Не е според зависи, и не зависи от това колко е усукана веригата. Тя е направена да работи и накриво, спокойно. Трябва да се избягват крайните положения, на всички останали е достатъчно добре.
Принципът на ползване е че си осигуряваш 13-15 различни предавки с помощтта на различни комбинации на верижните колела. Тук-там из техническата документация е описана тази идея. При избирането на броя на зъбите производителите на хубави компоненти се стремят да предложат достатъчно близки предавателни отношения, покриващи максимален диапазон. Често в някоя област предавките са сгъстени - примерно при шосейните са по-начесто около 35-50 км/ч, докато при планинско за каране (не спускане - возене) са при 5-10 и 25-40. Само пример, дано си рабрал.
Ако си запишеш всички възможни предавки в една екселска табличка и я подредиш, ще разбереш за какво говоря. Примерно на стари колела със 7х3 се постигат близки предавки от дълги (тежки) към къси в следния ред - 3/7, 2/6, 3/6, 3/5, 2/5, 3/4, 2/4, 2/3, 2/2=1/3, 1/2, 1/1. Така всъщност колелото има 11 реални скорости, въпреки че е 3х7=21.
Това важи и за новите велосипеди. Всъщност различните модели предни и задни венци спадат към различни системи (правят различни таблици) предавателни числа и понякога за сериозни цели с много въртене това е решаващ избор при подбирането им. За шосе е важно как са разположени в таблицата първите 5 от изброените по-горе предавки. А ако си сравнително добър с математиката, по реда на предавките може да се сметне броя на зъбите... но не от моя пример, че той е измислен.
Ето и пример за забранените и нежеланите предавки - 2/7 е ненужна и непрепоръчителна или забранена комбинация, 3/4 непрепоръчителна, 3/5 и т.н забранени, 2/2 ненужна или непрепоръчителна, 2/1 ненужна или забранена, 1/4 непрепоръчителна, 1/5 и т.н. към 7 забранени.
Всичко това варира в някакви граници в зависимост от верига, венци, обтегач и начин на каране.
Колела със задни венци над 8 започват да ползват друга конструкция верига. Тя е по-гъвкава и по-тясна при доста по-висока цена. Същевременно най-добрите 9 поняког са здрави колкото достъпна по цена 7/8. Това не е по темата всъщност, но е важно. Няма нужда от 1 или 2 реални предавки повече за двойна или тройна цена
Друго интересно нещо е, че производителите си пречат един на друг като си патентоват предвките. Примерно прехвърлянето от 3/7 към 2/6 и после на 3/6 е било такова едно защитено "откритие", помагащо много години на шимано. Прават им трябва да са изтекли, но не знам точно.
Eто таблица за преписване на предавателните отношения, за който не го мързи да си ги рагледа или не може да ги усети и иска да знае как да редува превключванията
http://home.i1.net/~dwolfe/gerz/gerz26.html и препоръки как да се подредят тук
http://home.i1.net/~dwolfe/gerz/howto1.html