Здравейте!
Велосипедът ще се използва само за XC, най-вече каране нагоре по всякакви терени и настилки. Разбира се, надолу няма да се возя с лифта, но стилът ми на спускане е много далеч от агресивното каране и нямам намерение да го променям.
При избора на компонентите ще наблягам най-вече на качеството/надеждността, следвани от теглото им и разбира се, от цената. Сигурно веднага някой ще ми каже, че няма евтино, здраво и качествено колело? Знам това, но се надявам с Ваша помощ, да успея да избера най-доброто за парите и нуждите ми.
На този етап съм се спрял на следните основни х-ки на бъдещото ми колело, но не са окончателни и подлежат на промяна според мнението и съветите Ви:
1.
Рамка - твърда, най-вероятно алуминиева (в една друга тема тук в крайна сметка се отказах от карбонова, а и вече няма как да влезе в бюджета). Един уважаван член на форума ми сподели, че "меките" рамки имат някои предимства дори и при XC - най-вече по-добро сцепление, но цената и теглото при този вариант се покачват осезаемо, заедно и с евентуланите проблеми, произтичащи от по-сложната конструкция. Веднага си признавам, че никога не съм се качвал на такъв велосипед и си нямам идея как ще е с него в планината, но съм виждал в града колко смешно и неефективно изглежда педалирането му. Знам, че има задни амортисьори със заключване на хода, но не знам дали наистина си струва инвестицията в мека рамка за XC от гледна точка на производителност/ефективност при каране от една страна и цената и теглото от друга - все пак бюджетът ми е ограничен и повече пари тук, означават по-малко за останалите компоненти.
Размер 19-21", за предпочитане около 20-20.5". Рамката трябва да е удобна и за носене/бутане. Сменяемо ухо за зад. дерайльор и възможност за монтиране на V-brake са сериозни предимства. Отвори за монтиране на багажник (дисаги) са екстра, която също би ме зарадвала много, но е много рядко срещана при планинските велосипеди и може да мина без нея.
2.
Вилка - амортисьорна, разбира се!
Ход повече от 100мм не смятам, че ми е необходим, но и 80мм може би ще са ми достатъчни. Нямам предпочитания към марката, нито имам познания, та да избера типа на смекчаването и допълнителните екстри. Предпочитам да е лесна за поддържане. Заключването на хода - доколкото разбрах, е задължително при вилки за XC. Ако е изведено на кормилото ще е добре. Ще е хубаво да поддържа и V-brake, но наблягам най-вече на надеждността, теглото и възможността да се ползва почти целогодишно (някъде четох, че вилките с въздушно смекчаване имат проблеми при ниски температури, но може и да греша?).
3.
Спирачки - предпочитам леки и качествени V-brakes. Не казвам, че са по-добри от качествените дискови, но предвид наличните средства и стремежът към по-ниско тегло, най-вероятно ще се наложи да напрявя такъв компромис. Евентуално към есента или зимата - ако карам по-интензивно, може и да ги ъпгрейдна...
4.
Педали + обувки - почти твърдо съм решил да минавам на автомати и затова съм ги сложил в една точка. Досега не съм карал с автомати и естествено имам известни страхове, но се надявам бързо да ги преодолея. Все пак се колебая дали да не си взема комбинирани педали... От друга страна не мисля да правя големи икономии точно с тях и рано или късно ще се науча да карам само с автомати, така че спокойно може да ми препоръчвате тези, които смятате за най-подходящи, качествени и безпроблемни.
На първо време ще мога да си позволя само един чифт обувки. Трябва да са удобни не само за каране, а също и за бутане/носене на колелото в планината при почти всякакви условия без сняг (кал, камъни, локви, трева и т.н.). Нося 43-ти номер. Клоня към Shimano/Shimano, но в момента има промоция на CrankBrothers+661, a и Scott имат хубави обувки. Склонен съм да отделя до 200-250лв за 2-те неща.
5.
Средно движение, курбели - тук не искам да правя компромиси с качеството - всъщност, това важи и за останалите компоненти, имащи пряко значение за ефективността на педалирането и придвижването. Ако съм разбрал правилно, най-добър избор в това отношение са курбелите с интегрирано ср. движение. Така ли е? Как са като надеждност/здравина/ремонтопригодност спрямо отделното решение? Като тегло изглеждат по-примамливи, а разликата в цената спрямо качествено средно + курбели не е голяма. Три плочи ще са ми достатъчни
, а ако може да се монтира протектор (по-скоро за краката ми, а не за самия венец) ще е добре. Имам известно колебание дали ми трябват 48 или 44 зъба на 3-ти венец, но най-вероятно ще се спра на 44. Ще е добре да има варианти с няколко дължини на рамото на курбела, за да мога да подбера най-подходящата за мен, но в това отношение май няма почти никакво разнообразие на нашия пазар.
6.
Команди, лостчета за спирачки - задължително палцови. Dual Control са изкушаващи, но не знам дали си струват. Сякаш по-надежден и по-гъвкав е вариантът с отделни лостчета? Не държа на 9 скорости за задния венец.
7.
Дерайльори - преден и заден - качеството и надеждността са ми приоритет.
8.
Заден венец, верига - качествени. 8 или 9 зъбчатки, според командите.
9.
Главини, шини, спици - не смятам да икономисвам от тях. Да се има предвид, че най-вероятно ще съм с V-brakes (доколкото знам главините не са съвместими?). Желателно е да не са много тежки, но трбва да са здрави, защото с повече багаж може да стигана и до 90-95кг.
10.
Гуми - въпросът ми не е толкова за конкретен модел, а по-скоро дали е подходящо да се ползват безкамерни гуми + "боза" за XC?
11.
Чашки, лапа, кормило, "рога" - здрави и леки. Предпочитам право или леко извито късо кормило. Много често карам изправен на педалите, дърпайки с ръце кормилото, така че трябва да може да го понесе. Не съм карал с "рога" (не знам дали имат друго име?), но гледам доста XC състезатели ги ползват и явно са им от полза. На мен също ми се струва, че ще са удобни, особено при "катерене". Какво мислите Вие по този въпрос? За чашките не мога нищо да кажа. Вие ми препоръчайте
12.
Колче и седалка - леки и здрави. Седалката засега ми е най-малкия проблем и ще я избирам накрая.
Нямам предпочитания към марката на компонентите - SRAM, Shimano или друга, но предпочитам да са от един производител/линия, освен ако "смесването" им не води до качествени подобрения в карайния "продукт".
Единствените ми не-технически изисквания към тях е да се продават в България - за предпочитане на едно място/магазин.
Приемам предложения както за готови велосипеди (+ евентуални подобрения по тях), така и за отделни компоненти, тъй като има възможност да го поръчам на части и да ми го сглобят. Всякакви коментари и съвети от общо естество също са добре дошли.
Самото колело смятам да го поръчам/купя март-април, но предвид многото ми неизвестни не смятам, че съм подранил с пускането на въпросите си. Сумата е ориентировъчна, като евентуално ще мога да добавя още макс. 100-200лв към нея... Все пак предпочитам да не го правя.
Ако съм пропуснал нещо или пък има нужда от доуточняване - питайте!
Благодаря Ви предварително!