Shimano Zee RD-M640, впечатления, проблеми и решения...
Публикувано на: Пон Окт 06, 2014 9:14 pm
От една година тормозя обтегач Shimano ZEE FR в доста премеждия. Карал съм го между 500-1000км. Градско и екстремия в планината. Каран е и в комбинация с ралични комадни, с 9 и 10 скорости. Повече за това може да се прочете в темата Shimano ZEE vs. Sram X9. Прецених, че ще е добре да има отделна тема за този обтегач, защото виждам, че в последно време са се навъдили доста такива.
Първото, което ще спомена е от работата с 9-скоростни вериги. Можеби е защото веригата е леко по-дебела(?), още в началото имаше износено от вътрешната страна на рамото, където са ролките и веригата е минавала. Не знам дали същото щеше да се получи ако го бях използвал само с вериги за 10 скорости, но реших да го спомена, за да го имат впредвид хората, които го карат с команда за 9 скорости на SRAM, защото всички казват , че е перфектно, ама всъщност спроед мен не е...
Скоро, след като започнах да го изпозлвам, минах на 10-скоростна с-ма с преден 32зъба (narrow wide), касета 11-36 зъба и команда ZEE. Държи се стабилно, "ръчната спирачка" винаги му е включена.
Веднъж на Витоша едно момче много искаше да ме убеди, че само в планината се включвал на ON, а в града той си го изключвал...Всеки да си прави каквото знае и мир да има.
Когато е включен наистина по малко шляпат вериги, но в никакъв случай при мен не беше безшумно ако не се изпозлва и някакъв друг укротител на веригата...
С времето обтегача отнесе и много камъни по пътеките. Това не му пречеше да си работи нормално и само понякога като се покриви той или ухото, с малко напън и ако трябва някой лост и зор, всичко си се връщаше на мястото.
В момента изглежда така.
Единствения проблем, с който се сблъсках още няколко месеца след като започнах да го изпозлвам, е че се появи пукане, когато се разгъва, най-вече при превключване от малък венец към по-голям или когато окачването се сгъне много и това доведе до разгъване на рамото на обтегача, пукането пак се чуваше. То е също и съпроводено от насечено движение.
Ето видео, в което първата половина е с включена "спирачка", а втората половина е без нея. Мисля, че се чува достатъчно ясно.
Свалих капачето, на което пише "ZEE" , там се намира механизмът, който стиска оста, около която се люлее рамото. Капачето се държи с 3 болтчета, шестостенни - 2мм, а под него има гумена изолация, за да не влизат боклуци.
Изглежда така във включено и изключено състояние:
Видео на работата:
Има извита около оста на рамото пластина, чиито краища са захванати от механизъм, който ги стиска или отпуска, когато се мести жълтата ръчка. Заключеното положение също може да се регулира посредством болтчето от лявата страна. Колкото повече се затегне то, толкова по трудно започва да се движи обтегача и сътоветно по-малко се лашка веригата, както и по-тегаво се превключват скоростите. Ако се разхлаби достатъчно, няма да стяга оста дори, когато е включен.
Трябва да се намери някакво средно положение или ако някой иска, както аз съм настроил моят, може и по-затегнат да си го кара, така е стабилно всичко.
За да се извади пластинката, затегалката ѝ трябва да се завърти наляво, след което може да се извади цялата джаджа. Вижда се на снимките позицията, в която трябва да се постави.
След това просто се издърпва и излиза.
Като се раздалечат краищата на пластинката с отвертка, се освобождава и пръстена , който е стиснат. От вътрешната си страна е с иглени лагери.
Смазката от снимките съм я слагал аз преди време, опитвайки се да се преборя с пукането и насеченото движение.
Самата пластинка има покритие , подобно това на вътрешната страна на втулката на заден амортисьор. Предполагам, че е нещо тефлоново или друго позволяващо дори при натиск, да се движи плавно. Тук установих, че това покритие се е протрило и от там идва насеченото движение и пукането. Като го видях в началото на лятото беше малко протрито, но това бе достатъчно, за да не е плавно движението в заключено положение. Тогава слагах различни видове грес и масла, но това нищо не промени.
На следващите снимки се вижда протриването на повърхностния материал. Започна да се протрива само няколко месеца след като го купих нов.
В крайна сметка , когато го отворих, за да го снимам за тая тема, просто избърсах всичката мазнотия и грес, изчистих го хубаво.
Сглобх го така и за моя изненада вече не пукаше, пак имаше леко насичане но поне работеше по-тихо...Ясно, че в моя случай това е само временно решение и може и пак да започне да издава звуци...но да си знаете, там явно няма нужда от смазка или поне не такава , с каквато аз разполагах. Никъде другаде не намирах подобна информация, затова споделям тук...
Ако някой има счупен такъв обтегач, бих го взел за резервни части
Като оставим това настрана съм много доволен. Въобще не съм го щадил в нито един миг. Ползва се на предела на възможностите , отнасял е много удари, а в един момент ще му сложа и казета отзад 11-40 зъба за максимално разчекване ако оцелее до тогава.
Когато съвсем се разпадне съм почти сигурен, че отново ще се сдобия с такъв или xtr със същата с-ма , но по-дълго рамо. Препоръчва , въпреки забележките по-горе.
Първото, което ще спомена е от работата с 9-скоростни вериги. Можеби е защото веригата е леко по-дебела(?), още в началото имаше износено от вътрешната страна на рамото, където са ролките и веригата е минавала. Не знам дали същото щеше да се получи ако го бях използвал само с вериги за 10 скорости, но реших да го спомена, за да го имат впредвид хората, които го карат с команда за 9 скорости на SRAM, защото всички казват , че е перфектно, ама всъщност спроед мен не е...
Скоро, след като започнах да го изпозлвам, минах на 10-скоростна с-ма с преден 32зъба (narrow wide), касета 11-36 зъба и команда ZEE. Държи се стабилно, "ръчната спирачка" винаги му е включена.
Веднъж на Витоша едно момче много искаше да ме убеди, че само в планината се включвал на ON, а в града той си го изключвал...Всеки да си прави каквото знае и мир да има.
Когато е включен наистина по малко шляпат вериги, но в никакъв случай при мен не беше безшумно ако не се изпозлва и някакъв друг укротител на веригата...
С времето обтегача отнесе и много камъни по пътеките. Това не му пречеше да си работи нормално и само понякога като се покриви той или ухото, с малко напън и ако трябва някой лост и зор, всичко си се връщаше на мястото.
В момента изглежда така.
Единствения проблем, с който се сблъсках още няколко месеца след като започнах да го изпозлвам, е че се появи пукане, когато се разгъва, най-вече при превключване от малък венец към по-голям или когато окачването се сгъне много и това доведе до разгъване на рамото на обтегача, пукането пак се чуваше. То е също и съпроводено от насечено движение.
Ето видео, в което първата половина е с включена "спирачка", а втората половина е без нея. Мисля, че се чува достатъчно ясно.
Свалих капачето, на което пише "ZEE" , там се намира механизмът, който стиска оста, около която се люлее рамото. Капачето се държи с 3 болтчета, шестостенни - 2мм, а под него има гумена изолация, за да не влизат боклуци.
Изглежда така във включено и изключено състояние:
Видео на работата:
Има извита около оста на рамото пластина, чиито краища са захванати от механизъм, който ги стиска или отпуска, когато се мести жълтата ръчка. Заключеното положение също може да се регулира посредством болтчето от лявата страна. Колкото повече се затегне то, толкова по трудно започва да се движи обтегача и сътоветно по-малко се лашка веригата, както и по-тегаво се превключват скоростите. Ако се разхлаби достатъчно, няма да стяга оста дори, когато е включен.
Трябва да се намери някакво средно положение или ако някой иска, както аз съм настроил моят, може и по-затегнат да си го кара, така е стабилно всичко.
За да се извади пластинката, затегалката ѝ трябва да се завърти наляво, след което може да се извади цялата джаджа. Вижда се на снимките позицията, в която трябва да се постави.
След това просто се издърпва и излиза.
Като се раздалечат краищата на пластинката с отвертка, се освобождава и пръстена , който е стиснат. От вътрешната си страна е с иглени лагери.
Смазката от снимките съм я слагал аз преди време, опитвайки се да се преборя с пукането и насеченото движение.
Самата пластинка има покритие , подобно това на вътрешната страна на втулката на заден амортисьор. Предполагам, че е нещо тефлоново или друго позволяващо дори при натиск, да се движи плавно. Тук установих, че това покритие се е протрило и от там идва насеченото движение и пукането. Като го видях в началото на лятото беше малко протрито, но това бе достатъчно, за да не е плавно движението в заключено положение. Тогава слагах различни видове грес и масла, но това нищо не промени.
На следващите снимки се вижда протриването на повърхностния материал. Започна да се протрива само няколко месеца след като го купих нов.
В крайна сметка , когато го отворих, за да го снимам за тая тема, просто избърсах всичката мазнотия и грес, изчистих го хубаво.
Сглобх го така и за моя изненада вече не пукаше, пак имаше леко насичане но поне работеше по-тихо...Ясно, че в моя случай това е само временно решение и може и пак да започне да издава звуци...но да си знаете, там явно няма нужда от смазка или поне не такава , с каквато аз разполагах. Никъде другаде не намирах подобна информация, затова споделям тук...
Ако някой има счупен такъв обтегач, бих го взел за резервни части
Като оставим това настрана съм много доволен. Въобще не съм го щадил в нито един миг. Ползва се на предела на възможностите , отнасял е много удари, а в един момент ще му сложа и казета отзад 11-40 зъба за максимално разчекване ако оцелее до тогава.
Когато съвсем се разпадне съм почти сигурен, че отново ще се сдобия с такъв или xtr със същата с-ма , но по-дълго рамо. Препоръчва , въпреки забележките по-горе.