Схема за превключване на скорости - съвет

Този форум е за обмен на информация, свързана с всички видове колоездене извън планинското и велосипеди, различни от маунтин байк - шосейни, пистови, градски, туристически, и т.н., и т.н. Той обаче не е предвиден за обсъждане на най-евтините масови велосипеди, предлагани в изобилие в България! Моля, не занимавайте аудиторията излишно с тях!

Рейтинг за публикуване на тема / Рейтинг за отговор / Тежест: 900 / 900 / 10

Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот gin » Нед Юни 24, 2012 11:16 am

Здравейте, не знам дали това е правилното място за темата, надявам се да :) Един леко научен въпрос комбиниран с моята лека неориентираност по някои вело въпроси.

Карам един хибриден Trek модел 7300 и искам да си направя настройка на скоростите, която позволява оптимална схема за смяна - най-плавно нарастване на натоварването и разстоянието между предавките. Използвах този калкулатор http://sheldonbrown.com/gears/ за да изкарам предавателните числа. Ето какво излезе:

Изображение

С ЧЕРВЕНА линия съм отбелязал това което за мен изглежда са оптималните скорости, със СИНЯ алтернативен вариант, който не е толкова оптимален, но пак става. Както се вижда и в двата случая с този хардуер явно е най-добре да се минава през два double-shift-a, за да се ползва диапазона.

Въпросът ми е, след последната настройка (тогава без някаква специална идея) в момента на скорост 2-7 веригата почва да закача. Също така не съм супер наясно как да си правя и всички тънкости по настройките на скорости. Та преди да карам някого да ми го направи, искам да знам:

1. Дали е оптимално да се целя в ЧЕРВЕНАТА схема, или минаването през 2-7 е твърде краен вариант поради усукване на веригата и да го избягвам? Но пък на СИНЯТА 2-2 ще бъде може би аналогично усукване съответно (ако има геометрично симетрия на монтажа)?

2. Дали може да се постигне и ЧЕРВЕНАТА и СИНЯТА схема да работят добре едновременно (повече свобода при карането), или няма да е възможно, или пък няма да е желателно?

3. Вие да предложите друга схема според тези скорости? Или вашия опит от практиката?

Какво мислите по моите три въпроса, че трябва да реша какво да правя? Скоростите ми са както се вижда 3x8 серия Shimano Alivio.

Поздрави :)

gear_ratios_highlight.PNG
Схема на предавателните числа
gear_ratios_highlight.PNG (20.29 KiB) Прегледано 2995 пъти
gin
 
Мнения: 4
Рейтинг: 1210
Регистриран на: Съб Юни 23, 2012 9:30 pm

Re: Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот xcrider » Нед Юни 24, 2012 10:57 pm

На 2 венец на курбелите, трябва да ползваш всички без първите и последните 2, а не 1 както ти си отбелязал в таблицата. Веригата много се усуква...Т.е.на 2 венец ползваш, 3,4,5,6 отзад, без 1,2 и 7,8 :agree:
xcrider
 
Мнения: 1385
Рейтинг: 1256
Регистриран на: Пет Юни 10, 2011 11:43 am
Местоположение: София

Re: Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот pascoff » Пон Юни 25, 2012 10:05 am

Интересна тема, мен също ми е голяма зарибявка да си оптимизирам скоростите, но досега не съм измислил практичен и що годе евтин вариант. Първо дай да уточним, искаш да си намериш на-добрия вариант за ТЕКУЩИТЕ компоненети, които имаш или може и да ги смениш с други с цел да постигнеш по-добър вариант на превключване. Сигурен ли си, че сегашните ти венци отпред са 28-36-48?
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот gin » Пон Юни 25, 2012 11:04 am

Ооопс, ето как стават грешките... значи след щателно броене станаха 28-38-48 зъба :)

Изображение

Като попрочетох из форума и интернет-а и почна да ми се струва, че за скоростите има само една възможна настройка и това е ПРАВИЛНАТА :) Т.е. дори да направя да не стърже на 2-7, все пак веригата е усукана повече от колкото е редно. Правилно ли си мисля по повод настройката?

pascoff, моята идея беше да видя как най-правилно да превключвам скоростите при тези компоненти, пък като мине време може отзад да сложа 9 скорости вместо 8... но засега искам на 8 да го оптимизирам. Мерси на xcrider за уточнението.

Сега ми се струва, че правилната схема е червената: 1-1 до 1-4; 2-3 до 2-6; 3-5 до 3-8. Специално смяната 2-6 към 3-5 не ми се изглежда супер добра (мн. малка стъпка), но май това е положението. Идеи?

Това, което сега ме дразни е, че на 3-8 ми стърже леко, на 2-7 стърже бая, но пък 2-1 не стърже. Имам съмнение, че е врътната леко навътре клетката на предния дерайльор и не е паралелна, може ли да е от това? Все пак мисля, че ако стърже на 2-7 е редно да стърже и на 2-2, да има симетрия все пак :) Разбира се все пак болката ми е за 3-8 в този случай, понеже нали 2-7 е "забранена" скорост.

gear_ratios_highlight.png
gear_ratios_highlight.png (25.27 KiB) Прегледано 2947 пъти
gin
 
Мнения: 4
Рейтинг: 1210
Регистриран на: Съб Юни 23, 2012 9:30 pm

Re: Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот pascoff » Вто Юни 26, 2012 9:58 am

Щом ти стърже от дясно (ако съм разбрал правилно), може да си опънеш малко жилото, така че декланшора да се изнесе още малко на на дясно/на вън. Това става обикновено с една врътка, която се намира на командата. Прилича на дълга гайка, обикновено пластмасова, и е навита между командата и бронята на жилото. Завърти е 1-2 оборота обратно на часовниковата стрелка (все едно е развиваш) и виж как ще е. А другия вариант е това, което казваш, може просто самия декланшор да усукан/завъртян.

Иначе за кое е правилно и не, няма много точна дефиниция, защото има и други фактори, от които зависи усукването на веригата. Примерно, при мен курбелите като цяло са изнесени маааалко на дясно спрямо зъбния венец отзад. Съответно мога да си позволя да карам 1-4 примерно (най-малкия отпред и 4-тата от голяма към малка от зад) без да ми се усуква веригата. Но обратното (ако приемем че системата е симетрична) ако карам 3-4 (7 скорости от зад), веригата ще ми се усуче повече от нормално. Та най-добре е да прегледаш усукването и на око, не само на теория ;)

Малко се обърках, какво имаш предвид под правилно - минимално усукване на веригата или оптимална стъпка при превключване? Или и двете :)
Днес времето ще бъде преобладаващо над пространството.
Аватар
pascoff
 
Мнения: 864
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Пет Окт 25, 2002 10:56 pm
Местоположение: Bulgaria

Re: Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот edinmilion » Вто Юни 26, 2012 10:20 am

gin написа:Сега ми се струва, че правилната схема е червената: 1-1 до 1-4; 2-3 до 2-6; 3-5 до 3-8. Специално смяната 2-6 към 3-5 не ми се изглежда супер добра (мн. малка стъпка), но май това е положението. Идеи?


Много щракане се получава така, вярно по плавно става прилива, но в повечето случи няма нужда чак толкова да си целиш оборота (особено при тези малките, които се ползват най вече по много стръмно и в повечето случаи с неравности). Та този преход от 1-4 на 2-3 и от 2-6 на 3-5 ми се вижда хамалогия.

gear_ratios_highlight.png
с зелено смятам за по правилно
gear_ratios_highlight.png (29.9 KiB) Прегледано 2963 пъти


Аз също ползвам 8 скоростна система, но с различни предни плочи (22/32/42), та най често карам от 1-3, след което направо прехвърлям на втора плоча, от там редя от 2-3 до 2-6 и следващо прехвърляне на големия венец съм на 3-6 и така до осем.
Иначе казано, на места се налага да прехвърляш по няколко скорости, аз съм със същата касета, където разликата в зъбите между отделните венци е с по две-три и в зависимост от терена понякога преход от 2-6 до 2-3 го правя с едно натискане (за това по горе пиша и смятам, че не е нужно толкова оптимално целене чак). Ако се наложи обратното (от 2-3 на 2-6), щракам няколко пъти до по тежкия оборот, и така.

Ако караш по равно, може да си играеш да гласиш само като си на последната плоча, там вече цъкай до оборота който ти е най удобен :peace:
Айде че много стана, някое 'fixie' ще каже, гледай ги тия глезанчовци хах :D
edinmilion
 
Мнения: 1268
Рейтинг: 2000
Регистриран на: Чет Юли 10, 2008 4:27 pm
Местоположение: София

Re: Схема за превключване на скорости - съвет

Мнениеот gin » Вто Юни 26, 2012 11:12 am

Мдам, мерси за отговорите, ориентирах се. Иначе аз с хибрида се набирам по пътя и съответно имам време за цъкане :)

Само да кажа, че двойно превключване е всъщност много лесно, не по-трудно от ползване на съединител и газ едновременно от начинаещ шофьор :lol: Аз почнах нонстоп да го ползвам тия дни.

Майтапа настрана, double shift нагоре го правя с двата палеца с минимално разминаване в последователност "десен-ляв". double shift надолу го правя с двата показалеца с минимално разминаване в последователност "ляв-десен". Последователността е важна, за да не минем през "забранена" предавка дори и за момент в противен случай... абе така става по-гладко.

Доста лесно ми се получава, разбира се не под натоварване.
gin
 
Мнения: 4
Рейтинг: 1210
Регистриран на: Съб Юни 23, 2012 9:30 pm


Назад към Други видове колоездене

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 141 госта