може да има и сложно, но него не го знам. Простото обяснение е следното - ако гумата е достатъчно мека, при минаването си през дребни препятствия, като камъчета и леки неравности, те биват поемани навътре в гумата и тя просто се претъркалва през тях, с много малко съпротивление. Когато налягането на гумата е твърде голямо, то тя трябва да "изкачи" всяко едно от споменатите камъчета и препятствия, и да слезне от другата страна. Разбира се става дума за микро ефекти, но затова пък много на брой, които се сумират до чувствителни стойности.
На диаграмата по-долу се вижда ясно ефекта от налягането на гумите:
(Wiese - ливада, Schotter - чакъл (макадам), Strasse - асфалт, по абсцисата е налягането на гумата в бар, по ординатата е съпротивлението във Ват)
Тука също:
Това е моментната мощност прилагана от велосипедиста при движение с една и съща скорост и отсечка, с два модела гуми - тясна с високо налягане и широка с ниско. При втората се спестяват към 50 Вата мощност при конкретните условия. Това е МНОГО!
Другият парадокс в офроуда е, че широките гуми са по-бързи от тесните. Това е свързано с формата на стъпката и дължината на рамото, което се получава при преминаване на препятствие.
Няма да навлизам в подробности, разглеждането на схемата по-долу дава достатъчна представа:
Тука са и резултатите от измерванията с три различни модела гуми.
(по абсцисата е ширината на гумите в мм, по ординатата е съпротивлението, и всичко това на шосе, ливада и макадам)
С две думи, ширината почти не играе роля на асфалт, затова пък на макадам положителният ефект на по-широката гума е вече на лице, а пък на ливада ефектът е огромен.
За четящите немски препоръчвам тази статия:
http://www.mountainbike-magazin.de/know-how/expertentipps/alles-ueber-rollwiderstand.35972.2.htm?skip=0