Как се сменят скорости?

Този форум е за обмен на информация, свързана с всички видове колоездене извън планинското и велосипеди, различни от маунтин байк - шосейни, пистови, градски, туристически, и т.н., и т.н. Той обаче не е предвиден за обсъждане на най-евтините масови велосипеди, предлагани в изобилие в България! Моля, не занимавайте аудиторията излишно с тях!

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 900 / 900 / 10

Как се сменят скорости?

Мнениеот viachi » Пон Юни 07, 2010 10:03 am

Елементарен въпрос, знам, но повярвайте, в нет-а не открих обяснение :)
От миналото лято подкарах колело. Още тогава разпитах в един магазин какъв е принципът на скоростите и как се сменят. Обяснението: всяко от предните зъбни колела отговаря за 3 от задните. Първа скорост отпред - 1,2,3 отзад. 2 отпред - 3,4,5 отзад. 3 отпред - 5,6,7 отзад. Иначе се усуквала веригата и не било добре. Чудил съм се защо тогава се казва, че колелетата са с 21,24... скорости, като на този принцип се ползват 7,9... но така си оставаше неизяснено.
И сега един приятел се фука с новото си колело и от дума на дума стана ясно, че кара основно на втора отпред, а отзад редува всички скорости.
Та, моля някой да ме осветли по този въпрос - как се сменят скоростите? Някой път като съм карал и се получи разминаване на скоростите: 1 - 5, например, се е случвало да падне веригата. Ако вторият начин на смяна (всеки отпред - всеки отзад) е правилен, на какво се дължи падането?
Поздрави :)
viachi
 
Мнения: 8
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Юни 07, 2010 9:06 am

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот mors » Пон Юни 07, 2010 12:50 pm

Що се отнася до смяната на предавките, известно е, че тя трябва да се извършва по време на педалирането. Правилната техника за изпълнение на това е следната: педалирайки, в момента, в който превключвате командата, отхлабете натиска върху педалите, но без да прекъсвате оборота. Това е много важно ако оборотите ви са по-ниски или натискът върху педалите е силен, защото ако веригата е под напрежение от приложената върху нея сила, превключването ще е грубо и шумно, а в определени ситуации може да се стигне и до нейното блокиране/падане. Намалявайки натиска върху педалите, вие намалявате и опъна на веригата, така че тя да може леко и бързо да се премести на следващия венец. Макар и с намален натиск, не забравяйте, че трябва да педалирате, докато превключвате. Научете се да сменяте предавките плавно, защото иначе не само ще износите компонентите по-бързо, но може дори да ги извадите от строя ненадейно, някъде насред нищото, да не говорим за досадните звуци, падания и заклещвания на веригата.

Старайте се да планирате предварително превключването. Това отново е свързано с гледането напред и сканирането на терена в далечина, за да забележите промените и да се подготвите за тях. Например, ако се изкачвате и забележите нещо, което ще изисква да свалите на по-ниска предавка, направете смяната преди да стигнете до нещото. Ако идва завой, който ще ви забави и от който искате да излезете педалирайки, изберете подходяща предавка още преди влизането в завоя. И т.н., и т.н. Основната идея е да не се стига до ситуации, в които ще трябва да превключате веригата под силен опън или да карате на неподходяща предавка.

Не забравяйте, че не трябва да карате на предавки, комбиниращи най-големите венци отпред и отзад или пък най-малките. В тези положения веригата е под голям ъгъл и се износва по-бързо. Състезателите си позволяват подобни комбинации, но те не вадят парите за компонентите от джоба си (поне в нормалния случай). Понякога е допустимо и дори полезно да прибегнете до тези предавки, но само за кратко.


Това от тук.
Velosiped ist Krieg
http://egopolitico.org/
Аватар
mors
 
Мнения: 148
Рейтинг: 1213
Регистриран на: Вто Юли 21, 2009 6:47 pm

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот viachi » Вто Юни 08, 2010 8:44 am

Мда и все пак не съм дочел докрай, извинявам се :)
Добре де, какво означава това - че не е съвсем задължително да спазвам принципа, който ми обясниха в магазина? Тоест мога да не се ограничавам на по 3 зъбчатки отзад, а да сменям на по 4 - 5 ? Не става въпрос за диагонално най - крайните, а за плюс една към определените три. За сметка на износване на веригата, ясно, но по принцип това "нормален" начин на каране ли е или по - извънреден - само за момент?
viachi
 
Мнения: 8
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Юни 07, 2010 9:06 am

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот marsa » Вто Юни 08, 2010 7:40 pm

В общи линии колкото по- усукана е веригата, толкова повече трябва да избягваш съответната предавка. При крайности може да прецакаш компонент, чуеш ли щракащи и стържещи звуци, със сигурност не си на прав път!

Най- добре изучи и разгледай добре скоростната система на твоето колело, важно е да го познаваш;) Намери срещу кое венче отзад, кой венец отпред стои, или иначе казано трите "идеални" предавки, при които няма никакво усукване.

Ако байкът ти е с касета 7ца, може би ще може да ползваш почти всички предавки със средния венец.

Примерно аз карам скорости 3х9, позволявам си да ползвам:
1 x 1~5
2 x 1~7
3 x 5~9
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот viachi » Сря Юни 09, 2010 8:26 am

С две думи, всичко е според зависи :)
Добре, ще пробвам варианти и ще видя.
Благодаря и на двамата :agree:
viachi
 
Мнения: 8
Рейтинг: 1200
Регистриран на: Пон Юни 07, 2010 9:06 am

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот рс » Сря Юни 09, 2010 11:04 am

Не е според зависи, и не зависи от това колко е усукана веригата. Тя е направена да работи и накриво, спокойно. Трябва да се избягват крайните положения, на всички останали е достатъчно добре.
Принципът на ползване е че си осигуряваш 13-15 различни предавки с помощтта на различни комбинации на верижните колела. Тук-там из техническата документация е описана тази идея. При избирането на броя на зъбите производителите на хубави компоненти се стремят да предложат достатъчно близки предавателни отношения, покриващи максимален диапазон. Често в някоя област предавките са сгъстени - примерно при шосейните са по-начесто около 35-50 км/ч, докато при планинско за каране (не спускане - возене) са при 5-10 и 25-40. Само пример, дано си рабрал.
Ако си запишеш всички възможни предавки в една екселска табличка и я подредиш, ще разбереш за какво говоря. Примерно на стари колела със 7х3 се постигат близки предавки от дълги (тежки) към къси в следния ред - 3/7, 2/6, 3/6, 3/5, 2/5, 3/4, 2/4, 2/3, 2/2=1/3, 1/2, 1/1. Така всъщност колелото има 11 реални скорости, въпреки че е 3х7=21.
Това важи и за новите велосипеди. Всъщност различните модели предни и задни венци спадат към различни системи (правят различни таблици) предавателни числа и понякога за сериозни цели с много въртене това е решаващ избор при подбирането им. За шосе е важно как са разположени в таблицата първите 5 от изброените по-горе предавки. А ако си сравнително добър с математиката, по реда на предавките може да се сметне броя на зъбите... но не от моя пример, че той е измислен.
Ето и пример за забранените и нежеланите предавки - 2/7 е ненужна и непрепоръчителна или забранена комбинация, 3/4 непрепоръчителна, 3/5 и т.н забранени, 2/2 ненужна или непрепоръчителна, 2/1 ненужна или забранена, 1/4 непрепоръчителна, 1/5 и т.н. към 7 забранени.
Всичко това варира в някакви граници в зависимост от верига, венци, обтегач и начин на каране.
Колела със задни венци над 8 започват да ползват друга конструкция верига. Тя е по-гъвкава и по-тясна при доста по-висока цена. Същевременно най-добрите 9 поняког са здрави колкото достъпна по цена 7/8. Това не е по темата всъщност, но е важно. Няма нужда от 1 или 2 реални предавки повече за двойна или тройна цена
Друго интересно нещо е, че производителите си пречат един на друг като си патентоват предвките. Примерно прехвърлянето от 3/7 към 2/6 и после на 3/6 е било такова едно защитено "откритие", помагащо много години на шимано. Прават им трябва да са изтекли, но не знам точно.
Eто таблица за преписване на предавателните отношения, за който не го мързи да си ги рагледа или не може да ги усети и иска да знае как да редува превключванията http://home.i1.net/~dwolfe/gerz/gerz26.html и препоръки как да се подредят тук http://home.i1.net/~dwolfe/gerz/howto1.html
Правилник:
И император на форум да си, все тая.
рс
 
Мнения: 419
Рейтинг: 1610
Регистриран на: Чет Апр 16, 2009 8:14 pm

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот geco » Пет Юни 18, 2010 7:32 am

Аз пък имам друг въпрос.Споделете от опит на коя двойка зъбчатки имате най-добро ускорение.
geco
 
Мнения: 274
Рейтинг: 1279
Регистриран на: Вто Фев 10, 2009 3:43 pm
Местоположение: stara zagora

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот marsa » Пет Юни 18, 2010 9:12 am

geco написа:Аз пък имам друг въпрос.Споделете от опит на коя двойка зъбчатки имате най-добро ускорение.
Ми на 4 и 5 тръгвам, ако съм без чизми със закопчалки, ама това е индивидуално. при мен се явяват 19 и 17 и на плоча 36.

Ако съм със шпайкове може и по- тежко.
Кучетата си Изображение, колелото си Изображение.
Аватар
marsa
 
Мнения: 3601
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Съб Фев 02, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Как се сменят скорости?

Мнениеот aspelozen » Пет Юни 18, 2010 9:25 am

Най-добро ускорение имам при спускане десет и повече процента,право шосе , здрав асфалт и попътен вятър.Тогава доближавам на един мой килограм един километър в час и всякакви предавки вече са изфирясали още на около 70 км/ч :rofl: .
aspelozen
 
Мнения: 107
Рейтинг: 1254
Регистриран на: Нед Окт 04, 2009 10:30 pm


Назад към Други видове колоездене

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 17 госта