Страница 1 от 1

Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Пет Ное 24, 2023 10:34 pm
от Kuncavia
Здравейте,

След доста дълги години се завърнах на 2 колела. Или поне две колела, които не са задвижвани от 1000+ кубически сантиметри :D
Long story short - имах един Cube Aim SL 29 2014 година, който само събираше прах, реших да го извадя тази година и да го правя нещо като улично колело със сликове, но в последствие се зарибих и се записах на Витоша 100...
И от там започна филма. Започнах всякакви идеи за тунинг за смяна на колело, посъветвах се с няколко приятели, които раздават добри времена в стил XC и някак си наистина този стил най-много се доближи до очаквания и реалност.
За съжаление, се оказа, че избора на по-добро колело за XC започва доста, ама доста солено. И след като реших, че по-добре да избягам от "твърдака" вместо да го тунинговам, тоталния минимум като стартова инвестиция, се спря на Fuel 5.

Изображение

Така и не успях да му сметна точно геометрията, но като цяло го водят повече към All Mountain от колкото към XC, въпреки, че има някаква там фина настройка на ъгъла с който може да варира от едното към другото (поне според каталожни данни).
Както и да е, на визия ми допадна много, доближава се максимално до XC, поне от това което поразпитах и четох, колкото и минимално да е то. Проблема му е, че е доста тежко и че компонентите не са му кой знае какво. Но на фона на моето колело от 2014, мисля, че си е сериозен ъпгрейд и база, която да се надгражда с времето.
Следващите колела, било те Cube, Teck или който и да е, вече вдигат още повече първоначалната сума. А за човек, който се старае доста, за да кара 3 пъти в месеца, не ми е оправдано да инвестирам повече от тази сума.

Цялото това съчинение разсъждение го написах със следната цел:
1. Да си кажете по-професионалното мнение, дали на правилната страна ме духа вятъра.
2. Дали съм си избрал надеждна рамка, от която да работя в последствие.
Става въпрос за 115 кг. толуп, който си е поставил цел 110 до НГ и надявам се до пролетта 105. (тръгнах от 125, целите не са хипотетични, работи се здраво).
3. Ще оправдае ли тежестта, която хич не е малка, комфорта който искам да получа, спрямо твърдака?
4. Отделно понякога обичам да се кача до някой участък, който е 60% спускане и 40 изкачване (на око) и просто да се насладя на трасето. Т.е. All Mountain тук не е излишен при спускане.

Това което най-много ме притеснява, е да не ме спъне допълнително при трасета тип Витоша 100 и Лъвско сърце.
Готов съм да прежаля съвсем малко повече напън спрямо твърдака, но и да усетя малко комфорт, защото тежкото магаре го били после доста.

Поздрави, дано не съм ви отегчил с тъпи въпроси, но наистина ще са ми полезни адекватни съвети от хора с по-голям опит :)

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Съб Ное 25, 2023 7:45 am
от Alexi
Велосипеда е приличен ,с актуална геометрия ,монтажа му е по скоро нисък клас но ще върши работа .. ако си 115-20 кг - теглото на велосипеда няма да те спира ( и 90 да си пак ще си едно 30% мазнини ,имаш много работа )

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Нед Ное 26, 2023 9:39 am
от Sprinter
Както каза и колегата, велосипеда не е лош, но е толкова XC, колкото е и ендуро… Това си е типичен трейл, със всички плюсове и минуси на категорията. От XC-тата го делят между 4 и 5 кг :)
За основно колело е супер, но за състезания от типа на В100 е тежък ако ще гониш класиране.
В този клас разгледай и Orbea Occam, Specialized Stumjumper, Lapierre Zesty, разнообразието е голямо.
Няколко думи и за стратегията за ново колело - ако планираш ъпгрейди (а повечето от колелата в ниския клас се нуждаят от такива) помисли/сравни варианта само рамка плюс компоненти каквито ти харесват. Като крайна цена ще дойде същата (или дори по-ниска), както ако купиш цяло колело и после разпродаваш частите, които заменяш, но поне ще си спестиш разправията с обявите.
Днес приключват повечето промоции в немските магазини, така че действай бързо :D

Ето малко отправни точки ;)
https://www.ibksport.de/fahrrad/trail/s ... tumpjumper
https://www.shop.bikeexchange.de/a/mtb- ... id=4963191
https://www.rabe-bike.de/de/trek-fuel-e ... -fade-2023

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Нед Ное 26, 2023 10:32 pm
от Kuncavia
Благодаря за изчерпателните отговори и на двамата :beer:
Към @Alex, така е, радвам се, че сме на едно мнение. Колкото до килограмите при 90 кг. ще съм към 20% мазнини, не че е от значение. Но си прав, че при разлика от 3-5 кг. в по-хубав байк (бях харесал за 7к един карбонов trek), да се оплаквам от колелото... Но тук е и неяснотата ми спрямо самото тегло на колелото и главно в задвижващата част. Имах период в който карах на писта мотори и отново ми пречиха килограмите, там също беше трудно да свалиш от самия мотор, беше скъпо, а разликата, за хора, които не гонят състезателни времена, беше "непрактична". Имаше обаче една част - веригата. Нейното олекотяване с 300-400 грама, влиянието там беше около 4-5 к.г. обща маса защото е завиждащ сегмент. Предполагам, че и тук е така, 2-3 кг. разлика в рамката, евентуално може да се компенсира с олекотяване на задвижващите сегменти с 200 гр. (може и да бъркам, опитвам се да мисля логично). Или иначе казано, по-леката рамка, мога да я компенсирам с по-леки килограми лично тегло.

@Sprinter Част от горното ми съобщение ми покрива до някъде отговора ми към теб. Исках точно това да чуя от двамата, че колелото става, че има какво да се работи по него, но не става, ако търся резултати. На този етап съм далеч, искам просто забавление, тестване на възможностите ми и съответно приятни кардио тренировки в гората. Затова и много се двоумях, дали да прескоча този бюджет, като това не е основния ми фокус в живота. Варианта с рамка съм го мислил, но поне аз не намирам рамките на точно тези модели, които си харесвам и да започна да ги редя. И това ме и отказа, като цяло точно такава идея имах. Исках да рискувам с TREK SUPERCALIBER 9.6, но както казах и в предния пост, не знам дали целта щеше да оправдае средствата. Търсих рамката, не се справих с намирането. Подобен байк на Cube със старт от 7 до 14 000 в зависимост от компонентите, харесах рамката, търсих - греда ( 29 CUBE AMS ZERO99). Писах на bikecenter дали могат да ми я внесат, даже отговор не получих и се отказах от тази идея. Иначе особено сега зимата със сигурност бих предпочел да инвестирам в рамка на supercaliber, която до пролетта да я наглася, но поне аз, не намирам части.

Отправните точки съм ги загледал, но тук предимството, е че можеш да вземеш нещо с кредит, идеята ми беше да дам 80% аванс останалото да го разсроча, което в немските сайтове е по-сложно. Но ако намеря подходящите рамки, мога да ги поръчам веднага...

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Пон Ное 27, 2023 8:40 am
от Sprinter
Ако използвам аналогията ти с моциклетизма, то ХС-тата са “пистовите” мотори в МТБ. Както и при мотоциклетите, тук не става въпрос само за тегло, но и за геометрия, стойка на водача (колоездача) и управление. Разбира се, най-лесно забележимата разлика е в теглото, но дори и да докараш трейл байк под 11 кг, той пак няма да се “усеща” като ХС заради междуосието, ъгъла на вилката и седалката, захвата и т.н. Това е все едно да олекотиш GS1200 и да го караш на писта - не че не може, ама с CBR-a (примерно) ще ти е доста по-лесно в завоите.
Supercaliber, Epic, Oiz, Scalpel - това са топ-ниво ХС колела, но ако няма да се състезаваш, наистина инвестицията не би била оправдана. В тази връзка - велосипед от трейл/all mountain категорията ще е по-подходящ за тебе.

Няколко думи и за марките, които оглеждаш - виждам, че си се фокусирал към Cube и Trek, които може би са най-популярни на масовия пазар в БГ заради Байкцентър и многото дилъри на Трек, но има много добри предложения и от други марки(горе написах няколко примерни), като включвам и Canyon в това число. Не случайно ти пуснах линкове от DE магазини. Темата с цените е дълга и всеобхватна :D, но истината е, че на нашия пазар няма как да постигнат отстъпките и намаленията, които можеш да намериш онлайн. Дори и с кредит, ще ти е по-изгодно да вземеш потребителски от банка и въпреки лихвата, да си купиш колело с 40% намаление от сайт.
Имаш време до началото на активния сезон, имай предвид че през април пак има “стартови” промоции, така че да избереш оптималния вариант :beer:

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Пон Ное 27, 2023 10:09 am
от vaskoms
Взимай смело All Mountain колело. Аз тази пролет смених 11 кг твърдак за Canyon Neuron 6, който го дават 14.55 кг. Имах същите опасения, че е много тежък, ще съм много бавен на състезанията и т.н. Нагоре върти учудващо леко. Всички, на които съм го давал са на това мнение. Сигурно не е бързо колкото твърдака, но не е голямата разликата. Но има много голямо предимство за състезанията, за което не предполагах. На неравности или спускания, на които на твърдака трябва да си прав, на мекицата си седиш и си почиваш :) За Витоша 100 и др подобни дълги състезания това си е доста важно. Аз тази година си подобрих времето с 1 час. И още нещо, което не знам дали е вярно, в един от магазините ми го казаха докато обикалях за разглеждам. И аз като тебе бях 115 кг и не ми препоръчваха XC колело понеже били много леки и нежни и можело да не издържи :)

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Пон Ное 27, 2023 12:51 pm
от the_rookie
Хубав оптимизъм лъха от тая тема, дано и занапред нещата продължават в същия дух! Споделям личното виждане, че за три карания в месеца експлотационите разходи за такова колело не са малки, но ти си си преценил... както се казва "кеф цена няма"!
Искам само да поясня относно масата на веригата и въртящите се части при колело и мотор. При мотора радиуса на задния венец е голям, масата на веригата също, а оборотите варират от ниски до доста високи! Периферната маса играе ролята на маховик който натрупва енергия в себе си и тя пречи за пъргавината (еластичноста) на мотора. При колелата мащаба е по-малък, да ... въртящия момент се подава към главината на пулсации (заради неравномерноста при въртене), но като цяло ускоренията, ъгловите скорости, размерите са много по-малки и олекотяването на детайлите от трансмисията в сравнително малка степен ще повлияе върху "маховичния" ефект. Подобрява се стабилноста на веригата при работа, донякъде и кпд, което също не е за пренебрегване, но едва ли ефекта е съизмерим с този при мотора! Начина да повишиш ефективноста при колелото (освен снижаване на масата) е да намаляш загубите от триене навсякъде където е възможно (включително и аеродинамичното на микро и макро ниво при шосейно колоездене), но естествено всичко това е свързано с кинти и с умения (твой или на други хора). Готово състезателно колело от фабрика НЕ излиза! От там си взимаш база, която после евентуално надграждаш с допълнителните компонети и подобряване на работата помежду им. :beer:

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Пон Ное 27, 2023 1:24 pm
от Alexi
да не пропускаме и собствената маса .. като свалил 12 кг за 2г ( от 87 на 75 ,не съм бил дебел но мазничък ) бих казал че това е най големия тунинг за бързина и чувство на лекота който можеш да си направиш ,и при това е евтин ( коства усилия но не са парични ) .. всичко друго идва на второ място ,аз и по горе го намекнах ... за момента бих оставил леките късоходови ХС мекици настрана ,целта ти трябва да е смъкване на 15-20 кг а велосипеда който ще избереш трябва да е солиден и масивен ,с широки здрави шини ,вилка 35+мм стеншън ,гуми 850-900 грама поне и т.н.

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Вто Ное 28, 2023 10:12 am
от _SoRa_
Да, теглото на задкормилното устройство е по-важно от теглото на велосипеда. Казвам го като човек отслабнал с почти 30 кг. Бях 86 кг. и ми беше много трудно с изкачванията, издържливостта и дишането. Сега съм между 56-58 кг. и ми е леко, имам сила, издържливост.
Тренировките също са от значение. Започнах да тичам, фитнес по 2-3 пъти седмично.
Имам Canyon Neuron 6 wmn 2022 модел. Доста части подмених, които не са висок клас (може би само вилката) и в момента байка е точно 13 кг.
Чудесен е за изкачване и за спускане.

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Вто Дек 05, 2023 9:58 pm
от ммк
Разбира се, че най-добре да свалиш от твоето тегло, но този трек ми се струва доста надценен.
За подобни пари можеш да си вземеш

например

https://biketech24.de/Cube-Stereo-One44 ... k-S?kamp=i

или canyon neuron, lux

и ще получиш доста повече за парите, които даваш и като компоненти и като тегло.



_SoRa_ написа:Да, теглото на задкормилното устройство е по-важно от теглото на велосипеда. Казвам го като човек отслабнал с почти 30 кг. Бях 86 кг. и ми беше много трудно с изкачванията, издържливостта и дишането. Сега съм между 56-58 кг. и ми е леко, имам сила, издържливост.
Тренировките също са от значение. Започнах да тичам, фитнес по 2-3 пъти седмично.
Имам Canyon Neuron 6 wmn 2022 модел. Доста части подмених, които не са висок клас (може би само вилката) и в момента байка е точно 13 кг.
Чудесен е за изкачване и за спускане.

Re: Съвет за избор на колело - Trek Fuel EX 5 GEN 5

МнениеПубликувано на: Пон Дек 18, 2023 9:19 pm
от Bi11y
Този велосипед принципно не в категория крос-кънтри (поне темата е в този раздел) - Top Fuel e по-скоро в тази категория.

Като моделен номер според мен минималния модел е Fuel Ex 7 или Top Fuel 7 . По-ниските модели са с доста беден монтаж - ако го махнеш от велосипеда не можеш да му вземеш 1000 лв в продавалниците сумарно .

Ако можеш да отделиш само толкова пари по-скоро си вземи Canyon или Cube/Radon.

Аз имах сериозно желание за Top Fuel , но цените ме отказаха ...